2020-07-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det låter som en ganska god sammanfattning. Är nog så det kommer bli. Hoppas inte fullt så många dör under hösten som under våren. Eller att det dör ännu fler. Att ändra något skulle de ju se som ett personligt misslyckande och erkännande på att man gjort fel. De kommet garanterat köra ända in i kaklet.

Det har aldrig varit så friska barn och elever som den här våren, minsta snuva så har de stannat hemma och så kommer det troligen att fortsätta. Tror du att de som driver skolor är helt handikappade?
Citera
2020-07-21, 14:52
Medlem
Citat:
Tror inte vi kommer dit utan vaccin eller partiell nedstängning.
Det räcker väl att en svt journalist frågar tegnell på nästa enskilda intervju efter pressträffen, det funkade ju sist.
Citera
2020-07-21, 14:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Minst 6 månaders immunitet för de smittade och nu kan de umgås med folk i riskgruppen. Goda nyheter!

https://www.expressen.se/nyheter/presstraff-med-det-senaste-om-coronutbrottet/

Intressant av FHM I sina modeller antar att alla smittade är immuna hela scenariotiden. 6 månader in i pandemin där det är delade meningar om det förekommer återinfektion eller ej. Hade varit intressant att se ett scenario där man kan bli återinfekterad efter 6-12 månader och hur det skulle utvecklas? Vi borde iallafall vara beredda på att det kan vara så.

https://www.usatoday.com/story/news/health/2020/07/16/covid-19-can-you-get-infected-twice-herd-immunity/5429012002/
Citera
2020-07-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold248
Skulle inte fittan Tegnell ha 2 månaders semester?
Anledningen till varför ingen fått covid-19 två gånger är för man blir aldrig frisk från första gången.
Är jag då det enda undantaget i världen? Får jag bokkontrakt? Biopic? Bindefeldt-fest?
Citera
2020-07-21, 14:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Munskydd är väl lite obligatoriskt som en ID-handling förutom i Sverige och här på FB
Ska du börja ha munskydd när du surfar på Flashback, menar du? Ja, vid det här laget kan man nästan börja tro vad som helst om tjommarna med bindor på ansiktet. Covid är flygande HIV som går in genom fiberdosan, via din öppna flik med hanrejporr och rakt in i din gapande mun.

Börjar alla skolor som vanligt nu andra och tredje veckan i augusti?
Citera
2020-07-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vi är nu nere på 10 dödsfall per dag.

Väntar fortfarande på de ytterligare 394 000 svenska medborgarna som skulle ha dött fram till påsk, som man sedan sköt på till midsommar.

Skämt åsido. Det går inte att förneka att det går åt rätt håll, det intressanta är om det är kortsiktigt eller långsiktigt.

Skolorna har stängt, många har semester, man använder skyddsutrustning på äldreboendena och det är besöksförbud sedan länge. Vore konstigt att om inte smittspridning och dödsfall minskade.

Det märkliga är väl att nedgången har gått så erbarmligt sakta.

Att vi får en topp i höst igen, om än något mindre är nog att förvänta. Så håll i hatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Speciellt skolorna och eleverna som smittspridare har de underskattat. Det är jag säker på. När kollektivtrafiken går igång efter semestern följt av skolstart för alla. Efter det kommer vi att se nya klusterutbrott av den större kalibern igen.

Nu botchade FHM sina kalkyler igen men okej, slå ihop scenario 1 & 2 så tror jag på det.

Vi kommer inte ha lika många IVA-vårdade och döda dock som i våras.

Jag är spänd på vad ni kommer på för bortförklaring när massdöden uteblir i höst.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Har inte sett presskonferensen.

Har de några som helst ideer eller tankar på hur smittoläget ser ut i Stockholm och i resten av Sverige just nu?

Om jag åker t-bana eller besöker ett köpcentrum i någon stockholmsförort idag. Är chansen 1 på 10, 1 på 100, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 att jag stöter på någon coronasmittad? Det är en siffra som jag tror många skulle vilja ha en uppfattning om.

Hur många som testar positivt eller negativt säger ju inte så mycket, då det helt beror på hur många man testar. Dessutom är det ju så att många som testar troligen har varit mer exponerade än folket i stort. Man testar inte om man inte åtminstone lite tror att man ev kan vara smittad.
Citera
2020-07-21, 14:59
Medlem
Citat:

Har de några som helst ideer eller tankar på hur smittoläget ser ut i Stockholm och i resten av Sverige just nu?

Om jag åker t-bana eller besöker ett köpcentrum i någon stockholmsförort idag. Är chansen 1 på 10, 1 på 100, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 att jag stöter på någon coronasmittad? Det är en siffra som jag tror många skulle vilja ha en uppfattning om.

Hur många som testar positivt eller negativt säger ju inte så mycket, då det helt beror på hur många man testar. Dessutom är det ju så att många som testar troligen har varit mer exponerade än folket i stort. Man testar inte om man inte åtminstone lite tror att man ev kan vara smittad.

Varför är det så viktigt för dig att veta den siffran?
Citera
2020-07-21, 14:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Det troliga är att du inte blir smittad. Men det kan du väl räkna ut själv?
Citera
2020-07-21, 15:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det troliga är att du inte blir smittad. Men det kan du väl räkna ut själv?

Vad är procenten av att bli smittad av att leva som vanligt med trängsel?

Det är situationen i Sthlm.
Citera
2020-07-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du borde se lite mer på dig själv innan du pekar finger.

Förstår inte ens vad du svamlar om med tanke på det är uppenbart med skillnaden mellan Sverige och Norge med vårens resultat.

Klart det inte lutar åt något av det

Dr Tengele ska ha sin flockimmunitet. Även fast han börjar nu backa med immuniteten. Jag undrar hur du inte kan se att FHM räknar med max 5600 döda mer nu i höst som värst.

Tegnell säger att vi ska köra denna linje som vi har haft i våren, fast de är medveten om att man har max 6 månader med antikroppar enligt dem själva. Så det detta blir survival of the fittest.

FHM kommer ju ner siffran för smittade nu när de har lagt över allt ansvar för att folket själva ska betala för sitt eget test.

En bra fråga här är.

Vad tror folket att hösten kommer att verkligen se ut?

Man kan inte vara så naiv att tro att det är verkligen över?
Du har ju tidigare visat dig tillhöra bottenskrapet när det kommer till intellekt i tråden (vilket inte säger lite), så jag förstår inte varför jag och många med mig fortsätter elda åt kråkorna.

Sverige och Norge hanterade pandemin olika under våren, på dagens pressträff spekulerade Tegnell i att den svenska hösten skulle bli mindre drastisk givet våra tidigare förfaringssätt länderna emellan.

Mellan raderna (googla ifall du ej förstår innebörden) får man väl anta att Norge hoppar tillbaka i lockdown, Sverige gör det inte. Eventuella resultat på längre sikt kan vi - fortfarande - inte säga något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in