2020-07-22, 19:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Red ut vad du vill skriva innan du skriver så det blir begripligt. Men gör oss alla en tjänst; sluta fabulera ihop vad du tror om palliativ vård. Det är otroligt pinsamt men samtidigt tråkigt och rent av farligt då det finns andra idioter som tar idioters ord som fakta utan att ta reda på hur det ligger till. Skäms på dig!

Tänkte bara fråga, är du läkare, eftersom du verkar kunna allt om detta med palliativ vård?
Citera
2020-07-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du kan göra en självtest: pumpa i dig morfin för se ifall du känner någon smärta eller ej.

Vi andra som har egen erfarenhet vet att man tro sig kunna dansa fast man precis har vaknat efter en stor operation.
Jag fick en massa morfin när jag vaknade efter en operation. Tyvärr hade jag fortsatt svåra smärtor och sjukvårdspersonalen sa att de kunde inte ge mera. Jag härdade ut och blev utskriven. När jag kom hem och slappnade av i sängen fick jag en underbar upplevelse. Allt jag tittade på var underbart. Efter några timmar var jag åter till verkligheten. När jag pratade med en läkare så sa han att morfin fungerar inte bra på alla för man kan inte ge hur mycket som helst för då är det risk att man dör. Jag förstår hur en del blir narkomaner för upplevelsen när jag låg i sängen hemma var fantastisk...
Citera
2020-07-22, 19:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men du tror att vår nuvarande kung bara kommer att få ligga och dö utan vård?

Våran nuvarande kung kommer aldrig att dö. Om 20 till 40 år är ålderdom något som inte sker längre. Forskning om ålderdom går snabbt framåt och har man pengar så är jag övertygad om att man redan idag kan få olika behandlingar.

Dock kan ju pandemier som COVID-19 fortfarande slå ut de som vill leva till 150 år.
Citera
2020-07-22, 20:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag börjar tröttna på att det är liknande diskussioner varenda gång man ens delar en jämförelse. Men nej, jag tror INTE det är ett exakt facit på något sätt. Vi vet ju fortfarande inte ens hur många som avled i pandemin 2009...

Utan där handlar det om uppskattningarna som varierar mellan allt från 150 000 dödsfall till 600 000 dödsfall globalt sett. Hyfsat osäkra siffror som skiljer sig så pass mycket.

Jag tror därför inte att vi (någonsin) får några exakta facit här heller på alla länder. Men jag tycker däremot att det ibland kan duga som ett ungefärligt mått på utvecklingen.

I början av maj låg vi till exempel längre ned på samma lista, på under 25 dödsfall/100 000 invånare. Några månader senare är det minst det dubbla. Ska en sådan utveckling sedan dess förklaras med att vi bara var kassa på att föra statistik innan juni medans vi idag är typ ”bäst” i världen..?

Sedan tvivlar jag på att vi är så himla överlägsna jämfört med våra närmsta grannländer när det gäller statistiken. I alla fall inte så pass mycket bättre att det förklarar varför vi ligger så mycket högre än till exempel norge. Som ligger på plats 67 sist jag kollade.

Det förklarar inte heller varför vi har rapporterat 10-12 gånger fler dödsfall än Norge. Men vi är kanske så pass överlägsna på att rapportera korrekt statistik eller..?

Det finns som sagt inga exakta facit och jag tror inte heller att det kommer. Siffror från länder som Italien och spanien är dock väldigt osäkra men jag anser ändå att det går att använda som ett ungefärligt mått över tid för att dra vissa slutsatser över om det hela går i rätt eller fel riktning.

Dessutom... Nästan varenda land på ”topp 10” har ju andra jämfört själva med tidigare. Som nu är helt emot det. När vi skiljde oss mer i dödstalen... Då var det minnsan inga tveksamheter i andra länders siffror och mätmetoder.

Jag har hört Anders Tegnell (med flera) stå på presskonferenser och prata om hur dåligt det ser ut statistiskt sett för länder som Italien, Spanien, USA och Belgien. Osv. Då var statistiken tydligen inte alls så pass tveksam att det var helt meningslöst att jämföra det med Sverige.

Men vem kunde ens ana att det kunde komma väldigt osäkra siffror från Italien i mars/april när det var som allra mest kaos där, när deras ofta försenade statistik rapporterade uppåt 1 000 dödsfall/dag.

Då gick det minsann utmärkt att använda Italiens statistik och prata om hur illa det såg ut där jämfört med Sverige. Då var det inga tveksamheter. Senaste månaderna när det har lugnat sig rejält där och vi har närmar oss deras nivåer (per inv.) så är deras rapportering däremot plötsligt helt värdelös och sjukt osäker...

Alternativt så är statistik bara pålitlig sålänge som det passar en själv eller Sverige! Sålänge som statistiken pekar på att vi är ”bäst” och alla andra är sämst typ.

Nu är jag dock själv inne på att bland annat Italiens statistik är missvisande, men jag gillar inte selektivismen. Antingen använder vi det som ungefärliga mått BÅDE när det är till vår fördel och när det är till vår nackdel, eller så skiter vi helt enkelt i att kolla på något land överhuvudtaget och gissar att vi är ”bäst” ändå.

Men varenda myndighet och varenda rapport gör liknande jämförelser, trots mer eller mindre osäkerhet. Från början var det inte skapat för att strida på nätet, utan för att användas i förebyggande syften. Förebyggande återgärder tar man inte om 9 månader... Hela poängen är då att följa upp hur det utvecklas här och nu. Inte långt senare, när det redan är försent att göra något annorlunda. (Annat än inför framtida pandemier)

Detta kanske dock inte är för folk inom politik som bara strider och tolkar siffrorna som exakta facit eller använder det som tvärsäker fakta, men jag ser ändå en poäng att göra det OM man tar hänsyn till att det ska ses mer som ungefärliga uppskattningar.

