2020-07-21, 10:38
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
WHO måste ju säga till Sverige om att detta inte är ok!

https://twitter.com/DrKatrin_Rabiei/status/1285233303264661505

Men WHO har nog slutat att göra det eftersom svenska regeringen blir så arg när dom fått kritik av WHO tidigare.
Lär finnas en mängd länder som inte klarar smittspårning vid så omfattande samhällssmitta.

Fungerar det nya systemet tillfredsställande finns det väl inget att klaga på då kan proffsen smittspåra de svåra fallen.

Det finns teknik för det idag skulle jag tro, i annat fall skulle man inte upphävt de traditionella föreskrifterna.

Givetvis kommer en viss procent misslyckas också av olika anledningar, men ändå bättre än ingen spårning alls.

Vad är annars din lösning på problemet, halva Sveriges befolkning ska utbilda sig till smittspårare via YH eller?
Citera
2020-07-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla vet redan att Sverige är den största losern i norden gällande dödsfall i befolkningen.

Ja. För dödsfall här och nu. Men mångt fler analyser behöver göras. Hur mycket smitta som kom in, hur många sköra i befolkningen. Påverkan på mental hälsa osv. Kanske QALY kan vara måttet att jämföra med?
Citera
2020-07-21, 10:44
Medlem
ganglere2s avatar
Även om sammanhanget är otrevligt, att de styrande givetvis går med på att Sverige betalar ännu mer till eländet EU så är det roligt att se Lövet i munskydd.
Har ingen verkan, kan öka smittspridningen, så svårt att använda att människor inte klarar av det o.s.v.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenskt-ja-till-eu-s-kompromissforslag

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-darfor-sade-sverige-ja-till-slut

https://www.svt.se/nyheter/fakta-detta-innebar-uppgorelsen
Citera
2020-07-21, 10:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Undrar vilket som kräver störst kompetens:

Smittspåra eller sätta på sig ett munskydd
Ge dig ut på valfritt köpcentrum och ställ sedan frågan igen.

Tror säkert munskyddet är bra för östasiaterna som har lärt sig hantera dessa i vaggan på grund av förorenad luft, men att vi skulle klara det på liknande sätt verkar alltigenom optimiskt.

Folk fingrar in- och utvändigt på skyddet - konstant. Det sätts inte över mun och näsa, vanligast är nog att det hänger runt halsen.

Sociala avstånden krymper kraftigt då man annars inte kan höra vad munskyddaren försöker förmedla.

Ut med ditt munskydd nu och ta ett studiebesök på Mall of Scandinavia och meddela därefter resultat.
Citera
2020-07-21, 10:49
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sprider vi det medvetet kommer många avlida.

Risk finns även att det skulle mutera till ett allvarligare virus och då har vi gjort bort oss rejält.

Bättre vore väl att skydda folk från smitta till vaccin finns tillgängligt. De eventuella biverkningarna borde vara klart lindrigare än att låta tusentals avlida. Och även om man behöver vaccinera sig regelbundet vilka många redan gör idag mot årliga influensan.

Medveten spridning ala FHM:s immunitets-idé, betyder också ny massdöd i förorterna hos invandrargrupperna. Det innebär förutom massdöd att sjukvården brakar ihop helt och att alla andra åkommor sätts på kö vilket i sin tur medför att vi kommer att få mycket stora grupper av avlidna i olika sjukdomar som annars kunde ha räddats vid "normal "sjukvård

Alltså, invandrarna dör i Covid-19, Svensson massdör i cancer och andra livshotande sjukdomar som man inte längre har resurser att behandla då akuterna har fullt upp med Covid-19, och då är det garanterat att alla över 55+ triageras bort helt.

Lek med tanken att de kriminella gängen därute börjar attackera "svenska intressen". Jag skulle inte bli förvånad om några gäng börjar härja med myndigheterna snart, vi har redan sett kraven från Somalierna som vill bo större, trots att vi vet att dom själva genom sin fysik och hygien, orsakar sina sjukdomar.
Ser nästan fram emot ett gäng uppretade adidasbrallor med AK47-or som börjar röja hos socialstyrelsen eller kör några vändor vid Karolinska-området....
Citera
2020-07-21, 10:51
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag behöver inte reda ut något.
Jag har inte den hysteriska ”vargen kommer” mentaliteten som du och andra.
Jag kan se Sveriges misstag och kritisera dem.
Men jag kan också se att Sverige inte är ensamma om misstag och framförallt är jag trött på konspirationsteorier.
Misstagen är för jävliga, men det är inte beroende på ondskefulla konspirationer med Tegnell som Mr Evil.

Nu hör du röster igen.

Vi pratade om vilket land som lyckats bäst. Inte ett pip om konspirationsteorier.

Ingen konspiration att regeringen och FHM har agerat fullständigt inkompetent så här långt.
Citera
2020-07-21, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Verkar vara Videgårdens vård- och omsorgsboende som drabbats, alltså en smittad senior och 4 seniorer misstänkt smittade där en 5:e redan dött, samt 5 bekräftade smittade i personal plus 4 misstänkta i personalen. Alltså återigen smitta in via personalen. I detta fall skall Videgårdens vård- och omsorgsboende ha tillgång till skyddsutrustning, men man anger inte exakt vad dom har.

Att sen kommunen går ut med "att det är av största vikt att alla förstår vikten av god handhygien men också social distansering" påvisar återigen att det slarvats inom personalen, det är väl besöksförbud där uppe också för anhöriga ?

