2020-07-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, enligt studien sprider 10-19 åringar viruset lättare än vad vuxna gör.
Intressant, om det stämmer i Sverige borde det betyda att vi har ett gigantiskt mörkertal i denna ålderkatogori (eftersom skolbarn inte alls drabbats av social distansiering i skolan) Samtidigt som dessa individer i väldigt stor utsträckning mkt effektivt sprider viruset utan att ha symptom. Sedan kan man konstatera att det betingade sannolikheten att dö givet smitta i denna kategori är helt försumbar i förhållande till andra vardagliga risker (1 dödsfall på kanske 100k smittade).
Senast redigerad av jerka11 2020-07-21 kl. 09:54.
Citera
2020-07-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej. Jag skrev att det gällde för en av mina anställda när hon årligen tar sitt influensavaccin. Jag nämnde inte vaccinet mot Covid-19. Sedan babblar du om att "40 graders feber i en biverkning från vaccin minsann kommer ta livet av alla gamlingar". Var någonstans i artikeln stod det att testpersonerna fick 40 graders feber? Såhär stod det ordagrant.

"70 procent av testpersonerna utvecklade feber eller huvudvärk, men detta kunde lindras med paracetamol."

Oj. Det räckte alltså med lite Alvedon för att lindra symptomen........

Hur står det till med din läsförståelse egentligen?
Nu är du helt förvirrad, jag svarade en annan medlem som hade fått 40 graders feber vid vaccination, och att 40 graders feber kunde vara potentiellt dödligt för en redan sjuk och skör person.

Och nej ,du påstod att vaccinet bara gav symtom i en dag, när jag frågade efter källa, började du svamla om en anställd och influensavaccin.

Eftersom du kommer med rena lögner är vår diskussion över!!
Citera
2020-07-21, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nu är du helt förvirrad, jag svarade en annan medlem som hade fått 40 graders feber vid vaccination, och att 40 graders feber kunde vara potentiellt dödligt för en redan sjuk och skör person.

Och nej ,du påstod att vaccinet bara gav symtom i en dag, när jag frågade efter källa, började du svamla om en anställd och influensavaccin.

Eftersom du kommer med rena lögner är vår diskussion över!!

Jag berättade hur det var för den enda personen jag känner till som årligen tar vaccin mot influensa? Så så lugna ned dig nu, ta ett djupt andetag och försök förstå vad som skrivs.
Citera
2020-07-21, 09:55
Medlem
Den psykiska hälsan försämras av pandemin:

Citat:
Coronaviruset har slagit hårt mot unga vuxnas mentala hälsa, visar en ny studie. Trenden är global och framför allt finns det två olika typer av oro som människor bär på i kristider, enligt psykologen Anna Jacobson.

– Det finns flera saker du själv kan göra för att må bättre, tipsar hon.

https://www.dn.se/insidan/ny-studie-pandemin-slar-mot-unga-vuxnas-mentala-halsa/
Citera
2020-07-21, 09:57
Medlem
Personal i Kiruna drabbad av covid-19
Kiruna kommun har drabbats av ett punktutbrott av covid-19 i Karesuando där flera personal ska ha insjuknat.
I Karesuando finns enligt kommunen ett konstaterat fall av covid-19 och misstanke om fyra drabbade brukare. Bland personalen ska det finnas fem bekräftade fall av covid-19 och ytterligare fyra misstänkta.

“Detta utbrott visar på att faran inte är över även om läget har varit stabilt sista tiden”, skriver kommunen och menar att det är av största vikt att alla förstår vikten av god handhygien men också social distansering.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/personal-i-kiruna-drabbad-av-covid-19
Citera
2020-07-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Den argumentationen håller inte. Att barn smittar bra för att ”de brukar ju göra det vid vanliga förkylningar”. Då kan man ju säga samma sak gällande covid-19. Man brukar ju inte bli speciellt sjuk, så allt är lugnt.
Denna sjukdom är ju något helt nytt. Alla experter verkar oense om hur den fungerar. Det kommer nya rapporter varje dag som pekar i alla olika riktningar..

Att som FHM vara stensäkra på att barn inte smittar i samma utsträckning som vuxna är ju såklart fel, men att vara stensäker åt andra hållet är precis lika illa. Denna sjukdom är helt ny, därför bör försiktighetsprincipen råda. Det betyder dock inte att något är ”självklart” eller ”bevisat” enligt mig.

I början av pandemin uttryckte sig FHM relativt milt dvs. "det verkar som" .. osv. Men det sortens uttalanden duger ju inte för journalister eller för alarmister. FHM måste veta det ingen annan i hela världen vet med 100% säkerhet. Man anklagade FHM för att vara otydliga, luddiga, oklara.
De skulle säga exakt om säkerhetsavståndet skulle vara 1m och 56cm eller 1m 98cm. Att saker och ting "beror på" vill ingen höra. Än mindre att man skulle använda sitt eget sunda förnuft.