2009-2010 för tio år sedan gick det hur som helst utmärkt att i alla fall jämföra vår statistik med våra grannländer. Dåvarande epidemiolog ansåg då
att Norge och Danmark var bästa länderna att jämföra med... Men inte ens det verkar duga idag.

Att vi då låg på liknande dödstal i Norden har säkert inget med saken att göra. Eller snarare: Att Sverige även hade något färre dödsfall än övriga Norden hade säkert inget med saken att göra. Bara en ren slump att vi idag har över 5 500 dödsfall och grannländerna ligger på några hundra var, och att det då inte längre går att göra jämförelser.

Eller så har grannländerna bara inte hängt med i hur fantastiskt mycket bättre vi har blivit på att mäta dödsfallen det senaste årtiondet..?

[/b]

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/februari/smi-missvisande-statistik-om-antalet-raddade-liv-under-pandemin/

Vi höra om 9 månader då!

Men, eftersom det inte lär finnas mer exakta facit då än efter förra pandemin (trots helt andra nivåer och enklare att mäta), kombinerat med dagens selektivism, så är det närmast en garanti för exakt samma strider då med. Utan att någon viker sig en tum om sin ”sanning”. Precis som det senaste halvåret. Can't wait!

Tack för ett bra inläg🙋🏼‍♀️
Citera
2020-07-22, 20:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Ja. För dödsfall här och nu. Men mångt fler analyser behöver göras. Hur mycket smitta som kom in, hur många sköra i befolkningen. Påverkan på mental hälsa osv. Kanske QALY kan vara måttet att jämföra med?

Intressant att Grekland inte har haft så många dödsfall av COVID-19. Där kan jag misstänka att allt handlar om statistik!
Citera
2020-07-22, 20:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
5 veckors eftersläpning på de döda!

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige

Med andra ord verkar det bli länge innan vi har noll döda i COVID-19 per dag. Sedan med en 2 våg kan det bli så att vi aldrig får noll döda förrän 2021.
Citera
2020-07-22, 20:06
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte omöjligt att det är som det påstås. Å andra sidan är det ju inte första gången det sker inom äldreomsorgen. Det dör många varje år som inte får adekvat vård där.

Så är det naturligtvis. Demenssjuka, exempelvis, är en grupp som tyvärr far illa och som kan drabbas hårt av "enkla" sjukdomar. Dels för att de har andra sjukdomar men också för att demensproblematiken ställer till det för dom och de kan ej tillgodose sig adekvat vård.

Detta är något som jag hoppas att alla som ömmar om alla åldringar under corona-krisen, även fortsätter att göra när krisen är över.
Citera
2020-07-22, 20:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Några som gillar Sveriges pandemihantering,

trendbeskrivningen initialt i inslaget glömmer nämna att testning för allmänheten inte kom igång förrän alldeles nyligen och att det förklarar utseendet på diagrammet "SWEDEN: COVID CASES PER DAY" -så det sambandet de letar efter går inte att se.

Alex Berenson on Sweden's COVID Success and the Growing Hysteria to Close U.S. Schools
https://www.youtube.com/watch?v=1QU2DmvYbYg
Citera
2020-07-22, 20:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Så varje person (som inte åker med familj) måste då ha ytterligare fem tomma sittplatser runt sig om det är två sittplatser på varje sida om mittengången! Kommer inte att hända! Dags för AT att vara lite realistiskt - inför krav på munskydd!

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det har gått prestige i munskydden. FHM vägrar rekommendera dessa utom "i fall där man inte kan hålla socialt avstånd". Eftersom avståndet inte är definierat så packar givetvis bussar och tåg in så många som får plats.

Så går det när det ges rekommendationer i stället för att peka med hela handen. Givetvis ska det vara krav på munskydd i buss, tåg och tunnelbana.

Men, men, om nu Tegnell skulle göra en 180 graders så förlorar han all sin prestige, han har ju sagt att det inte finns evidens för att det hjälper utan snarare är "farligt". Utom i sjukvården då....

Om jag har mitt eget och mina anhöriga i riskgrupps liv i ena vågskålen

och Tegnells prestige i den andra vågskålen

så är valet för mig enkelt: jag använder andningsmask.
Citera
2020-07-22, 20:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen är jag stendum vilket inte är ovanligt på FB. Dock är jag fortfarande övertygad om att man satte in palliativ vård på människor sjuka i COVID-19 som kunde ha klarat sig med riktig medicinsk vård.
Så är det absolut! Du är inte stendum i ditt antagande.
Citera
2020-07-22, 20:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker också att det låter extremt. Samtidigt var det väl i början av pandemin ett helt kryssningsfartyg (som jag tyvärr glömt bort namnet på) där väldigt många hade blivit nedsmittade. Nästan allihopa? Där hade man topsat ventiler i hytterna och funnit virus. Om det räcker för att bli smittad vet jag inte. Å andra sidan hade ju väldigt många blivit sjuka...
Princess Diamond.
Citera
2020-07-22, 20:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Så varje person (som inte åker med familj) måste då ha ytterligare fem tomma sittplatser runt sig om det är två sittplatser på varje sida om mittengången! Kommer inte att hända! Dags för AT att vara lite realistiskt - inför krav på munskydd!
Ja, exakt. Det är hög tid nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in