Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Ja, men menar du alltså att det egentligen inte finns någon skillnad i brottsbenägenhet (i snitt) mellan t.ex. en japansk 23 åring i Sverige och en afghansk? Eller ville du bara skriva lite skit för skojs skull?
Yngre personer är rent generellt mera brottsbenägna är äldre personer.
Män/pojkar är generellt mer brottsbenägna än kvinnor/flickor
Så om vi bara ser på dessa två faktorer så är det till nackdel för asylimmigrationen ur brottsstatistiks synvinkel, då stora grupper är yngre män.
Sedan finns det de som påstår, jag tror att du hör till dem att det finns skillnader även ur ett etnicitets- och kultur perspektiv. Vad jag har sett av statistik gällandes Sverige så finns det stöd att påstå att vissa etniska grupper är kraftigt överrepresenterade inom vissa brottskategorier. Detta gäller även internationell statistik från jämförbara länder.
Vilken av dessa faktorer som är mest avgörande som ålder, kön och etnicitet/kultur vet jag inte, har du statistik eller annan information får du gärna delge den.
Antalet 23 åriga japaner i Sverige torde vara relativt lågt, dessa är väl antingen studenter, turister eller har anställning, sålunda svårt att jämför med en stor grupp migranter från Afghanistan som är här av andra skäl. Men man kan ju gissa att om vi hade en stor grupp japaner här skulle dessa uppvisa lägre grad av brottslighet än många andra migrantgrupper.