2020-07-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jojo, hör dig. Du har ju klara poänger.
Men ändå (som jag ser det); advokaten borde primärt utgå från klientens ståndpunkt och inte TR:s bedömningar under plädering.
Och eftersom det står så klart att fallet ska vidare till HR så kan ju advokaten avvakta med sin räddavadsomräddaskanargumentation tills det är dags där (och då vet man ju också vilket utgångsläge avs strafftid som man har att jobba mot).

Det är lugnt. Du är bara lite för enveten för mig ;-)

Men vad tror du klientens ståndpunkt var inför denna pläderingen? Förorda ett domslut som inte är möjligt och tala inför döva öron ELLER argumentera för ett så kort straff som möjligt?
Skulle dessutom Tishko dömas till ett kortare fängelsestraff finns det hypotetiskt en möjlighet för honom att köra "taktiskt rävspel" när det kommer till frågan om "överklaga kontra anslutningsöverklaga".

"Rädda-vad-som-räddas-kan..." kommer inte vara möjligt i Hovrätten eftersom det där bara kommer vara EN plädering - EN chans, eftersom dom inte kommer komma med förhandsbesked och ny RPU.
Därför måste dom givetvis plädera för friande dom i hovrätten!
Citera
2020-07-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Daniel
Lyssnat på 1a delen av rättegången. Mamman berättar.

Jag får känslan av en ganska osäker person. Hon svamlar ofta. Är väldigt säker på vissa saker, men har svårt att minnas när i tiden saker hänt.

Undrar verkligen vad dessa olika anledningar till att Wilma inte kunde bo hos henne var. Kan det bero på Mammans partner kanske? Måste kännas fruktansvärt för henne nu oavsett anledningar. Hon är ju tydlig med att hon inte gillade T eller deras förhållande. Men ändå lät hon det fortgå.

Lägger ingen skuld för det som hänt på Mamman, men man kan ju ändå undra.

Blir mer och mer säker på att straffet blir livstid. Tror dock HR kommer ändra till 18 år.

Har för mig att det antytts i någon gång, att W kanske inte ansågs vara det lämpligaste sällskapet för småbröderna hemma hos mamma och hennes nuvarande, dock inte säker.
W beskrivs av en del som ett litet barn, vänt som ett helgon. I mina ögon var hon en 17-årig ung kvinna (man blir ju straffmyndig vid 15 som exempel), inte helt vuxen, men knappast ett barn heller, som var långtifrån lätt att tas med och mycket väl kunde ställa till med bekymmer, så det kan vara en (del)orsak till att mamman med sambon kanske helst inte ville att hon skulle flytta dit?
Citera
2020-07-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har för mig att det antytts i någon gång, att W kanske inte ansågs vara det lämpligaste sällskapet för småbröderna hemma hos mamma och hennes nuvarande, dock inte säker.
W beskrivs av en del som ett litet barn, vänt som ett helgon. I mina ögon var hon en 17-årig ung kvinna (man blir ju straffmyndig vid 15 som exempel), inte helt vuxen, men knappast ett barn heller, som var långtifrån lätt att tas med och mycket väl kunde ställa till med bekymmer, så det kan vara en (del)orsak till att mamman med sambon kanske helst inte ville att hon skulle flytta dit?
Tänk på att han var 21, hon 15, när de började hänga ihop. Han var hennes första pojkvän. Hon hade inga som helst referensramar. Hon frågade ofta sin syster ex.vis vad som var normalt i en relation, ex.vis strypsex på kyrkogårdar. Jag anser hon var ett barn rent erfarenhetsmässigt. Hon var ett perfekt offer för en kontrollerande sjuk person. Han kunde forma henne som han ville, både sexuellt och på andra sätt.
Citera
2020-07-22, 21:30
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Tishko ja...grandiosa aset .usch...
Tyvärr finns det många av av den sorten...
Ohja 🙈
Det är verkligen tur han inte är ute i friheten och Jag hoppas han sitter länge.
Citera
2020-07-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han ringde själv till polisen, han misshandlade henne med döden som följd. Hon var vuxen. Låter som en dålig ursäkt i och för sig. Men för mig känns det annorlunda än mordet på W.

