2020-07-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, jag vet! Jag förstår och jag tycker också det är mer "hedervärt" (i brist på bättre ord) av Martin.
Men jag säger bara att det som hovrätten skriver är att några förmildrande omständigheter inte finns.

FRÅN DOMEN:
"Martin Jonsson har som en förmildrande omständighet anfört att han ändå ringde 112 när han förstod hur illa han hade skadat Anncharlott Rudholm. Som ovan konstaterats i skulddelen har det kunnat handla om ren desperation och hopp om att vård kunnat hjälpa henne. Det kan ju också varit ett kalkylerande från Martin Jonssons sida för att komma lindrigare undan beträffande påföljden. Hovrätten finner därför att själva larmsamtalet varken varit förmildrande eller försvårande när det gäller att bestämma fängelsestraffets längd. Sammantaget finns det därför försvårande omständigheter som tydligt drar upp straffvärdet för mord, men inga förmildrande omständigheter".

Sedan vill jag tillägga: Visst erkände han och Visst pratade han i förhör. Men han erkände Dråp - inte Mord!
Nix - han erkände dråp eftersom han påstod att han är skyldig till det eftersom han lät henne gå, och inte tog hand om henne. Och det sa han först till häktesvakten.

Det verkar som om erkännande sätter ner straffet. Albin som dödade och styckade sin kvinnliga vän traskade själv till polisen. Han fick 16 år. Han också. Precis som Martin som ringde polisen. Men jag vet inte ju inte vad som gjorde att de fick så låga straff. Men börjar skönja ett mönster.
Citera
2020-07-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Tishko ja...grandiosa aset .usch...
Tyvärr finns det många av av den sorten...

Vi får hoppas detta blir hans enda brott. Han lär väl tyvärr komma ut om 20-25 år.
Citera
2020-07-22, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har det betydelse vem hon var? Hon var säkert envis med egen vilja. Men hon blev offer för ett rovdjur.

Har någon påstått det då? Det är du själv som växlat in på fel (snyft)spår efter att jag antytt att Ws mamma mamma, och pappan till deras gemensamma barn, kan ha haft skäl att anse att det inte var lämpligt att W flyttade dit. Läs mer och skriv mindre!
Citera
2020-07-22, 22:32
Medlem
Citat:
Inte nu längre Han kommer aldrig få ett normalt jobb när han väl kommer ut om 25 år.

Försörjningsstöd och lite svartknegg är det som väntar. Dvs. Mer utnyttjande av samhället.
Citera
2020-07-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi får hoppas detta blir hans enda brott. Han lär väl tyvärr komma ut om 20-25 år.
Nja,vi får se,inte klappat och klart ännu
Men instämmer med lätthet i dina önskemål..
Wilma, önskar hennes familj får ett avslut en grav, men även det förnekar Tishko dem, så "censurerat"....👿
Citera
2020-07-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om de som tror på invirad i folie och nedpackad i en renväska har rätt, så klarar nog en hund det. En kropp bara lagd utomhus lär både multnat och spritts ut av väder, fåglar, rävar och andra kritter.
Jag tillhör själv de som lutar åt sopförbränning.

Tog ju lång tid å hitta skallen i lägenheten. Undrar fortfarande varför han placera den där.
Och gömde övriga kroppen så bra. Narcissist störning som dom kom fram till, stämmer nog bra. Vad fan trodde han? Att dom inte skulle titta i resväskan?
Citera
2020-07-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Nja,vi får se,inte klappat och klart ännu
Men instämmer med lätthet i dina önskemål..
Wilma, önskar hennes familj får ett avslut en grav, men även det förnekar Tishko dem, så "censurerat"....👿

Först måste han ju erkänna, han hävdar ju fortfarande att han är oskyldig.
Nej, tror inte han kommer tala om var kroppen ligger.
Citera
2020-07-22, 23:00
Medlem
Citat:
Nix - han erkände dråp eftersom han påstod att han är skyldig till det eftersom han lät henne gå, och inte tog hand om henne. Och det sa han först till häktesvakten.

Det verkar som om erkännande sätter ner straffet. Albin som dödade och styckade sin kvinnliga vän traskade själv till polisen. Han fick 16 år. Han också. Precis som Martin som ringde polisen. Men jag vet inte ju inte vad som gjorde att de fick så låga straff. Men börjar skönja ett mönster.

Har för mig att försvaret yrkade på Dråp under rättegången, men kanske har fel...

Men snälla du!! Erkännandet, i Lotta-fallet, var inget domskäl och är det inget domskäl ligger det inte till grund för domen. För du tror väl inte dom drar ned ett livstidsstraff till 18 år pga ett erkännande, men glömmer eller struntar i att skriva det i domen??? Föresten så skrev jag ju att Hovrätten ansåg att mordet isolerat hade ett straffvärde av 17 år!?

