2020-07-21, 11:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Skulle vara oerhört intressant att se reaktionen om det skulle komma fram starka bevis mot SE. Alla som idiotförklarar folk till höger och vänster och har känningar inom rysk underrättelsetjänst, kommer ni att säga att ni var fel ute?
Jag hade vad Enough-is-enough döpte till ”Skandiamannen-ångest” innan KPs presskonferens. Min personliga variant bestod i en oro att KP skulle presentera en träff på vapensamlarens vapen med säg Grad +1 eller +2 och inget utöver detta. Då hade de flesta, inklusive undertecknad, köpt SE-scenariot, trots att vi inte hade fått någon direkt koppling mellan SE, MP, och vapnet i fråga. Efter 34 år hade de flesta nöjt sig med förklaringen, men vi hade i stället fått eviga diskussioner om huruvida NFC bedömning verkligen var korrekt, etc.

Nu fick vi i stället som bekant högläsning ur TPs bok. Ångesten ersattes av vrede att vi har offentligt anställda som ägnar 3 år åt sådan här skit på ren svenska.
Citera
2020-07-21, 11:07
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Observera att i Borgnäs intervju med Helin säger han att han utgick ifrån att Lisbet blivit tillfrågad av Holmer. Alltså inget han vet.

Det finns ingenstans några bevis för att LP blev tillfrågad. Därför är min uppfattning att hon aldrig blev det. Och att detta var Holmers exklusiva beslut.

Dessutom har HH själv aldrig påstått att han tillfrågade henne. Eller att han någon gång försökte övertyga henne att ställa upp.
Ja det är ju helt häpnadsväckande att det kan råda oklarhet kring beslut gällande en så central åtgärd. Kanske att en mer tydlig uppgift döljer sig någonstans i utredningsmaterialet, eller så kommer vi bara hitta olika polisers och åklagares gissningar kring hur det förhöll sig baserat på vad de tror är fallet. Dvs bara mer av det vi redan har. Som sagt inte att undra på att så mycket i den här utredningen framstår som så katastrofalt dåligt skött.

Det är ju fan obegripligt att alla som varit i PU genom åren tillåts hålla locket på kring alla såna här saker. Varför tvingas inte en sån som Ölvebro svara på alla frågor? Nä, de ska istället bara stilla dö bort och ta med sig besluten, misstagen och lögnerna i graven.

Inte minst pga allt sånt här borde det tillsättas en ny kommission, som tar ett mycket bredare grepp om PU och dess olika problem för att reda ut vad som gjorts i de olika avsnitten. Den bör utverka ansvarsfrihet och något slags amnesti och se till att höra så många som möjligt som fortfarande är i livet samt dammsuga efter avlidnas anteckningar och dagböcker.

Nu inser jag ju själv att en sådan antagligen aldrig kommer kunna komma till stånd, och om något liknande väl gjorde det skulle den väl ändå fortsätta att mörka väsentliga delar som varit avgörande. Men ändå. Det måste väl kunna skapas en opinion för det?
Citera
2020-07-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Man kan hålla sig i Sverige och använda mordet på Anna Lindh som referens. Ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman. Svenska folket har inte haft några problem att acceptera scenariot, trots att det rörde sig om en folkkär och internationell politiker. Flashback-tråden om Lindhmordet har 2-3 inlägg om året. Det finns inga uppgifter om walkie/talkie-övervakning, flera flyende män, vittnen som städats undan och så vidare. I Lindhmordet har vi helt enkelt en ensam galning och skillnaden mellan både fallen och utredningen är natt och dag.

Du har en poäng i att utredningarna skiljer sig åt markant. Däremot tycker jag ändå att det blir lite för mycket ” leta efter konstigheter” när det gäller Palmemordet.
Citera
2020-07-21, 11:15
Medlem
Haft en liten paus från tråden, mycket att läsa ikapp..

Många här är mer insatta än vad jag är så någon kanske kan svara på detta:

Angående kulorna som hittades på MP (som ev. var utplacerade i efterhand), gjorde någon av PU:arna undersökningar ifall dessa kulor matchade några andra kulor som upphittat vid ev. brott?
I Sverige eller något annat land..
Citera
2020-07-21, 11:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Man kan hålla sig i Sverige och använda mordet på Anna Lindh som referens. Ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman. Svenska folket har inte haft några problem att acceptera scenariot, trots att det rörde sig om en folkkär och internationell politiker. Flashback-tråden om Lindhmordet har 2-3 inlägg om året. Det finns inga uppgifter om walkie/talkie-övervakning, flera flyende män, vittnen som städats undan och så vidare. I Lindhmordet har vi helt enkelt en ensam galning och skillnaden mellan både fallen och utredningen är natt och dag.
Om GM i MOP hade fångats på film och slängt mordvapnet i en papperskorg som i Lindh-fallet tror jag HH hade gått i mål också.

Jag tycker kritiken mot PU är befogad men den går alldeles för långt. Vi har ett spaningsmord med okänd GM, inga säkra entydiga vittnesuppgifter, inget vapen, inga andra spår. Hur många sådana fall har polisen någonsin löst? I Sverige, någonstans? Linköpingsfallet hade aldrig lösts om inte GM varit så snäll att han slängde mössa samt mordvapen i en papperskorg. Lindh-fallet har jag redan nämnt.

