2020-07-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enl dig så finns det inga "mörkertal" då du vet hur många som dör. Typiskt Tengele minions att förvrida fakta o hitta på siffror för att marginalisera covid19.

Du måste vara en av de sista idioterna på planeten som fortfarande kör med propagandan att coronavirus inte är värre än influensan.
Vem som är sista idioten på planeten kan nog diskuteras med tanke på den oändliga mängden idioti du förpestat den här tråden med.
Dessutom verkar du misstolkat mig. Jag skrev att du inte kan jmf dödsstatistik för covid (troligen överskattas) vs säsongsinfluensa (underskattning). Däremot är det väl konsensus kring att covid är dödligare än säsongsinfluensa. IFR verkar vara en faktor 2-3 högre samt större andel av befolkningen är exponerade.
Citera
2020-07-23, 09:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Covidutbrott pressar vården hårt i kiruna kommun. Mitt fetade, det är oväntat? Hur kan det vara oväntat när vi har fri smittspridning i samhället?

”Covidutbrott pressar äldrevården i Karesuando

Den lilla orten Karesuando i Kiruna kommun har drabbats av ett punktutbrott av covid-19 med flera fall kopplade till ett äldreboende. Regionen bekräftar nu att det fanns spridning i samhället redan i slutet av juni.

- Det har blivit lite av en löpeld i Karesuando, säger Håkan Dahlqvist, socialchef i Kiruna kommun.

Samtidigt har kommunen fullt upp med att lösa bemanningen för äldreomsorg och hemtjänst i Karesuando, som ligger drygt två timmar från centralorten.

En person på äldreboendet har dött, ytterligare en har bekräftats vara smittad och fyra misstänks bära på covid-19. Bland personalen, som också har hand om hemtjänsten på orten, har man hittills fem bekräftade och fyra misstänka covid-19-fall. Personalfrågan blir därför knivig i Karesuando som har drygt 300 invånare och är knutpunkt för ett antal byar i nordöstra Norrbotten.

- Det är oväntat, alla tecken både i länet och i Sverige går åt rätt håll. Det blir en jätteutmaning för oss när det är en liten ort och ligger så långt bort från Kiruna, säger Håkan Dahlqvist, socialchef i Kiruna kommun.
Citera
2020-07-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är faktiskt sant. Jag har börjat tappa respekten för samhället när man nu sett inkompetensen på nära håll samt sett hur rättigheten till liv har pissats på. Tegnell, Carlson, FHM, Regeringen, Oppositionen och Journalisterna har alla gjort mig mycket besviken och arg.

Jag kan förstå om man är besviken. Men att gå från besvikelsen till ett hat gentemot samhället - det kommer jag aldrig att förstå.

Än mindre kan jag förstå personhat - som det gentemot Tegnell som ändå är endast en tjänsteman. Det är helt obegripligt.

Jag förstår inte heller om någon hatar svetsaren. Man har ju möjlighet att påverka själv - till skillnad från vissa andra länder där ledaren är den som den är utan att man själva har något att säga till om det.

Jag anser också att brevet som de 23-26 "forskare" publicerade i USA var skandalöst. Då blev jag riktigt besviken på Olsen trots att jag anser att han i vissa hänseenden är en klok människa.
Citera
2020-07-23, 09:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Han skjuter fram det hela tiden. Trots att han hela tiden får höra att han kommer ha fel envisas han med gissningar som är orimliga. Men till slut blir det nog 6000 döda och då får han ju till slut rätt. Fram till dess har han alltid haft tvärfel.

Having said that så gissade jag rejält fel i början också. Jag trodde nämligen ingen i sverige skulle dö.

Jag måste bara fråga vad det var som gjorde att du inte trodde att någon skulle dö i Sverige?
Citera
2020-07-23, 09:59
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
......
Vår korrupta förvaltare kom med en massa förslag till ventilation i huset. Antagligen får de betalt under bordet från firmorna men det lyckades vi sätta stopp för.

Mekanisk frånluft är enklast-billigast i längden.
Skaffar ni aggregat typ FTX (mycket dyra) krävs nya OVK besiktningar vart 3 år som kostar flis.
Enkel sugande fläkt på skorstens-toppen kräver ovk vart 6:e år. En del kör med "aspiratorer".
Fläktarna brukar kosta 2-3000:- st lågenergi eller 800-1200 vanliga, jag byggde på chassifläktar då vi hade en helvetes massa kanaler på 145x145, de kostar runt 150-200:-st, håller runt 60k tim (5-7 år), i metall och tar runt 180-250m3/tim/st från EBM/PAPST.
Friskluft in via fönsterventiler som leds med plåt över elementen-inget kallras.
Finns fönsterfilm som tar över 95% av värmen sommartid vid problem med solinstrålning, de bör då sättas på utsidan av ytterglaset för att få bort värmen-då varje fönster kan generera 2-3000W i värmeeffekt under sommarmånaderna.
Citera
2020-07-23, 09:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det rapporterades noll, det var inte noll döda den dagen. Typ som varje lördag Och söndag numera.
Och då kan man inte säga att vi också har haft dagar med noll döda. Eller hur?
Citera
2020-07-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det fungerar inte så Mars58, när man är vuxen har man inte sommarlov utan ett par veckors semester. Förstår inte hur du kan missta detta för en lockdown?