Återigen: Jag tror på livstids fängelse - Men det är fortfarande inte så enkelt!

Har du läst hovrättens dom i Lotta-fallet? Dom ansåg att några direkta förmildrande omständigheter inte fanns. Dom ansåg att mordet i sig hade ett straffvärde av 17 års fängelse, men gick upp till 18 år pga de övriga brotten, då främst den grova fridskränkningen mot Lotta.

"Han misshandlade henne med döden som följd" - Det kan Tishko också ha gjort? Det vet vi inte, vi har ju bara Wilmas huvud!?

I övrigt kan jag hålla med dig om att fallen som sådan har skillnader från varandra
Citera
2020-07-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du tror inte kroppen är så förmultnade efter ett halvår att hundarna bommar den?

Om de som tror på invirad i folie och nedpackad i en renväska har rätt, så klarar nog en hund det. En kropp bara lagd utomhus lär både multnat och spritts ut av väder, fåglar, rävar och andra kritter.
Jag tillhör själv de som lutar åt sopförbränning.
Citera
2020-07-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Återigen: Jag tror på livstids fängelse - Men det är fortfarande inte så enkelt!

Har du läst hovrättens dom i Lotta-fallet? Dom ansåg att några direkta förmildrande omständigheter inte fanns. Dom ansåg att mordet i sig hade ett straffvärde av 17 års fängelse, men gick upp till 18 år pga de övriga brotten, då främst den grova fridskränkningen mot Lotta.

"Han misshandlade henne med döden som följd" - Det kan Tishko också ha gjort? Det vet vi inte, vi har ju bara Wilmas huvud!?

I övrigt kan jag hålla med dig om att fallen som sådan har skillnader från varandra
Ja, det kan ha ha gjort (det fetade). Men försvårande här är ju att han nekar in i kaklet (Martin ringde polisen när Lotta var vid liv), Tishko har gömt kroppen - och skulle säkert gömma huvudet men hann inte. Han svarar inte på några frågor i förhör. Jag ser mycket som är försvårande i Wilma-målet. Med det inte sagt att det håller rent juridiskt.

Fallen är olika - och jag tror inte Tishko kommer undan livstidsdom. Men jag har haft fel förr.
Citera
2020-07-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ohja 🙈
Det är verkligen tur han inte är ute i friheten och Jag hoppas han sitter länge.
Det är enl mig iaf, svårt att ta in,hur man kan påstå att älska någon,sen ...allt vidrigt lilla tösen fått utstå,ja må han ruttna....
Fast jag tvivlade aldrig på att det va är han som är skyldig, tyvärr har jag dock tvivel på att han inte var ensam om saken ....
Senast redigerad av Gulabilen 2020-07-22 kl. 21:55.
Citera
2020-07-22, 22:03
Medlem
AngryDanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Nej han är inte muslim, nu har inte ev tro med mordet på Wilma att göra ens så varför skulle hennes Exman vara Muslim?
Tishko var ju fram till strax före mordet inte troende..
Ja, styvmamman arbetade med flyktingar, afganer..även andra utsatta personer hjälpte hon.
Vilket inte heller är relevant i fallet eftersom den som mördade Wilma var Tishko.

Ok det var styvmamman, tak.

Det har relevans så vidt, at om familien generelt er sugna på dom stackars flygtninge, då var det jo ganske troligen at även systern havde sprunget på en sån😉

Som jeg har skrevet før, så giver jeg intet for at en person som kommer hit från mellemøsten og hedder ahmed, påstår at han inte er muslim.
Min erfaring, privat og yrkesmässigt gennem rundt 3 decennier, med dom mennesker er, at dom siger ALT for at komme ind her, koranen siger direkt: ljug om at du er muslim, om det sen kommer at gynna islam.

