2020-07-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Okej, då hoppas jag att du har rätt. Jag tycker själv att 3200 mer dödsfall låter helt jävligt och kan inte fatta att vi ska acceptera det. Men myndigheterna kan ju också påverka utgången. Vill de ha 3200 mer dödsfall kan de ju fixa det genom att uppmana folk att bete sig ansvarslöst. Liksom om FoHM bara skulle vilja ha 500 mer döda så skulle de ju kunna fixa det med restriktioner.

Det är ju inte så att det inte är påverkningsbart.

Man kan i princip eliminera alla ”onödiga” dödsfall. Frågan är, till vilket pris?
Citera
2020-07-22, 19:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om covid 19 skulle spridas så lätt som att en spricka i ett avloppssystem gör att smittan tar sig vidare till omgivande lägenheter via ventilationen och smittar 320 personer så hade vi nog haft en miljard sjuka i världen idag. Det där känns mer som en vandringssägen. Frågan är också om SARS-CoV-2 är smittsamt efter att det passerat genom magen och ut i avföringen. Det låter dock helt otroligt, men kanske möjligt, att viruset klarar sig genom avföringen för att sedan börja spridas i luften genom avloppssystem och ventilationssystem. Ursäkta att jag dock låter aningen skeptisk.
Ja alla berättelser om superspridare verkar bottna i att de inte hittat någon bättre förklaring vid smittspårning. En del smittspårningshistorier verkar rätt osannolika, lite som när religiösa säger att eftersom det inte finns någon annan förklaring måste det ha varit guds ingripande eller när läkare misslyckas diagnosticera och säger att då måste det va psykosomatiskt. Det kan verkligen låta som förklaringar som tas till i brist på bättre. Vad gör en person till superspridare och varför är de så få?

Det finns ju exempel på motsatsen också, som 9-åringen (om jag minns åldern rätt) som trots att han bar på SARS-CoV-2 och träffade 72 personer i nära kontakter ändå inte smittade en enda. Tala om nyckfullt virus.

Det finns en hel del underliga smittspårningshistorier, och ibland behövs ett noggrant DNA-test (på viruset!) för att avgöra vad som är sant. Har ett minne av en taiwanesiska kvinna turistande i Egypten som ansågs ha tagit viruset dit och smittat ner andra, men sen visade det sig vara tvärtom, att hennes virusvariant var den som typiskt fanns i Egypten och att hon blivit smittad där och inte tvärtom. Gör man inte den typen av detaljerat DNA-test blir det mest en gissningslek var viruset egentligen kom från. Men det finns väl sällan resurser till det.
Citera
2020-07-22, 19:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som diskuterar detta oavbrutet i denna tråd så det är du som borde starta en tråd om det i så fall.

Kopplingen till C-19 är ju uppfattningen om att personer inom äldreomsorgen inte får botande vård [exempelvis syrgas]. Jag är inte överraskad att det är så, ty det har skett under säsongsinfluensan varje år. Det är en avgrund mellan vård (regionernas åtagande) och omsorg (kommunernas åtagande). Det som skett i år är inget nytt. Det har hänt tidigare. 4000 personer dör i Sverige varje år för att de inte får adekvat behandling eller behandlas fel.

Palliativ vård är fortfarande inte dödshjälp. Det är smärtlindring. Gustaf VI Adolf fick palliativ vård under sina sista dagar före döden inträdde.

Då kan vi ju lägga ner denna diskussion. Skönt att höra att Gustaf VI Adolf fick lite morfin mot slutet och fick vara glad!
Citera
2020-07-22, 19:23
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
En intressant iakttagelse är att vi under denna pandemi låter så många svenskar dö än våra nordiska grannländer.

Sverige verkar också mista sin gränshandel mot Norge eftersom gränsen kommer att vara nere et bra tag framöver.

Och det är sjukt att FHM kalkylerar med tusentals nya döda vid en svår andra våg.

Men i Sverige vill man ju inte stoppa smittan utan hålla den vid nivåer som sjukvården klarar av.

Sett på 18:00 nyheterna på SVT?

Journalisten säger till Tegnell att EU vill att man ska använda munskydd vit tågresor.
Men enligt Tegnell blir det inte så mycket trängsel på de svenska tågen att detta skulle vara nödvändigt.
Han använde nog ordet "tror". Att han inte tror att det kan bli så mycket trängsel.
Citera
2020-07-22, 19:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om covid 19 skulle spridas så lätt som att en spricka i ett avloppssystem gör att smittan tar sig vidare till omgivande lägenheter via ventilationen och smittar 320 personer så hade vi nog haft en miljard sjuka i världen idag. Det där känns mer som en vandringssägen. Frågan är också om SARS-CoV-2 är smittsamt efter att det passerat genom magen och ut i avföringen. Det låter dock helt otroligt, men kanske möjligt, att viruset klarar sig genom avföringen för att sedan börja spridas i luften genom avloppssystem och ventilationssystem. Ursäkta att jag dock låter aningen skeptisk.

