2020-07-22, 22:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
T.o.m. världsterrorstaten USAs president Trump propagerar nu för att använda munskydd.

Trump har inte varit emot att befolkning använder munskydd. Redan tidigt i april föreslog han, i brist på bättre alternativ, att halsduk eller scarf kunde användas för att minska smittspridning.

Att han inte själv inte vill framträda iförd munskydd är en annan historia.
Citera
2020-07-22, 22:56
Medlem
Äntligen fick vi Lockdown tack vare sommarlovet då är skolor och kontor stängda. Smittspridningen har sjunkit pga det. Men kanske Johan Carlson tycker att det oxå beror på en slump !!
Citera
2020-07-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ska vi jämföra med officiell statistik så ska det vara jämförbart o inte äpplen o päron.

Ca 500 jämfört med 5500 om man kollar på Socialstyrelsen. Dessutom är säsongen för covid19 inte slut så det kommer ju bli större skillnad än 11 gånger.

"Antalet av-
lidna med influensa som underliggande eller bidragande dödsorsak enligt döds-
orsaksregistret har i genomsnitt varit 508 per säsong."
Ditt förslag är att jmf äpplen med päron. Mörkertalet avseende säsongsinfluensan är gigantiskt (underskattas) i förhållande till mörkertalet för coronadöden (som troligen överskattas).
Citera
2020-07-22, 23:07
Medlem
Tegnell tycker att man ska inte ha munskydd på tåget. Man ska försöka hålla avståndet säger han, antagligen menar han 2 meter då !!
Häromdan åkte jag tåg från Västerås till Stockholm ( med munskydd). Vartannat tåg är inställda för att spara pengar.
Folk kan knappast hitta nånstans att stå. Hitta lediga stolar kommer inte ens på frågan.
Snacka om att inte veta vad man pratar om !

https://www.svd.se/tegnell-ingen-rekommendation-om-tagmunskydd
Citera
2020-07-22, 23:07
Medlem
platz.se stod ikväll i 5693 avlidna i corona att jämföra med FHM:s 5667 avlidna. Gapet har alltså minskat väsentligt dom sista dagarna och det tyder på att ny dödlighet är låg. Det är inte troligt att man redovisar en högre siffra i morgon. Denna veckan har vi haft 20---7---21 och man anger troligen runt +10 i morgon. På IVA ser det ut att ha minskat till 51 personer nu.
Citera
2020-07-22, 23:08
Medlem
ganglere2s avatar
Apropå munskydd.

Citat:
Sverige alltmer ensamt i synen på munskydd

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-alltmer-ensamt-i-synen-pa-munskydd

Fast FHM och Tegnell säger att "I Sverige har vi inte den situationen", d.v.s. det är aldrig trångt i Sveriges så munskydd behövs inte! Har karln aldrig åkt buss eller tunnelbana?
Citera
2020-07-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att Grekland inte har haft så många dödsfall av COVID-19. Där kan jag misstänka att allt handlar om statistik!

Kanske. ElleR så fick de inte in så mycket smitta under perioden som viruset verkar spridas mest i. Blir en lite nervös höst och vinter antagligen.
Citera
2020-07-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Äntligen fick vi Lockdown tack vare sommarlovet då är skolor och kontor stängda. Smittspridningen har sjunkit pga det. Men kanske Johan Carlson tycker att det oxå beror på en slump !!

Primärt väder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Apropå munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-alltmer-ensamt-i-synen-pa-munskydd

Fast FHM och Tegnell säger att "I Sverige har vi inte den situationen", d.v.s. det är aldrig trångt i Sveriges så munskydd behövs inte! Har karln aldrig åkt buss eller tunnelbana?
Knappast,
Jag tror han har aldrig satt sin fot på ett tåg eller tunnelbana eller buss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Okej, då hoppas jag att du har rätt. Jag tycker själv att 3200 mer dödsfall låter helt jävligt och kan inte fatta att vi ska acceptera det. Men myndigheterna kan ju också påverka utgången. Vill de ha 3200 mer dödsfall kan de ju fixa det genom att uppmana folk att bete sig ansvarslöst. Liksom om FoHM bara skulle vilja ha 500 mer döda så skulle de ju kunna fixa det med restriktioner.

Det är ju inte så att det inte är påverkningsbart.

I staden jag bor är det full rulle nu på serveringarna och caféerna, visst sitter det varningskyltar här och var men det verkar som om folk struntar i detta. En skillnad dock, man ser inte så många äldre ute på dessa ställen längre.
Citera
2020-07-22, 23:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ditt förslag är att jmf äpplen med päron. Mörkertalet avseende säsongsinfluensan är gigantiskt (underskattas) i förhållande till mörkertalet för coronadöden (som troligen överskattas).

Nä, jag jämför siffror från myndigheten gällande båda infektionerna.

Du bara Tengele-gissar när du hittar på dina dödstal.
Citera
2020-07-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror inte du gjorde en felaktig bedömning eftersom till och med FHM inte verkar kunna veta vad som gäller i dödstal.

Dock undrar jag hur du ser på framtiden? När går Sverige upp i 6000 döda? Före 15 augusti?

Jag är nästan säker på att vi har 6000 döda före 15 augusti. Man jobbar ju fortfarande med rätt stora eftersläpningar som fyller på när den nya dödligheten minskar.

Men här finns säkert folk som inte ger mycket för mina prognoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in