Her i Danmark er der talrige eksempler på at dom, når asylsagen afvises, vips-vups blir kristne alternativt homoseksuelle, hvilket vores batiksegment äter up direkt og då ger dom uphold og forsørgelse.
Jeg kan inte tro at “jeres” flygtninge er annorlunda.

Eller som Churchill udtalte for rundt 70 år sen: islam i en mand er som rabies i en hund, galskaben kommer at syns för eller sen!
Citera
2020-07-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ja, det kan ha ha gjort (det fetade). Men försvårande här är ju att han nekar in i kaklet (Martin ringde polisen när Lotta var vid liv), Tishko har gömt kroppen - och skulle säkert gömma huvudet men hann inte. Han svarar inte på några frågor i förhör. Jag ser mycket som är försvårande i Wilma-målet. Med det inte sagt att det håller rent juridiskt.

Fallen är olika - och jag tror inte Tishko kommer undan livstidsdom. Men jag har haft fel förr.

Ja, jag vet! Jag förstår och jag tycker också det är mer "hedervärt" (i brist på bättre ord) av Martin.
Men jag säger bara att det som hovrätten skriver är att några förmildrande omständigheter inte finns.

FRÅN DOMEN:
"Martin Jonsson har som en förmildrande omständighet anfört att han ändå ringde 112 när han förstod hur illa han hade skadat Anncharlott Rudholm. Som ovan konstaterats i skulddelen har det kunnat handla om ren desperation och hopp om att vård kunnat hjälpa henne. Det kan ju också varit ett kalkylerande från Martin Jonssons sida för att komma lindrigare undan beträffande påföljden. Hovrätten finner därför att själva larmsamtalet varken varit förmildrande eller försvårande när det gäller att bestämma fängelsestraffets längd. Sammantaget finns det därför försvårande omständigheter som tydligt drar upp straffvärdet för mord, men inga förmildrande omständigheter".

Sedan vill jag tillägga: Visst erkände han och Visst pratade han i förhör. Men han erkände Dråp - inte Mord!
Citera
2020-07-22, 22:04
Medlem
Citat:
Tänk på att han var 21, hon 15, när de började hänga ihop. Han var hennes första pojkvän. Hon hade inga som helst referensramar. Hon frågade ofta sin syster ex.vis vad som var normalt i en relation, ex.vis strypsex på kyrkogårdar. Jag anser hon var ett barn rent erfarenhetsmässigt. Hon var ett perfekt offer för en kontrollerande sjuk person. Han kunde forma henne som han ville, både sexuellt och på andra sätt.

Visst, men det gör väl inte henne till en liten ängel, som vore den perfekta förebilden för småbröderna under deras barnaår, sen kan du dra hur många snyftrepriser som helst ur tråden. Mamman kan ju insett att hon skulle haft svårt att klara W samtidigt med de yngre bröderna, och i så fall var det mer samhällets skyddsnät som var för grovmaskigt.
Visst är det tragiskt, kör flickan med svavelstickorna också när du är igång. T är en mördare och ett svin, men det gör inte automatiskt W till det största hegon som beträtt jordens yta.
Citera
2020-07-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Visst, men det gör väl inte henne till en liten ängel, som vore den perfekta förebilden för småbröderna under deras barnaår, sen kan du dra hur många snyftrepriser som helst ur tråden. Mamman kan ju insett att hon skulle haft svårt att klara W samtidigt med de yngre bröderna, och i så fall var det mer samhällets skyddsnät som var för grovmaskigt.
Visst är det tragiskt, kör flickan med svavelstickorna också när du är igång. T är en mördare och ett svin, men det gör inte automatiskt W till det största hegon som beträtt jordens yta.
Har det betydelse vem hon var? Hon var säkert envis med egen vilja. Men hon blev offer för ett rovdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in