Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Du har hakat upp dig på HIF och ekonomiska aspekter. Vilka oegentligheter är det som du påstår dig ha sett hos oss?
Man skulle möjligtvis kunna påstå att Armin Gigovic saknar hjärta för vår klubb, för han kom från en av våra rivaler, men jag förväntar mig inget annat heller än att han ser HIF bara som ett steg i karriären. Var det där som liknelsen med Jesper Jansson kommer in?
Det jag stör mig på är självbilden.
När Helsingborg kom upp i början på 90 talet du kanske är för ung för att minnas detta så var det med hemvändande MFF spelare som Magnusson. DE kom upp för MFF var i konflikt med dåvarande skånelag och kände för att röra om i grytan.
Efter det fick man jävligt mycket luft och man har liksom försökt leva i tron om att man är en storklubb att MFF är rivaler och inte storebror osv.
Det har gjort att man alltid levt med oerhörd risk. Som när man belåna hela truppen mot framtida försäljningar (det som egentligen var början till degraderingen)
Men även dessförinnan har man alltid levt med jävligt hög svansföring för att man låtit sig själv ta högre risker vad gäller ekonomisk marginal och spendering på spelartruppen. Oftast har man haft flyt och haft 9'or som formtoppat och man har kunnat sälja vidare:
(ALvaro Santos, Shelton, Gerndt, RJ, Razak Omotoyossi mdfl)
Oftast har man haft tur med att resten av laget fått denna spelaren att blomma.
När det inte funkade med Hallenius samt att hela truppen underprestera (Var det raset med Roar?) Så satt man helt plötsligt där med ett skuldberg och nervösa riskkaptilister som hade blivit lovade avkastning varpå man paniksålde Krafth .
När man åkte ur så kunde man verkligen ha börjat om på ny kula det började bra man värvade Afrikaner som hade härjat i Div I/Superettan i de små SThlmslagen
Samtidigt släppte man fram Max Svensson och Timossi.
Timossi fick speltid trots att han kanske inte alltid platsa vilket resultera i en generös försäljning till Bayern Munchen.
När man inte gick upp direkt så fick man panik In kom Granqvist, sedan skulle hemvändare plockas hem en grillfet Wanderson, Landgren (?), Farnerud, Holgersson och Rasmus Jönsson mdfl.
Habila backar som Calle Johansson (egen produkt) kastas åt vargarna han skulle kunnat vara en Helsingborgsk PErtan liksom
Stjärnifieringen fortsätter spelare som lätt skulle kunna garantera att starta 25 av 30 matcher som Liverstam dumpas för de är inte fina nog (okej han är inte superbra men han är en nedrehalvan back i Allsv).
Inför den här säsongen istället för att satsa helt ut på junisar kanske gå till MFF och höra med mössan i handen och säga "vi vill gärna låna Prica och Nalic".
Så ska det värvas igen Hurk, RAvy Tsouka (vad tycker du om honom forumet verkar ju hata honom), och nu på slutet efter att ha tiggt pengar och sagt att man inte överlever varit transparent med siffror då plockar min in Mix "Mr. Go Västkusten" Dixerud.
Det är något jävligt fel på kluben om hela klubbens långvarig ekonomiska överlevnad hänger på att vara kvar i Allsvenskan.
Man använde inte superettan till att bygga en stark startelva med egna produkter samt U landslagsmän som Malmö och Sthlmsklubbarna inte ger speltid till eller ratar (tänk Jake Larsson, Noah Sunko, Isherwood och Leo Bengtsson typerna)
Utan man värvar hela tiden spelare färdiga +25'are så att man får en för stor kostym.