Nej, Albin fick 18 års fängelse! Den största anledningen till att han slapp livstidsstraff var hans funktionsnedsättning.

Sedan är det ju så att ett Mord, som har så många/allvarliga försvårande omständigheter, så att det kommer upp till ett livstidsstraff INTE petas ned bara pga ett erkännande. Som exempel finns det två domar som kom förra månaden. Dels R.L.J i Köping som dömdes till livstids fängelse - Trots att han erkänt ett Mord med efterföljande styckning. Men även en 46-årig man i Västerås som dömdes till livstids fängelse - Trots att han erkände att han knivskurit offret i halsen.
Senast redigerad av Haaaaag 2020-07-22 kl. 23:04.
Citera
2020-07-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har för mig att försvaret yrkade på Dråp under rättegången, men kanske har fel...

Men snälla du!! Erkännandet, i Lotta-fallet, var inget domskäl och är det inget domskäl ligger det inte till grund för domen. För du tror väl inte dom drar ned ett livstidsstraff till 18 år pga ett erkännande, men glömmer eller struntar i att skriva det i domen???
Föresten så skrev jag ju att Hovrätten ansåg att mordet isolerat hade ett straffvärde av 17 år!?

Nej, Albin fick 18 års fängelse! Den största anledningen till att han slapp livstidsstraff var hans funktionsnedsättning.

Sedan är det ju så att ett Mord, som har så många/allvarliga försvårande omständigheter, så att det kommer upp till ett livstidsstraff INTE petas ned bara pga ett erkännande. Som exempel finns det två domar som kom förra månaden. Dels R.L.J i Köping som dömdes till livstids fängelse - Trots att han erkänt ett Mord med efterföljande styckning. Men även en 46-årig man i Västerås som dömdes till livstids fängelse - Trots att han erkände att han knivskurit offret i halsen.
Ok. Jag är inte jurist och ännu mindre en domare som formulerar en dom. Jag försöker bara förstå hur olika sorters mord bedöms i straffpåföjd. Och det verkar vara väldigt subjektivt - vilket det naturligtvis är eftersom domarna som dömer är människor. Men vore fint att åtminstone få en förklaring morden bedöms så olika vad gäller påföljd.
Citera
2020-07-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja han övertalade eller försökte iaf få henne att tro familjen inte brydde sig. Allt för att stärka sitt eget ego och hennes beroende av honom, tror det är därför han visar sånt hat mot hennes familj.
Han tror nog i sin lilla hjärna att någon annan fått Wilma att göra slut, att hennes familj övertalat henne om det.
Hon var ju hans ägodel, som han styrde ödet för

Det stämmer att systern påverka Wilma. Läs FUP. Hon ska ju ha sagt till Wilma att förhållandet inte är bra hela tiden och rått Wilma lämna flera gånger. Systern levde under dödshot samtidigt som hon försökte få deras familj ta tag i Wilmas situation men inte fått gehör.

Tänk vad de bär på när inte systerns oro togs på allvar. Lämna wilma i klorna hos rovdjuret.
Citera
2020-07-22, 23:59
Medlem
loverlians avatar
Sitter och lyssnar på rättegången på YT. Orkar fasen inte lyssna klart! Blir så förbannat förtvivlad efter att ha lyssnat på alla runt Wilma som bara struntat i alla varningstecken! Alla vittnar om hur flickan haft det och först nu reagerar dom! Fy fasen säger jag bara. Fattar inte att folk som sätter barn till världen inte kan ta sitt ansvar som förälder. Här tycks det ju gått totalt åt helsike med deras föräldraroll. Även syskon och vänner vittnar om hur flickan haft det och inte ens dom reagerar.
Lyssnat nu på bl.a modern och systern som verkar totalt känslokalla under rättegången men som nu har hur mycket som helst att säga om deras dotter,systers destruktiva relation med Tichko. Varför har dom inte agerat,reagerat?Som förälder förundras man av hur andra föräldrar avsäger sig föräldraansvaret.
Citera
2020-07-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Daniel
Lyssnat på 1a delen av rättegången. Mamman berättar.

Jag får känslan av en ganska osäker person. Hon svamlar ofta. Är väldigt säker på vissa saker, men har svårt att minnas när i tiden saker hänt.

Undrar verkligen vad dessa olika anledningar till att Wilma inte kunde bo hos henne var. Kan det bero på Mammans partner kanske? Måste kännas fruktansvärt för henne nu oavsett anledningar. Hon är ju tydlig med att hon inte gillade T eller deras förhållande. Men ändå lät hon det fortgå.

Lägger ingen skuld för det som hänt på Mamman, men man kan ju ändå undra.

Blir mer och mer säker på att straffet blir livstid. Tror dock HR kommer ändra till 18 år.

Sambon till modern verkar inte Ens känna wilma. Sambon ska ha levt med modern i över 10 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in