Citat:
Ursprungligen postat av
H24
Man kan hålla sig i Sverige och använda mordet på Anna Lindh som referens. Ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman. Svenska folket har inte haft några problem att acceptera scenariot, trots att det rörde sig om en folkkär och internationell politiker. Flashback-tråden om Lindhmordet har 2-3 inlägg om året. Det finns inga uppgifter om walkie/talkie-övervakning, flera flyende män, vittnen som städats undan och så vidare. I Lindhmordet har vi helt enkelt en ensam galning och skillnaden mellan både fallen och utredningen är natt och dag.
Om GM i MOP hade fångats på film och slängt mordvapnet i en papperskorg som i Lindh-fallet tror jag HH hade gått i mål också.
Jag tycker kritiken mot PU är befogad men den går alldeles för långt. Vi har ett spaningsmord med okänd GM, inga säkra entydiga vittnesuppgifter, inget vapen, inga andra spår. Hur många sådana fall har polisen någonsin löst? I Sverige, någonstans? Linköpingsfallet hade aldrig lösts om inte GM varit så snäll att han slängde mössa samt mordvapen i en papperskorg. Lindh-fallet har jag redan nämnt.
Jag kan inte på rak arm komma på en enda åtgärd som hade gjort att PU klarat upp det hela. Det har t.ex. talats om avspärrning av MP, men hur troligt är det att GM lämnade spår som skulle kunnat säkrats efter räddningsinsatsen? Avspärrning av innerstan har nämnts, men det faller på sin egen orimlighet när t.ex. varje tunnelbanetåg har hundratals passagerare som skall ID-kollas var 10-15:e minut. Vad som återstår är bättre förhör av vittnena, omgående. Men de är och förblir inga kameror. Redan de första vittnesmålen mordnatten spretar vad gäller mössa/keps, rock/täckjacka, etc.
Så min bedömning är att redan från start var det ett långskott att lösa MOP utgående från brottsplatsen. Endast tips från någon i en sammansvärjningen, eller närstående till ensam GM, hade egentligen kunnat hjälpa. Men sådant styr inte PU över.