Om inte Tegnell sa i pressträffen att "så här ÄR det" då fick Olsen eller någon annan antagonist uttala sig istället. För de kan ju dra precis som Gustafson någon skrämselsiffra ur hatten och efteråt är det ingen som kräver något av dem. Gustafson kanske bara får några till extra röster i nästa kyrkoval. Och Olsen kan skriva en ny bästsäljarbok.

Tegnells värsta antagonist Naucler har ändå varit tvungen att erkänna att de studier som finns hittills (och som hon har gjort en djupdykning i) pekar på att barn blir sällan sjuka och likaväl smittar sällan andra.

Någonstans där måste Tegnell och FHM sätta stop. FHM måste utgå ifrån det som man vet nu - inte det som en massa alarmister befarar eller dårar tror.
Citera
2020-07-21, 10:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nya vaccin riskerar nog att ge en hel del biverkningar, det är helt klart. Men någon form av försvagad infektion måste det alltid ge. Jag killgissar att det inte blir nån lätt väg att hitta ett vaccin mot corona, och framför allt inte att det blir permanent immunitet.

Tror dessvärre att den bästa vägen framåt är att sprida det långsamt genom befolkningen för att förhoppningsvis få det att mutera till en snällare variant. Något som kanske pågår just nu i Sverige även om jag tycker att FHM gjort många misstag på vägen dit.
Sprider vi det medvetet kommer många avlida.

Risk finns även att det skulle mutera till ett allvarligare virus och då har vi gjort bort oss rejält.

Bättre vore väl att skydda folk från smitta till vaccin finns tillgängligt. De eventuella biverkningarna borde vara klart lindrigare än att låta tusentals avlida. Och även om man behöver vaccinera sig regelbundet vilka många redan gör idag mot årliga influensan.
Citera
2020-07-21, 10:28
Medlem
WHO måste ju säga till Sverige om att detta inte är ok!
Citat:
Sweden has officially declared that they we can't provide contact tracing according to international norm!

#TestTraceIsolate is officially not existing in Sweden @WHO
! Brace yourselves for winter!
https://twitter.com/DrKatrin_Rabiei/status/1285233303264661505

Men WHO har nog slutat att göra det eftersom svenska regeringen blir så arg när dom fått kritik av WHO tidigare.
Citera
2020-07-21, 10:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varför då? Sjukt less på att många här i tråden inte verkar förstå konceptet att många äldre som fått Covid-19 och som dör på sina boenden inte bedöms klara av intensivvård. Det är liksom ingenting att hymla om, det är så världen ser ut, hur jävla jobbigt det än är tänka på.

Det där är något man får acceptera att många i tråden inte kan/vill förstå. Tyvärr.
Citera
2020-07-21, 10:34
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Personal i Kiruna drabbad av covid-19
Kiruna kommun har drabbats av ett punktutbrott av covid-19 i Karesuando där flera personal ska ha insjuknat.
I Karesuando finns enligt kommunen ett konstaterat fall av covid-19 och misstanke om fyra drabbade brukare. Bland personalen ska det finnas fem bekräftade fall av covid-19 och ytterligare fyra misstänkta.

“Detta utbrott visar på att faran inte är över även om läget har varit stabilt sista tiden”, skriver kommunen och menar att det är av största vikt att alla förstår vikten av god handhygien men också social distansering.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/personal-i-kiruna-drabbad-av-covid-19

Verkar vara Videgårdens vård- och omsorgsboende som drabbats, alltså en smittad senior och 4 seniorer misstänkt smittade där en 5:e redan dött, samt 5 bekräftade smittade i personal plus 4 misstänkta i personalen. Alltså återigen smitta in via personalen. I detta fall skall Videgårdens vård- och omsorgsboende ha tillgång till skyddsutrustning, men man anger inte exakt vad dom har.

Att sen kommunen går ut med "att det är av största vikt att alla förstår vikten av god handhygien men också social distansering" påvisar återigen att det slarvats inom personalen, det är väl besöksförbud där uppe också för anhöriga ?

Men att kommunen trycker på "god handhygien och social distansering" visar att dom går i FHM:s galna rekommendationer så jag skulle inte vara förvånad om dom inte har tillgång till masker.....
Citera
2020-07-21, 10:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Från FHM nya scenarie modellering.

Immunitet
I modelleringen antar vi att alla infekterade personer, både rapporterade fall och
obekräftade fall, erhåller fullständig immunitet och att de inte kan bli smittade igen
under den simulerade tidsperioden. Vi inkluderar inte så kallad T-cellsimmunitet.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/de0d0ffc939f43c397a0de23c5aa9be6/scenarier-tre-smittspridningsscenarier-plan-eventuella-nya-utbrott-covid-19.pdf
Citera
2020-07-21, 10:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Undrar vilket som kräver störst kompetens:

Smittspåra eller sätta på sig ett munskydd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem