2020-07-20, 15:28
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Rolls-Royce butiken på Birger Jarlsgatan är igenbommad och skylten borttagen. Lyxbilsmarknaden är väl inte glödhet just nu.

Det står en dammig Rolls kvar inne i butiken, ska sno åt mig den när nästa hyresgäst städar ur lokalen.

företaget är fortfarande aktiv
https://www.ratsit.se/5569695405-Callisma_AB
Citera
2020-07-21, 12:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Göteborgs innerstad har ju tappat sedan biltullarna infördes. Alla grävprojekt har ju bara förvärrat läget. Vilken frisk människa kör idag in i Göteborg för att handla med egen bil?

Det som förvånar mig mest är hur dött det är runt kållered och IKEA. Orsaken är naturligtvis att medelklassen (läs skattebetalare) som flytt till kungsbacka har nu egna butiker.

Det ser sannerligen inte ljust ut för Göteborg. Vad skall man leva av? skatteutjämningssystemet?
Citera
2020-07-24, 12:22
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Drottninggatan i Stockholm ligger illa till, förutom ett par kvarter närmast Sergels Torg.
Även Kungsgatan håller på att tappa sina butiker till förmån för cafeer. Sveavägen blir alltmer öde, har väl aldrig varit en större affärsgata men ändå.

Det borde vara ett attraktivt läge för fristående* butiker på Drottninggatan med alla som går där mot Gamla stan. Varför lyckas man inte bättre med det? Är folk som går där inte inne på att shoppa?

* Hellre än kedjebutiker, då många är turister och inte så intresserade av exakt samma butiker som de redan har hemma (speciellt inte om priserna är högre än hemma).

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Sportbutikerna har fortfarande rejält med skor. Men det blir allt svårare att ta extra betalt när folk så lätt kan jämföra och handla på nätet. Tycker dock att sportbutikerna alltid har några modeller för att fånga de prismedvetna. Sedan är det säkert några som går på produkterna med högre marginaler och inte har tålamodet att vänta.
Alla olika priser gör att dessa knappast är en bra mätare på kvalitet längre. Nätet har underlättat för att orientera sig i denna djungel av varierande priser och kvalitet. Så går du till sportbutiken mitt i sommaren och det står "Sale" överallt, men hittar varken något billigt eller dyrt som känns intressant att köpa.
Citera
2020-07-24, 13:30
Medlem
321js avatar
Någon nedlagd butik i Stockholm som har någon förmånlig utförsäljning just nu?
Citera
2020-07-24, 14:34
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Någon nedlagd butik i Stockholm som har någon förmånlig utförsäljning just nu?
Inte vad jag vet, däremot verkar det vara rea och rea på rean i många klädbutiker i stan nu .
Citera
2020-07-27, 01:28
Medlem
Lokalt har jag märkt att butikskedjor som ska stänga butiker och som har butik i både handelsområdet och i city väljer att stänga butiken i handelsområdet.

Helt idiotiskt ur ett affärsperspektiv, men det smäller säkert högre bland de inblandade att få jobba i innerstan.

Till handelsområdet kan kunderna ta sig enkelt med bil, till city är det svårare. Och ännu svårare lär det bli framöver eftersom man bit för bit stänger av city för biltrafik och gör om gator till gågator.
Citera
2020-07-27, 12:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Lokalt har jag märkt att butikskedjor som ska stänga butiker och som har butik i både handelsområdet och i city väljer att stänga butiken i handelsområdet.

Helt idiotiskt ur ett affärsperspektiv, men det smäller säkert högre bland de inblandade att få jobba i innerstan.

Till handelsområdet kan kunderna ta sig enkelt med bil, till city är det svårare. Och ännu svårare lär det bli framöver eftersom man bit för bit stänger av city för biltrafik och gör om gator till gågator.

De stänger sin minst lönsamma / mest olönsamma butik. Hur hade du själv gjort?
Citera
2020-07-27, 19:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Göteborgs innerstad har ju tappat sedan biltullarna infördes. Alla grävprojekt har ju bara förvärrat läget. Vilken frisk människa kör idag in i Göteborg för att handla med egen bil?

Det som förvånar mig mest är hur dött det är runt kållered och IKEA. Orsaken är naturligtvis att medelklassen (läs skattebetalare) som flytt till kungsbacka har nu egna butiker.

Det ser sannerligen inte ljust ut för Göteborg. Vad skall man leva av? skatteutjämningssystemet?
Just nu är det ju extra dött där, men det beror väl all ombyggnation, dvs IKEA:s flytt till en ny byggnad bredvid och att COOP och systemet pga det tvingats tränga ihop i en mindre byggnad längre bort. När IKEA och COOP får sina nya byggnader så kommer det öka aktiviteten igen...Men absolut, antalet butiker i övrigt där har ju minskat drastiskt under en lång tid. Det är främst IKEA som är enda trumfkortet där. Och säkert COOP med normalt då det ligger strategiskt vid motorvägen av förbipasserande.

Tror dom lider av ökad konkurrens runtomkring som du säger från bla Kungsbacka från söder, som förutom Kungsmässan ju har ett eget stort handelsområde i norra änden nära E6/E20. Vidare har ju Högsbo/Sisjön byggts ut kraftigt och då försvann många från det hållet, och där handlar ju ocskå kapitalstarka grupper från Askimshållet. Dessutom har ju Mölndal fått sitt nya centrumgalleria som säkert gör att färre åker ut till Kållered från det hållet med. Förr var ju Kållered det stora handelsområdet alla åkte till i södra Stor-Göteborg som låg mitt i smeten. Dessutom var dom ju ensamma med IKEA i regionen innan Bäckebol för dom norrifrån byggdes.
Citera
2020-07-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Göteborg består till oerhört stor del av gammal industrimark. Men så vitt jag kommer dessa marker bebyggas kommande decennierna och ge ett enormt tillskott av bostäder och kontor centralt.
Citera
2020-07-28, 12:37
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar

Det är i de sämre lägena man stänger, eller att det handlar om hyreskontrakten.
Citera
2020-07-31, 22:36
Medlem
Har varit på semester och åkt runt och varit i rätt många städer i norra Sverige. Förvånansvärt få butiker som stängt där, är det huvudsakligen storstadsbor som börjat handla mer på nätet?
Citera
2020-08-01, 16:20
Medlem
GoranPongs avatar
Är väl så att många butiksägare ser sin chans att flytta allt till enbart näthandel bara för att slippa betala höga hyror i storstäderna. Dom sparar nog en hel del pengar på det. Tyvärr tråkig utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in