2020-07-23, 00:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Jo Tjena enligt sharia skulle vi haft 6000 döda redan 15 juli... sa redan då att han va ute och cykla
Det är väl inte särskilt stor skillnad mot vad vi har idag?!?

Vad säger du om FHM som lämnat ut 3 scenarier där man beräknat antal döda för vart och ett av dem men det visar sig att de räknat fel?!? TVÅ GÅNGER ( eller om det var tre ggr)???

Länk

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-raknade-fel-igen

Var fanns dessa beräkningar i slutet av februari?!?!?!? Det har varit många som har undrat på vilka grunder FHM baserade sin strategi. Vid frågor svarade man att - vi gör inga beräkningar över hur många som kan tänkas dö.

Varför gör man det nu då? Jo, DET ÄR FÖR ATT PLANERA! Planerade man inte tidigare då?!? 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-23 kl. 00:20.
Citera
2020-07-23, 00:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi hade en dag för några veckor sedan då det rapporterades 0 döda.
Ja, står det fortfarande 0 för den dagen nu då eftersläpningar räknats in?
Citera
2020-07-23, 00:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har annan erfarenhet och vet att det finns värre saker. Oavsett vad ens närstående dör i är det samma helvete, jag lovar. Du har fastnat i C-19...

Okey, då har vi fastnat där!
Citera
2020-07-23, 00:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det fungerar inte så Mars58, när man är vuxen har man inte sommarlov utan ett par veckors semester. Förstår inte hur du kan missta detta för en lockdown?

Slump är inget bra ord, en forskare eller vetenskapsman ska inte ta detta uttrycket i sin mun så lättvindigt, varenda en död har en eller annan förklaring men vi kommer aldrig få reda på exakt hur allt förhåller sig.

Vad vi vet nu är att Sverige har ett par hundra procent fler döda än sina grannländer, givetvis kan viruset tagit sig in bland just de svagaste i befolkningen, och dessa var kanske inte helt och hållet samma personer som identifierades som riskgrupper, demografin kanske kan förklara en del dödsfall men i det stora hela skulle jag tro det är de små skillnaderna i taktik som syns.

Men exakt vilka punkter som varit mest avgörande är svårt att mäta, man behöver utreda detta i Sveriges röda regioner; Stockholm, Sörmland, Örebro och Västra Götaland eller vilka som nu var mest drabbade.

Hade siffrorna sett ut som större delen av Sverige tror jag inte vi hade skiljt oss nämnvärt från grannarna, på sätt och vis kan man ju då tycka att det då inte är taktiken som varit avgörande, då den uppenbarligen fungerat bra i många delar av landet.

Men man måste tänka på att de generella råden alltid går att bättra på ifall man tycker sig se risker, man kan flytta aktiviteter utomhus och köra webbaserade möten och utbildningar, ta till alla medel för att öka avstånden då man inte måste ligga på lägstanivå om det går att höja enkelt.

I början var det ont om handsprit, nu står det flaskor överallt, detta är ett enkel och snabbt sätt, märker även att det aldrig fattas tvål längre, vilket var vanligt förr.

Vi har även ökad kunskap om spridningen, körer är numera bannlysta då det är ett säkert sätt att smitta samtliga. Tester finns snart tillgängliga för alla.

dina "ett par hundra procent"

är inte vatten värt.

4.7 ggr så många döda i Sverige

än i resten av Norden SAMMANLAGT,

sist jag kollade (igår):
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det har dött 5.3 ggr fler i Sverige än i Danmark
Det har dött 9.5 ggr fler i Sverige än i Finland
Det har dött 11.9 ggr fler i Sverige än i Norge

Så skippa skitsnacket och säg som det är:

det är en katastrofal skillnad hur man än jämför med de övriga nordiska länderna.

