2020-07-21, 15:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är spänd på vad ni kommer på för bortförklaring när massdöden uteblir i höst.
Lässvårigheter?

Läs mitt inlägg sakta och högt för dig själv. Speciellt den sista raden och återkom sedan.
Citera
2020-07-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte sett presskonferensen.

Har de några som helst ideer eller tankar på hur smittoläget ser ut i Stockholm och i resten av Sverige just nu?

Om jag åker t-bana eller besöker ett köpcentrum i någon stockholmsförort idag. Är chansen 1 på 10, 1 på 100, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 att jag stöter på någon coronasmittad? Det är en siffra som jag tror många skulle vilja ha en uppfattning om.

Hur många som testar positivt eller negativt säger ju inte så mycket, då det helt beror på hur många man testar. Dessutom är det ju så att många som testar troligen har varit mer exponerade än folket i stort. Man testar inte om man inte åtminstone lite tror att man ev kan vara smittad.
Om du inte har riskfaktorer överlever du till mer än 99,99% Har du riskfaktorer ska du undvika kollektivtrafik och folksamlingar.

Mer behöver du inte veta, eller jo: ät och sov bra och rör på dig lite då och då.
Citera
2020-07-21, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför är det så viktigt för dig att veta den siffran?

Den är väl jätteviktig att veta inte bara för mig, utan för alla som rör sig i samhället. Den måste man känna till om man ska kunna göra en vettig riskbedömning. Hur farligt är det att åka buss, t-bana eller besöka en butik? Bär 1 av 10 på viruset bör man ju absolut undvika allt. Är det bara en på 10 tusen är det kanske inte fullt lika farligt att käka en burgare på donken.
Citera
2020-07-21, 15:06
Medlem
Citat:
Har inte sett presskonferensen.

Har de några som helst ideer eller tankar på hur smittoläget ser ut i Stockholm och i resten av Sverige just nu?

Om jag åker t-bana eller besöker ett köpcentrum i någon stockholmsförort idag. Är chansen 1 på 10, 1 på 100, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 att jag stöter på någon coronasmittad? Det är en siffra som jag tror många skulle vilja ha en uppfattning om.

Hur många som testar positivt eller negativt säger ju inte så mycket, då det helt beror på hur många man testar. Dessutom är det ju så att många som testar troligen har varit mer exponerade än folket i stort. Man testar inte om man inte åtminstone lite tror att man ev kan vara smittad.

Last I saw, PCR tests were at like a 0.3% active infection rate. That’s probably down to a 0.1% rate now, so about 1/1000.
Citera
2020-07-21, 15:06
Medlem
arbetets avatar
BREAKING

Vita husets pressekreterare Kayleigh McEnany går ut i FOX News och anmodar alla att bära munskydd i situationer där inte social distancing kan upprätthållas.
Citera
2020-07-21, 15:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det troliga är att du inte blir smittad. Men det kan du väl räkna ut själv?

Antagligen, men hur liten är risken? 49% eller en tusendels promille? Är ju hyggligt intressant att veta.
Citera
2020-07-21, 15:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Last I saw, PCR tests were at like a 0.3% active infection rate. That’s probably down to a 0.1% rate now, so about 1/1000.

Okej, och är urvalet på dessa tester obundet och slumpmässigt? Eller finns det en överskattning?
Citera
2020-07-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du har ju tidigare visat dig tillhöra bottenskrapet när det kommer till intellekt i tråden (vilket inte säger lite), så jag förstår inte varför jag och många med mig fortsätter elda åt kråkorna.

Sverige och Norge hanterade pandemin olika under våren, på dagens pressträff spekulerade Tegnell i att den svenska hösten skulle bli mindre drastisk givet våra tidigare förfaringssätt länderna emellan.

Mellan raderna (googla ifall du ej förstår innebörden) får man väl anta att Norge hoppar tillbaka i lockdown, Sverige gör det inte. Eventuella resultat på längre sikt kan vi - fortfarande - inte säga något om.

If Sweden and Norway go for a two-peat on herd immunity vs lockdowns, I think it’s clear what will happen. Norway’s economy will take another hit, Sweden’s reputation and economy will take another hit, and people will die without the safety net of summer to save them.
Citera
2020-07-21, 15:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Du har ju tidigare visat dig tillhöra bottenskrapet när det kommer till intellekt i tråden (vilket inte säger lite), så jag förstår inte varför jag och många med mig fortsätter elda åt kråkorna.

Sverige och Norge hanterade pandemin olika under våren, på dagens pressträff spekulerade Tegnell i att den svenska hösten skulle bli mindre drastisk givet våra tidigare förfaringssätt länderna emellan.

Mellan raderna (googla ifall du ej förstår innebörden) får man väl anta att Norge hoppar tillbaka i lockdown, Sverige gör det inte. Eventuella resultat på längre sikt kan vi - fortfarande - inte säga något om.

Klart att du enbart skriver ett halvt inlägg bestående av lågbegåvade slutsatser och pubertala uttalanden

Jag skiter fullständigt i din tolkning om att man ska läsa mellan raderna? Vårens resultat syns redan, sedan att Tegnell kommer med lögner är inget nytt. Är ju bara de allmänt lågintelligenta som tar allt han säger som sanning.

Som dig själv.
Citera
2020-07-21, 15:10
Medlem
Otroligs avatar
Färre tester utfördes vecka 29: 69 393 st jämfört med vecka 28: 81 801.

Kan nog förklaras främst med att efterfrågan att testa sig har minskat. Trots att totala antalet tester sjönk så sjönk även andelen positiva tester verkar det som, ~3.28% jämfört med ~3.41% veckan innan (marginellt alltså).

Källa: https://covidstatistik.se/provtagningar
Citera
Medlem
Citat:
Okej, och är urvalet på dessa tester obundet och slumpmässigt? Eller finns det en överskattning?
Bara så att du vet så har Col. Nathan R. Jesseps tidigare uppskattningar inte direkt varit spot on...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om du inte har riskfaktorer överlever du till mer än 99,99% Har du riskfaktorer ska du undvika kollektivtrafik och folksamlingar.

Mer behöver du inte veta, eller jo: ät och sov bra och rör på dig lite då och då.

Fetmarkerat är ett bra råd och i tillägg till detta kan rådet att lämna denna tråd så ofta som möjligt inte nog understrykas. Hypokondriker ska utsätta sig själva för så lite exponering som möjligt när det gäller faror.

Såg för övrigt att SVT dimmade bort två kvinnliga FB:are med munskydd och plakat bakom Tegnell när han intervjuades. Tegnell svamlar på i vanlig ordning om allt och inget. När ska karl'n ta bladet från munnen och säga som det är, nämligen att 5-10000 döda faller inom ramen för det som sker varje år? Hade de inte dött stämplat med C-19 hade de dött i något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in