Men att kommunen trycker på "god handhygien och social distansering" visar att dom går i FHM:s galna rekommendationer så jag skulle inte vara förvånad om dom inte har tillgång till masker.....
Jag tror det är besöksförbud inom alla kommuner..om inte så har jag missat nåt.
Karesuando en mindre by med ca 300 invånare..
Senast redigerad av hagelskur 2020-07-21 kl. 11:05.
Citera
2020-07-21, 11:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ge dig ut på valfritt köpcentrum och ställ sedan frågan igen.

Tror säkert munskyddet är bra för östasiaterna som har lärt sig hantera dessa i vaggan på grund av förorenad luft, men att vi skulle klara det på liknande sätt verkar alltigenom optimiskt.

Folk fingrar in- och utvändigt på skyddet - konstant. Det sätts inte över mun och näsa, vanligast är nog att det hänger runt halsen.

Sociala avstånden krymper kraftigt då man annars inte kan höra vad munskyddaren försöker förmedla.

Ut med ditt munskydd nu och ta ett studiebesök på Mall of Scandinavia och meddela därefter resultat.
Du får gärna hänvisa till studier som styrker dina utfästelser.

Denna tyska studie fann inte att så var utfallet:

Citat:
We do not find evidence of risk compensation: Subjects wearing a mask do not keep a shorter distance
Citat:
and the mask mandate did not change this. Using pre-mandate field data and survey, Sereset al. (2020) conclude that mask-driven distancing is implied by a signaling channel. Amask mandate does not impact this conclusion. Assuming that distancing is an effectivemeasure against transmission of SARS-CoV2, we find no evidence that mandating masks
Face Mask Use and Physical Distancing before and after Mandatory Masking: Evidence from Public Waiting Lines
https://www.researchgate.net/publication/342683270_Face_Mask_Use_and_Physical_Distancing_be fore_and_after_Mandatory_Masking_Evidence_from_Pub lic_Waiting_Lines
Senast redigerad av Sun Ruler 2020-07-21 kl. 11:02.
Citera
2020-07-21, 11:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du får gärna hänvisa till studier som styrker dina utfästelser.

Denna tyska studie fann inte att så var utfallet:

[b]
Det står "found NO evidence".
Det vill säga, studien kom inte fram till något.

Nu har ju inte jag heller några bevis att lägga upp men tänker mig att man hörs sämre genom munskyddsmasken och för att kunna höra minskas avståndet. Munskyddets ökade säkerhet kan även motivera detta, man byter en risk mot en annan.

Se bild. https://www.sydsvenskan.se/2020-07-19/krav-pa-munskydd-i-130-lander
Citera
2020-07-21, 11:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varför då? Sjukt less på att många här i tråden inte verkar förstå konceptet att många äldre som fått Covid-19 och som dör på sina boenden inte bedöms klara av intensivvård. Det är liksom ingenting att hymla om, det är så världen ser ut, hur jävla jobbigt det än är tänka på.
Ok, jag har inte den uppfattningen du har. Däremot hör jag många som inte förstår varför man inte ger de äldre syrgas, många gamla skulle kunna överleva om de får det och för svaga för att få syrgas är de väl ändå inte? T.ex. tror jag att Kungen säkert skulle bli erbjuden syrgas, minst!! Sedan är det ju inte så att många äldre inte klarar IVA, i alla fall inte bland de män som är över 80. 46% av de män som är 80+ har överlevt minst 30 dagar efter inskrivningsdatum på IVA. Ser inte lika bra ut för kvinnorna dok. Om nästan hälften överlever IVA och sjukdomen i, vad är då problemet troligtvis mer personalbrist en att de inte överlever.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-07-21, 11:28
Medlem
vinlands avatar
Citat:
....
Nu har ju inte jag heller några bevis att lägga upp men tänker mig att man hörs sämre genom munskyddsmasken och för att kunna höra minskas avståndet. Munskyddets ökade säkerhet kan även motivera detta, man byter en risk mot en annan.]

Vi möter folk med masker varje helg när vi storhandlar, inga problem att höra vad dom säger, oavsett om de bär blå typ tandläkare eller ffp2/3 med eller utan ventiler i sig. De som dämpar ljud är gummimaskerna med påskruvade filter, vi har inte sett en enda av denna modell, men åker du förbi S:t Göran används den modellen där flitigt av personalen.

Inte heller har vi sett några som slarvat och haft dom dåligt påsatta, kanske är det bara idioter då på Mall of Scandinavia, för i innerstan samt typ Bromma Blocks verkar det fungera och maskerna har ökat i användande , trots att vi nu dessutom har högsommar. Mall of Scandinavia undviker vi pga aircondition-systemet, då jag känner folk inom ventilation som påtalat bristerna som finns där.

Men du snöar in på bara masker- de måste bäras ihop med ögonskydd för att fungera mot Coronan, så fråga dig istället hur många du ser med masker och ögonskydd, det är där skon klämmer
Citera
2020-07-21, 11:31
Medlem
Citat:
Det står "found NO evidence".
Det vill säga, studien kom inte fram till något.

Nu har ju inte jag heller några bevis att lägga upp men tänker mig att man hörs sämre genom munskyddsmasken och för att kunna höra minskas avståndet. Munskyddets ökade säkerhet kan även motivera detta, man byter en risk mot en annan.

Se bild. https://www.sydsvenskan.se/2020-07-19/krav-pa-munskydd-i-130-lander

"To the contrary, in our study, masks significantly increase distancing and the effect does not differ between the two periods. Further, we find no evidence that the mask mandate affected distancing. However, our results suggest that the relaxation of shop opening restrictions had a negative effect on distancing."

Problemet är alltså att affärerna har öppnat igen, inte att folk bär mask, enligt studien nedan i alla fall.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3641367
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in