2020-07-21, 15:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Detta borde ge minst 3 möjligheter:
1.Smittad och sen helt frisk - kort immunitet, - ingen risk vid återsmitta av mutation.
2. Smittad och sen frisk men har kvar rester i saliven-ny återsmitta ger svårare återsmitta, men ej dödlig.
3. Smittad och återställd med konvalicent, -ny återsmitta-full cykotinstorm .-full ARD:s -adios...

Ja, finns många teorier o hypoteser så vansinnigt att vara tvärsäker på hur immuniteten fungerar. Olika möjligheter diskuteras här tex.

https://medium.com/microbial-instincts/the-covid-19-virus-can-last-for-months-why-efb8314b2b98
Citera
2020-07-21, 15:44
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är spänd på vad ni kommer på för bortförklaring när massdöden uteblir i höst.

Vilka är ni?
Varför all dessa hat mot alla andra som inte har exakt samma åsikt som du?

Jag brukar inte kritisera andra medlemmar på forumet men kan inte låta bli eftersom jag är nyfiken på vad som driver dig att skriva så elaka inlägg för jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon önskar fortsatt massdöd bland insjuknade.

Det här är ett diskussionsforum med olika åsikter men i slutändan sitter alla i samma båt och önskar att pandemin tar slut så man kan återgå till ett normalt liv med allt vad det innebär.
Citera
2020-07-21, 15:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är emot att tvinga folk till att använda mask. Vill du gå runt och ha svårt att andas och de fånig ut så är du fri att göra så.

Haha, dålig självkänsla alltså.

Ansiktsmask är som vaccination ungefär. Måste upp till en viss procent för att bli effektivt för att minska spridningen. USA pratade om att de hade 60 procent men behövde upp till 90.

Dvs i princip alla måste anpassa sig vilket fungerar i länder där medmänsklighet är utbrett. I länder med utbredd egoism fungerar dock mask strategin sämre.
Citera
2020-07-21, 15:47
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja! Tråkigt för dem som blev sjuka i mars bara, deras sex månader har snart passerat.
Är väl svårt att bestämt veta hur länge immuniteten sitter i för en ny sjukdom.
Citera
2020-07-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vilka är ni?
Varför all dessa hat mot alla andra som inte har exakt samma åsikt som du?

Jag brukar inte kritisera andra medlemmar på forumet men kan inte låta bli eftersom jag är nyfiken på vad som driver dig att skriva så elaka inlägg för jag kan inte i min vildaste fantasi tro att någon önskar fortsatt massdöd bland insjuknade.

Det här är ett diskussionsforum med olika åsikter men i slutändan sitter alla i samma båt och önskar att pandemin tar slut så man kan återgå till ett normalt liv med allt vad det innebär.

Andas lite, jag är varken elak eller hatar någon. Men det är tröttsamt när folk vägrar erkänna att de hade fel och ständigt hittar nya exotiska förklaringar för att bekräfta deras världsbild.
Citera
2020-07-21, 15:50
Medlem
Detta är mer bevis som många av oss varnat för, Tegnell vill smitta ner Sverige!

Citat:
”Därför är vår bedömning att om man får covid-19 så är man immun, även om man inte utvecklat antikroppar, säger Tegnell.”
Det är ju närmast sensationellt.
En ngt mera vetenskaplig förklaring skulle vara välkommen...
https://twitter.com/BengtHojer/status/1285556857160060928
Detta är inte lagligt. Tusentals döda, 80000 fall och långtidssjuka och mer ska det bli eftersom Tegnell arbetar efter flockimmunitet!
Citera
2020-07-21, 15:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är väl svenskarna som smittat runt efter att vi Skåningar fick resa in i Danmark.🤷🏼‍♀️
Få skåningar som har rest över enligt Sydsvenskan.
Citera
2020-07-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte sett presskonferensen.

Har de några som helst ideer eller tankar på hur smittoläget ser ut i Stockholm och i resten av Sverige just nu?

Om jag åker t-bana eller besöker ett köpcentrum i någon stockholmsförort idag. Är chansen 1 på 10, 1 på 100, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 att jag stöter på någon coronasmittad? Det är en siffra som jag tror många skulle vilja ha en uppfattning om.

Hur många som testar positivt eller negativt säger ju inte så mycket, då det helt beror på hur många man testar. Dessutom är det ju så att många som testar troligen har varit mer exponerade än folket i stort. Man testar inte om man inte åtminstone lite tror att man ev kan vara smittad.

V29 var det 724 av 14 243 testade som var positiva i Stockholm, alltså 5%.

Anta att man fångar 10% av fallen då blir det 7240 aktiva smittspridare.

7240/2 300 000 = 0.0031 eller 1/323

Sen får man väl anta att de flesta av dessa inte är ute och springer på stan regelbundet.

Att risken är mindre än 1/1000 låter väl inte helt orimligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är väl svårt att bestämt veta hur länge immuniteten sitter i för en ny sjukdom.
FHM säger det och där är Johan Carlson ytterst ansvarig, Knackereds stora snuttefilt och trygga hamn i denna röra. Ty det är därför hen inte tänker längre.
Citera
Avslutad
Värmland är på väg mot gränsöppning mot Norge nästa vecka.

Bekräftat smittade per dag i Värmland (c19.se)

10/7: 4
11/7: 0
12/7: 0
13/7: 2
14/7: 1
15/7: 1
16/7: 2
17/7: 1
18/7: 0
19/7: 0
20/7: 2
21/7: 1
22/7: -
23/7: -

24/7: Norskt beslut väntas, max 56 smittade tillåts under de senaste två veckorna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-21 kl. 15:57.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl svenskarna som smittat runt efter att vi Skåningar fick resa in i Danmark.🤷🏼‍♀️
Knappt några skåningar som åker över. Man kan fundera på hur många skåningar köpenhamnsborna smittat under våren och sommaren när dom vallfärdat till skånska uteserveringar och gym.
Citera
2020-07-21, 15:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Färre tester utfördes vecka 29: 69 393 st jämfört med vecka 28: 81 801.

Kan nog förklaras främst med att efterfrågan att testa sig har minskat. Trots att totala antalet tester sjönk så sjönk även andelen positiva tester verkar det som, ~3.28% jämfört med ~3.41% veckan innan (marginellt alltså).

Källa: https://covidstatistik.se/provtagningar
Hade man erbjudit folket ett gratis test mot ebola så hade en del folk sprungit benen av sig för att ta det. Sedan försvinner intresset om man nu inte är sjuk på riktigt och intresset kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in