Data:

Death / 1M pop
561 Sweden

105 Denmark
59 Finland
47 Norway
29 Iceland

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-07-23, 00:21
Medlem
fredrikandreassons avatar
Fint. Hoppas samtliga invånare blir smittade och dör ut.
Citera
2020-07-23, 00:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Kanske. ElleR så fick de inte in så mycket smitta under perioden som viruset verkar spridas mest i. Blir en lite nervös höst och vinter antagligen.
Dock är det ju konstigt att Grekland klarade sig så mycket bättre än Sverige!

Och nu skall Sverige se till att Grekland får pengar för att de inte klarade av COVID-19????
Citera
2020-07-23, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen är jag stendum vilket inte är ovanligt på FB. Dock är jag fortfarande övertygad om att man satte in palliativ vård på människor sjuka i COVID-19 som kunde ha klarat sig med riktig medicinsk vård.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte omöjligt att det är som det påstås. Å andra sidan är det ju inte första gången det sker inom äldreomsorgen. Det dör många varje år som inte får adekvat vård där.
Det finns helt klart en risk, det har ju framkommit i tråden här att det kan vara så.
Citera
2020-07-23, 00:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Det ska jag tala om för dig.

Jag bär andningdskydd om jag måste besöka en plats där det är mycket folk, ex sjukhus.

Jag har en rätt allvarlig lungsjukdom så de få gånger jag lämnat närområdet och besökt en sådan plats går att räkna på en hand.

Min sjukdom orsakar hosta, ofta då jag rör på mig en stund. Jag har hostat, bland folk och med andningskydd och i princip alla blänger argt, flyttar sig låååångt bort. Jag fick vid ett besök till lungmottagningen en rejäl utskällning av en yngre tjej som stod och flåsade mig i nacken i kön till huvudreceptionen.

Hon tyckte det var fullkomligt oacceptabelt att bära mask och hosta bland folk när man har corona.. Att jag bar denna mask för att absolut inte bli smittad på grund av kassa lungor godtog hon inte.

Så alla som vill slippa arga blickar och att folk skyr en som pesten.. Hosta inte I ett munskydd. För alla som inte vill att andra kommer för böra (tjejen i texten exkluderad) Bär munskydd. Fungerar rätt för att skydda dina 2 kvadratmeter också.

Var på sjukbesök igår och läkaren hade munskydd hela tiden. Även då jag var klar med besöket så tog han ett nytt munskydd och gick vidare till nästa läkarbesök.
Tror att det talar för att munskydd skall användas!
Citera
2020-07-23, 00:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är nästan säker på att vi har 6000 döda före 15 augusti. Man jobbar ju fortfarande med rätt stora eftersläpningar som fyller på när den nya dödligheten minskar.

Men här finns säkert folk som inte ger mycket för mina prognoser.

Jag håller i alla fall på dig!!
Citera
2020-07-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl inte särskilt stor skillnad mot vad vi har idag?!?

Vad säger du om FHM som lämnat ut 3 scenarier där man beräknat antal döda för vart och ett av dem men det visar sig att de räknat fel?!? TVÅ GÅNGER ( eller om det var tre ggr)???

Länk

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-raknade-fel-igen

Deras analyser är nog lite mer avancerade än att ta dagen snitt på döda och sen kolla hur många dagar det tar att nå 6000 och skita helt i att vi har en avtagande trend och ta det i beaktande.

men vissa här på flashback hyllar en som inte ens håller grundskolenivå på hur man estimerar samtidigt som man har mage att klaga på FHM=)=)..gå och lägg dig
Citera
2020-07-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Dock är det ju konstigt att Grekland klarade sig så mycket bättre än Sverige!

Och nu skall Sverige se till att Grekland får pengar för att de inte klarade av COVID-19????

Kraftigt beroende av turism antar jag. Som i stort sett dog under våren.
Citera
2020-07-23, 00:28
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vi hade en dag för några veckor sedan då det rapporterades 0 döda.

När var det? Vilket datum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in