2020-07-22, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Och Indien 1120, det är också högt. 6006 redan sammanlagt, det blir en dålig dag idag.

Jo, men i Indien bor det väl ca 1,5 miljarder människor.
Citera
2020-07-22, 23:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är nästan säker på att vi har 6000 döda före 15 augusti. Man jobbar ju fortfarande med rätt stora eftersläpningar som fyller på när den nya dödligheten minskar.

Men här finns säkert folk som inte ger mycket för mina prognoser.

Jag tycker att dina prognoser har varit tämligen korrekta. Frågan är om Sverige någonsin kommer att gå ner på noll döda under 2020?
Citera
2020-07-22, 23:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, fast det är ju liksom därför man skall ha munskydd.

För att minska risken att smitta andra om man är sjuk men ändå inte stannar hemma.

Skall se till att hosta väldigt mycket på ICA med munskydd då jag handlar nästa gång
Citera
2020-07-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tycker att dina prognoser har varit tämligen korrekta. Frågan är om Sverige någonsin kommer att gå ner på noll döda under 2020?
Jo Tjena enligt sharia skulle vi haft 6000 döda redan 15 juli... sa redan då att han va ute och cykla
Citera
2020-07-22, 23:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Astra Zeneca har börjat tillverkningen av coronavaccinet som förhopppningsvis blir godkänt innan slutet av 2020. Det blir eventuellt två miljarder vaccindoser. Men ingenting kommer att tillverkas på deras största produktionsanläggning i Södertälje rapporterar DN.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/ingen-vaccintillverkning-sker-i-sodertalje
Citera
2020-07-23, 00:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, naturligtvis.

Och från de som som som har symptom men ändå går ut (för de har munskydd) och de som inte håller avstånd (för de har ju för fan munskydd).
De som går ut med symptom gör det även utan munskydd, de skiter i andra.
Citera
2020-07-23, 00:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Verkar till stor del vara "eftersläpningar" från Eastern Cape-regionen vars dödstal ökade från knappt 1000 igår till över 1300 idag.

Eastern Cape är tydligen en väldigt dåligt skött region i Sydafrika, speciellt när det gäller sjukvården.

Inslag från BBC: https://www.bbc.com/news/av/world-africa-53410406/coronavirus-in-south-africa-staff-terrified-to-work-in-eastern-cape-hospitals
Ok. Jag ska hålla koll på Sydafrika. En dubblering av dagsrekordet, även med eftersläpning, är mycket illavarslande.
Citera
2020-07-23, 00:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Äntligen fick vi Lockdown tack vare sommarlovet då är skolor och kontor stängda. Smittspridningen har sjunkit pga det. Men kanske Johan Carlson tycker att det oxå beror på en slump !!
Det fungerar inte så Mars58, när man är vuxen har man inte sommarlov utan ett par veckors semester. Förstår inte hur du kan missta detta för en lockdown?

Slump är inget bra ord, en forskare eller vetenskapsman ska inte ta detta uttrycket i sin mun så lättvindigt, varenda en död har en eller annan förklaring men vi kommer aldrig få reda på exakt hur allt förhåller sig.

Vad vi vet nu är att Sverige har ett par hundra procent fler döda än sina grannländer, givetvis kan viruset tagit sig in bland just de svagaste i befolkningen, och dessa var kanske inte helt och hållet samma personer som identifierades som riskgrupper, demografin kanske kan förklara en del dödsfall men i det stora hela skulle jag tro det är de små skillnaderna i taktik som syns.

Men exakt vilka punkter som varit mest avgörande är svårt att mäta, man behöver utreda detta i Sveriges röda regioner; Stockholm, Sörmland, Örebro och Västra Götaland eller vilka som nu var mest drabbade.

Hade siffrorna sett ut som större delen av Sverige tror jag inte vi hade skiljt oss nämnvärt från grannarna, på sätt och vis kan man ju då tycka att det då inte är taktiken som varit avgörande, då den uppenbarligen fungerat bra i många delar av landet.

Men man måste tänka på att de generella råden alltid går att bättra på ifall man tycker sig se risker, man kan flytta aktiviteter utomhus och köra webbaserade möten och utbildningar, ta till alla medel för att öka avstånden då man inte måste ligga på lägstanivå om det går att höja enkelt.

I början var det ont om handsprit, nu står det flaskor överallt, detta är ett enkel och snabbt sätt, märker även att det aldrig fattas tvål längre, vilket var vanligt förr.

Vi har även ökad kunskap om spridningen, körer är numera bannlysta då det är ett säkert sätt att smitta samtliga. Tester finns snart tillgängliga för alla.
Citera
2020-07-23, 00:05
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Och det är sjukt att FHM kalkylerar med tusentals nya döda vid en svår andra våg.

Men i Sverige vill man ju inte stoppa smittan utan hålla den vid nivåer som sjukvården klarar av.

Sett på 18:00 nyheterna på SVT?

Journalisten säger till Tegnell att EU vill att man ska använda munskydd vit tågresor.
Men enligt Tegnell blir det inte så mycket trängsel på de svenska tågen att detta skulle vara nödvändigt.
Han använde nog ordet "tror". Att han inte tror att det kan bli så mycket trängsel.

Citat:
Doktor Tegnell är väldigt speciell och vi får väl nu ser vad som händer i höst. En dag kommer verkligheten att även komma i kapp detta national helgon.

Den som bär ansvaret är hans chef och hans chef i sin tur.

Det kommer att skrivas i historieböckerna, fast troligtvis inte de svenska.
Citera
2020-07-23, 00:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Vi hade en dag för några veckor sedan då det rapporterades 0 döda.
Citera
2020-07-23, 00:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad tror ni vi landar på rörande dödstal under 2020?

Personligen tror jag det kommer rulla på och ta fart under hösten när skolor öppnar, samtidigt som folk börjar slappna av. Peak nås under oktober någon gång. Skulle gissa att vi har över 10 tusen döda innan året är slut. Kan förstås bli mycket värre om det drar iväg fullständigt.

Tror vi är långt ifrån någon flockimmunitet i det här landet. Det är inte immunitet som gör att dödstalen nu har gått ned. Det beror på helt andra saker, såsom sommarlov och semestrar.
Citera
2020-07-23, 00:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
När man har munskydd så tror de flesta att man är sjuk. Skulle vara intressant om se vad som hände om man hostade med munskydd på!

Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Det ska jag tala om för dig.

Jag bär andningdskydd om jag måste besöka en plats där det är mycket folk, ex sjukhus.

Jag har en rätt allvarlig lungsjukdom så de få gånger jag lämnat närområdet och besökt en sådan plats går att räkna på en hand.

Min sjukdom orsakar hosta, ofta då jag rör på mig en stund. Jag har hostat, bland folk och med andningskydd och i princip alla blänger argt, flyttar sig låååångt bort. Jag fick vid ett besök till lungmottagningen en rejäl utskällning av en yngre tjej som stod och flåsade mig i nacken i kön till huvudreceptionen.

Hon tyckte det var fullkomligt oacceptabelt att bära mask och hosta bland folk när man har corona.. Att jag bar denna mask för att absolut inte bli smittad på grund av kassa lungor godtog hon inte.

Så alla som vill slippa arga blickar och att folk skyr en som pesten.. Hosta inte I ett munskydd. För alla som inte vill att andra kommer för böra (tjejen i texten exkluderad) Bär munskydd. Fungerar rätt för att skydda dina 2 kvadratmeter också.

Stå på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in