2020-07-16, 21:49
Medlem
En av Västerås äldsta butiker i city, en garnaffär, lägger ner.
Citera
2020-07-18, 10:49
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
En av Västerås äldsta butiker i city, en garnaffär, lägger ner.

Duktigt av dem att hålla ut så länge.
Citera
2020-07-18, 11:03
Medlem
OddDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
NK här i Göteborg har jag hört skall vara på ruinens brant nu.
Men det är väl klart med dem jävla priserna är kund klientelet begränsat och nu med denna corona krisen och att folk väljer att isolera sig hemma samt näthandeln som ökar så var det väl spiken i kistan för dem att säga...

Lol, så dyrt är inte NK. Det finns ju allt från billiga designers till svindyra. NK har dessutom börjat rulla ut sin näthandel med reavaror undantaget.

NK driver inga butiker i egen regi utan lokaler hyrs ut bl.a till Retail & Brands som driver butikerna genom Departments & Store, ca 50% av NK i Göteborg. RnB genomgår en konstruktion för tillfället. Förhoppningvis rids stormen ut så att vi får behålla Göteborgs enda vettiga varuhus.
Citera
2020-07-18, 11:22
Medlem
Jag fattar inte hur man tänkte när man la ner skoaffärerna mitt inne i stan. Det finns lite skor på köpcentrumet utanför stan men utbudet är dåligt så man tvingas ändå beställa på nätet.
Just skor behöver ju för sjutton provas ut noga! Idiotiskt.

Folk kommer att bli fetare och de äldre människorna kommer inte ens ha någon att prata med när de går och handlar i butiker. Tråkig utveckling.
Citera
2020-07-18, 11:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag fattar inte hur man tänkte när man la ner skoaffärerna mitt inne i stan.
Du har ingen aning om varför man stänger en skobutik?

Liksom, fundera lite. En stund.
Citera
2020-07-18, 11:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har ingen aning om varför man stänger en skobutik?

Liksom, fundera lite. En stund.

För att snikna människor springer och provar dem i butik, men sedan beställer dem på internet "för det är ju billigare där" och sen klagar när skobutiken lägger ner, för var ska de då snylta någonstans?
Har aldrig köpt skor online, vill prova ut..
Citera
2020-07-18, 11:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
För att snikna människor springer och provar dem i butik, men sedan beställer dem på internet "för det är ju billigare där" och sen klagar när skobutiken lägger ner, för var ska de då snylta någonstans?
Jo, men min fråga var varför skobutikerna försvann.
Citera
2020-07-18, 15:53
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ville bara få fram att man stänger butiker när de inte är lönsamma.

Exakt. Skobutiken lägger ner för att den inte är lönsam längre.
*Folk går in och provar och har sig,men köper inte.
*Folk köper skorna på internet, där är de billigare.
*Skobutiken fick inte sålt skorna,men har ändå hyra/löner att betala.

Det är ju det jag/vi skrev..
Citera
2020-07-18, 21:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Att välja bort ett bra, tillgängligt läge innebär förstås att det försvinner en massa kunder, speciellt i storstäderna. Har du något belägg för att det resonemanget skulle ha någon betydelse för utarmningen av stadskärnorna?

Vilken affärsgata blir först i Sverige att inte längre vara det? Frågan är varför just den gatan skulle komma komma tillbaka då? Synd förstås om den ligger mitt i centrum.
Drottninggatan i Stockholm ligger illa till, förutom ett par kvarter närmast Sergels Torg.
Även Kungsgatan håller på att tappa sina butiker till förmån för cafeer. Sveavägen blir alltmer öde, har väl aldrig varit en större affärsgata men ändå.
Citera
2020-07-19, 04:07
Medlem
Citat:

Sportbutikerna har fortfarande rejält med skor. Men det blir allt svårare att ta extra betalt när folk så lätt kan jämföra och handla på nätet. Tycker dock att sportbutikerna alltid har några modeller för att fånga de prismedvetna. Sedan är det säkert några som går på produkterna med högre marginaler och inte har tålamodet att vänta.
Citera
2020-07-20, 14:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Rolls-Royce butiken på Birger Jarlsgatan är igenbommad och skylten borttagen. Lyxbilsmarknaden är väl inte glödhet just nu.

Det står en dammig Rolls kvar inne i butiken, ska sno åt mig den när nästa hyresgäst städar ur lokalen.
Citera
2020-07-20, 15:09
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Rolls-Royce butiken på Birger Jarlsgatan är igenbommad och skylten borttagen. Lyxbilsmarknaden är väl inte glödhet just nu.

Det står en dammig Rolls kvar inne i butiken, ska sno åt mig den när nästa hyresgäst städar ur lokalen.

Autoropa som handlar med Ferrari/Bentley och andra märket i det segmentet rullar på..
Callisma som har Rolls, verkar inte ha några öppettider eller enbart "by appointment"..
https://callisma.se/historia/callisma-showroom/

Rolls kanske har en lite gubbig stämpel, chesterfieldmöbler och dylikt, medan Bentley har en sportigare fräschare? Rolls är ärvda gamla pengar, Bentley är nyrik fotbollspelare? I.a.f. min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in