Jag kan inte på rak arm komma på en enda åtgärd som hade gjort att PU klarat upp det hela. Det har t.ex. talats om avspärrning av MP, men hur troligt är det att GM lämnade spår som skulle kunnat säkrats efter räddningsinsatsen? Avspärrning av innerstan har nämnts, men det faller på sin egen orimlighet när t.ex. varje tunnelbanetåg har hundratals passagerare som skall ID-kollas var 10-15:e minut. Vad som återstår är bättre förhör av vittnena, omgående. Men de är och förblir inga kameror. Redan de första vittnesmålen mordnatten spretar vad gäller mössa/keps, rock/täckjacka, etc.

Så min bedömning är att redan från start var det ett långskott att lösa MOP utgående från brottsplatsen. Endast tips från någon i en sammansvärjningen, eller närstående till ensam GM, hade egentligen kunnat hjälpa. Men sådant styr inte PU över.
Citera
2020-07-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Sten Andersson vittnar om Säpotrion. Vilket gjorde honom bekymrad. Eftersom han fick de uppgifterna från personer han litade på. Det är inte fria fantasier.

Exakt så menar jag. Övervakning av OP är inte på minsta sätt fantasier utan en realitet. Med tanke på att källorna inte såg några konsekvenser av den här verksamheten bör det ha funnit någon slags förankring uppåt in i regeringskansliet. Inflytande typ när man får veta att privatspanande poliser fanns men är överhoppningsbara.

OF var tidiga att antyda sådant med Barbrogrupper och Leongrupper där spekulationerna ballade ur å det grövsta. Hans tidiga beskrivning av Barbro associerade direkt till en sådan möjlig förankring där den personen var direkt under Schori och sedan kom att spela en roll i de baltiska staterna. Vem tror att en hysterisk kärring i en FRO-förening kan driva sådan verksamhet? Nej politisk ledning är naturligtvis djupt involverad. Detta är personer som man inte trampar på hur som helst.

Ser vi in i regeringskorridorerna finns oerhört få sådana personer som är tänkbara vid denna tid. En het kandidat är Teutenberg med bakgrund från OP2. Det är inte svårt att se honom angelägen att "komma åt" Schori mfl. Kan Lennart kopplas till honom är det kanske så förvånande. Lennart delade väl hans åsikter.
Citera
2020-07-21, 11:29
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det är ju helt häpnadsväckande att det kan råda oklarhet kring beslut gällande en så central åtgärd. Kanske att en mer tydlig uppgift döljer sig någonstans i utredningsmaterialet, eller så kommer vi bara hitta olika polisers och åklagares gissningar kring hur det förhöll sig baserat på vad de tror är fallet. Dvs bara mer av det vi redan har. Som sagt inte att undra på att så mycket i den här utredningen framstår som så katastrofalt dåligt skött.

Det är ju fan obegripligt att alla som varit i PU genom åren tillåts hålla locket på kring alla såna här saker. Varför tvingas inte en sån som Ölvebro svara på alla frågor? Nä, de ska istället bara stilla dö bort och ta med sig besluten, misstagen och lögnerna i graven.

Inte minst pga allt sånt här borde det tillsättas en ny kommission, som tar ett mycket bredare grepp om PU och dess olika problem för att reda ut vad som gjorts i de olika avsnitten. Den bör utverka ansvarsfrihet och något slags amnesti och se till att höra så många som möjligt som fortfarande är i livet samt dammsuga efter avlidnas anteckningar och dagböcker.

Nu inser jag ju själv att en sådan antagligen aldrig kommer kunna komma till stånd, och om något liknande väl gjorde det skulle den väl ändå fortsätta att mörka väsentliga delar som varit avgörande. Men ändå. Det måste väl kunna skapas en opinion för det?
Det jag redovisar är uppgifter som sedan länge presenterats i tråden. Vilket kan konfirmeras via att läsa samtliga inlägg i tråden.

Jag vågar påstå att det är ytterst svårt, till gränsen för omöjligt, att hitta uppgifter som inte redovisats i denna tråden. Eftersom jag är en av de som lagt manken till för att hitta dem. Och därefter lagt ut dem omgående. Som uppgiften om att HH tillhörde sektion D, och därmed hade befälet över både poliser och militärer vid ett kuppförsvar av Stockholm.
Citera
2020-07-21, 11:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Haft en liten paus från tråden, mycket att läsa ikapp..

Många här är mer insatta än vad jag är så någon kanske kan svara på detta:

Angående kulorna som hittades på MP (som ev. var utplacerade i efterhand), gjorde någon av PU:arna undersökningar ifall dessa kulor matchade några andra kulor som upphittat vid ev. brott?
I Sverige eller något annat land..
Finns andra som kan detta bättre, men såvitt jag minns matchade isotopsammansättningen (av blyet) kulorna i Mockfjärdsrånet.