Jag tycker också att det låter extremt. Samtidigt var det väl i början av pandemin ett helt kryssningsfartyg (som jag tyvärr glömt bort namnet på) där väldigt många hade blivit nedsmittade. Nästan allihopa? Där hade man topsat ventiler i hytterna och funnit virus. Om det räcker för att bli smittad vet jag inte. Å andra sidan hade ju väldigt många blivit sjuka...
Citera
2020-07-22, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
En intressant iakttagelse är att vi under denna pandemi låter så många svenskar dö än våra nordiska grannländer.

Jag tror inte att det dött särskilt många fler i Sverige än det gör genomsnittligt, om alls. Det dör ju folk i grannländerna också, men trådens alarmister har ju bara intresse för C-19.

Därför kommer årsstatistiken visa hur det förhållit sig i verkligheten, alltså utanför den här tråden och några andra suspekta grupper eller forum på de sociala medierna.
Citera
2020-07-22, 19:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag gjorde en felaktig beräkning. I april trodde jag att dödstalen skulle stanna vid 4500 avlidna. Jag såg att det inte stämde och beräknade 6000 avlidna till den 31 juli men den beräkningen blev också fel. Officiellt ligger vi som du vet på 5639 avlidna idag.

Vi vet inte hur stor eftersläpningen är. Kanske är vi uppe i 5800 just nu.

Jag tror inte du gjorde en felaktig bedömning eftersom till och med FHM inte verkar kunna veta vad som gäller i dödstal.

Dock undrar jag hur du ser på framtiden? När går Sverige upp i 6000 döda? Före 15 augusti?
Citera
2020-07-22, 19:32
Medlem
Så varje person (som inte åker med familj) måste då ha ytterligare fem tomma sittplatser runt sig om det är två sittplatser på varje sida om mittengången! Kommer inte att hända! Dags för AT att vara lite realistiskt - inför krav på munskydd!

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Angående tåg och munskydd. Tegnell säger att eftersom vi har en snabb minskning av nya fall är det inte läga att sätta in nya rekommendationer? Jag tänker tvärtom, nu när fallen ”minskar” vore det inte bra att komma med rekommendationer om munskydd? Då vänjer folk sig inför hösten och vi kan behålla den lägre utvecklingen? Jag är ibland trögtänkt så någon annan kanske kan förklara det för mig?

Tegnell: Ingen rekommendation om munskydd på tåg

Nya rekommendationer från europeiska myndigheter gör gällande att munskydd bör användas i järnvägstrafiken om avstånd på 1,5 meter inte kan hållas.

Statsepidemiolog Anders Tegnell poängterar att hålla avstånd fortfarande är den viktigaste och bästa åtgärden för att hålla nere smittspridning. Munskydd bör endast ses som ett komplement – något som även de europeiska rekommendationerna gör tydligt.

Men i nuläget är det inte aktuellt att uppdatera rekommendationerna för svenska tåg.

-Framför allt inte nu när vi har ett snabbt sjunkande tempo av antal fall. Det är inte ett läge där man går in med nya restriktioner, konstaterar Anders Tegnell. (TT)
Citera
2020-07-22, 19:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Antagligen är jag stendum vilket inte är ovanligt på FB. Dock är jag fortfarande övertygad om att man satte in palliativ vård på människor sjuka i COVID-19 som kunde ha klarat sig med riktig medicinsk vård.

Det är inte omöjligt att det är som det påstås. Å andra sidan är det ju inte första gången det sker inom äldreomsorgen. Det dör många varje år som inte får adekvat vård där.
Citera
2020-07-22, 19:40
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Så varje person (som inte åker med familj) måste då ha ytterligare fem tomma sittplatser runt sig om det är två sittplatser på varje sida om mittengången! Kommer inte att hända! Dags för AT att vara lite realistiskt - inför krav på munskydd!
Det har gått prestige i munskydden. FHM vägrar rekommendera dessa utom "i fall där man inte kan hålla socialt avstånd". Eftersom avståndet inte är definierat så packar givetvis bussar och tåg in så många som får plats.

Så går det när det ges rekommendationer i stället för att peka med hela handen. Givetvis ska det vara krav på munskydd i buss, tåg och tunnelbana.

Men, men, om nu Tegnell skulle göra en 180 graders så förlorar han all sin prestige, han har ju sagt att det inte finns evidens för att det hjälper utan snarare är "farligt". Utom i sjukvården då....
Citera
2020-07-22, 19:47
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
J
t.

Vet personligen en bekant som blev smittad och två dagar in i sjukdomen (väldigt låg feber och lite hosta) så satte han sig ute för att få luft. Tre av hans vänner satte sig med honom, där satt de 4 runt ett bord (alla visste att han var sjuk, dock skulle han inte få corona bekräftat förrän två dagar efter). Ingen blev smittad. Om det var tur vet ja inte, men viruset verkar onekligen brutalt ineffektivt i utomhusmiljö.
Citera
2020-07-22, 19:47
Medlem
AnnaDeas avatar
5 veckors eftersläpning på de döda!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige

Citat:
AVLIDNA I GENOMSNITT PER DAG I RESPEKTIVE VECKA MED COVID19

För v 28 (senaste mätbara veckan), var det i genomsnitt 11 avlidna per dag.

Eftersläpningen sträcker sig just nu till och med vecka 24, det vill säga 5 veckors eftersläpning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in