Vad som är klart är att de upphittade MOP-kulorna kan vara från en batch på 120 000, varav 6000 sålts till Sverige. Däremot har det inte framgått om andra batcher skulle kunna ha en liknande isotopsammansättning. Mängden bly till 120 000 kulor är bara ett drygt ton, så inget utesluter att samma blyleverans använts till flera olika kul-batcher. Inte heller har det framgått hur olika isotopsammansättningen är från batch till batch, eller mellan tillverkare. Allt vi vet är att sammansättningen på MOP-kulorna matchar denna batch bättre än referenskulorna (ca 10 olika om jag minns rätt).

Min slutsats är att MOP-kulorna kan vara sålda i Sverige. Det möjliggör inhemska GM, i konspiration eller ensamma.
Citera
2020-07-21, 11:30
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur såg vintermodet ut för gubbar vintern 1985/86?
Var det rock , keps , bögslunga som gällde eller var det en väldigt ovanlig kombination?
En på 10 , 100 eller 1000 ?

Det dök upp en kriminaltekniker på mordplatsen typ "SE look a like" senare på kvällen iklädd
keps och rock så just den kombinationen var kanske inte helt ovanlig.

Jag vet också att bögslunga för män var väldigt populärt på 80-talet.

Det som jag är ute efter är om något vittne sett en gubbe med rock/keps/bögslunga hur
säker kan man vara på att det varit SE?

Bra poäng. Också reflekterat över det. Det fanns väl bara två alternativ, rock eller täckjacka från Domus.

Inte alls samma utbud och variation som idag. Modet ändrades inte två gånger om året som nuförtiden.

Nu tror jag ju inte man kommer närmare lösnignen på mordet efter att bena ut klädseln, men ändå.
Citera
2020-07-21, 11:31
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mycket fria spekulationer i tråden nu trots att det finns släppta dokument som innehåller "mat".

T ex har den dåliga maskningen väl mer eller mindre avslöjat "Lennartgruppen". L*nnar* U*ger på SAS lär vara den personen. Lite personeftersök kring dennes umgänge och medlemmar i gruppen kanske öppnar lite andra dörrar.
Berätta gärna mer om denne Lennart Unger. Flygingenjör? Vilket dokument framgår hans namn i?
Citera
2020-07-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Finns andra som kan detta bättre, men såvitt jag minns matchade isotopsammansättningen (av blyet) kulorna i Mockfjärdsrånet.

Vad som är klart är att de upphittade MOP-kulorna kan vara från en batch på 120 000, varav 6000 sålts till Sverige. Däremot har det inte framgått om andra batcher skulle kunna ha en liknande isotopsammansättning. Mängden bly till 120 000 kulor är bara ett drygt ton, så inget utesluter att samma blyleverans använts till flera olika kul-batcher. Inte heller har det framgått hur olika isotopsammansättningen är från batch till batch, eller mellan tillverkare. Allt vi vet är att sammansättningen på MOP-kulorna matchar denna batch bättre än referenskulorna (ca 10 olika om jag minns rätt).

Min slutsats är att MOP-kulorna kan vara sålda i Sverige. Det möjliggör inhemska GM, i konspiration eller ensamma.

Tack!

Fanns det DNA spår / tygfibrer (ev OPs eller LPs) på kulorna?
Som eventuellt inte kunde hittas 1986 men med dagens teknik..
Citera
2020-07-21, 11:49
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur såg vintermodet ut för gubbar vintern 1985/86?
Var det rock , keps , bögslunga som gällde eller var det en väldigt ovanlig kombination?
En på 10 , 100 eller 1000 ?

Det dök upp en kriminaltekniker på mordplatsen typ "SE look a like" senare på kvällen iklädd
keps och rock så just den kombinationen var kanske inte helt ovanlig.

Jag vet också att bögslunga för män var väldigt populärt på 80-talet.

Det som jag är ute efter är om något vittne sett en gubbe med rock/keps/bögslunga hur
säker kan man vara på att det varit SE?
Det framstår som ganska vanliga gubbkläder, men bögslungan var väl rätt ovanlig. Vanskligt att ens spekulera i hur vanligt/ovanligt.

Problemet när det gäller att sammankoppla Nieminens observation av en man med fladdrande rock som fipplar med något väskliknande i handen med Engströms rock och bögslunga är att det med en massa god vilja kan framstå som likt, men å andra sidan också framstå som väldigt olikt. Vad gäller "fladdrande mörk rock" är det ju bara "mörk rock" som stämmer, men inte typen av rock. Kepsen saknas och det gör SE:s snofsiga halsduk med. Stämmer inte heller med hans rejäla vinterskor som man kan se på vissa bilder och som jag svårligen tror att han halkade runt särskilt mycket med.

Det hela står och faller med den där väsk-observationen, men att basera sammankopplingen med Engström på bara den tycker jag inte alls känns övertgande, snarare tvärtom, för det kan ju lika gärna vara något helt annat i hennes gubbes händer ("hårt skal" som hon säger).

Dessutom får jag inte ihop själva tidsramen. Mycket tyder på att hennes observation sker nån eller några minuter innan GM kommit uppför trappen från MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in