Slump är inget bra ord, en forskare eller vetenskapsman ska inte ta detta uttrycket i sin mun så lättvindigt, varenda en död har en eller annan förklaring men vi kommer aldrig få reda på exakt hur allt förhåller sig.

Vad vi vet nu är att Sverige har ett par hundra procent fler döda än sina grannländer, givetvis kan viruset tagit sig in bland just de svagaste i befolkningen, och dessa var kanske inte helt och hållet samma personer som identifierades som riskgrupper, demografin kanske kan förklara en del dödsfall men i det stora hela skulle jag tro det är de små skillnaderna i taktik som syns.

Men exakt vilka punkter som varit mest avgörande är svårt att mäta, man behöver utreda detta i Sveriges röda regioner; Stockholm, Sörmland, Örebro och Västra Götaland eller vilka som nu var mest drabbade.

Hade siffrorna sett ut som större delen av Sverige tror jag inte vi hade skiljt oss nämnvärt från grannarna, på sätt och vis kan man ju då tycka att det då inte är taktiken som varit avgörande, då den uppenbarligen fungerat bra i många delar av landet.

Men man måste tänka på att de generella råden alltid går att bättra på ifall man tycker sig se risker, man kan flytta aktiviteter utomhus och köra webbaserade möten och utbildningar, ta till alla medel för att öka avstånden då man inte måste ligga på lägstanivå om det går att höja enkelt.

I början var det ont om handsprit, nu står det flaskor överallt, detta är ett enkel och snabbt sätt, märker även att det aldrig fattas tvål längre, vilket var vanligt förr.

Vi har även ökad kunskap om spridningen, körer är numera bannlysta då det är ett säkert sätt att smitta samtliga. Tester finns snart tillgängliga för alla.
Ett par veckors semester !
Det brukar vara 4-5 veckors semester man brukar ta. Det här året pga Corona har de företag som var flexiblare för semester som mitt, har inför obligatorisk 4 veckors semester.
Detta plus att de flesta som kan jobbar hemifrån plus skolor och dagis som är stängda kvalificerar sig för att kallas för Lockdown.
Sveriges strategi har totalt varit felaktig från dag 1.
FHM lät tusentals Corona smittade svenskar åka hem från Alperna utan att sätta de i karantän.
Smittan började sprida sig i stor skala i storstäder med internationella flygplatser som Stockholm och Göteborg.
Därför de här städerna tog mycket stryk.
Citera
2020-07-23, 10:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Och Tengele fortsätter att bete sig som en isolerad galning, vägrar att anamma någon som helst försiktighetsprincip.

Varför skulle inte Sverige kunna använda det som komplement till andra åtgärder? Och var är ”den starka evidensen” för att munskydd INTE fungerar? Den där jävla idioten... Hur fan kan en enda människa lyckas hålla ett helt land som gisslan för sina personliga tvångstankar?
Att han säger - vi tror fortfarande att vi kan hålla avstånd - är ytterst anmärkningsvärt anser jag.

Människor har alltmer slutat att bry sig om att hålla avstånd och på bussar fungerar det ju inte! Hur kan han uttala något så verklighetsfrånvänt som detta?
Citera
2020-07-23, 10:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
För att munskyddsklubben skriker efter detta dagligen. Inte ett dödsfall får rapporteras in mer än två timmar efter att pulsen stannat för då mörkas det. Munskyddsklubben hade hysteriskt roligt åt när antikroppstesterna dröjde och slog fast att det självklart beror på mörkning av FHM.

Därför har de så bråttom. För att internet finns och det finns så många idioter på internet.

Själv undrar jag varför de ens ska behöva uppskatta när ingen i hela världen lyckas uppskatta korrekt ändå (ja, jag är medveten av att några här på helt ovetenskapliga grunder gissat någorlunda rätt)

Du undrar varför det behöver uppskattas?!?!? Det är ju naturligtvis för att man behöver se över vilka åtgärder som kan bli aktuella! Man måste planera!
Citera
2020-07-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du menar att om man ser att vissa saker myndigheter gör fel så ska man tiga och svälja?

Vi är nog många som tycker om samhället men ändå vågar vara kritiska när det blir fel.
Det är det som är så fantastiskt med Sverige att vi har yttrandefrihet.

Mask kan säkert vara bra i vissa lägen när man inte kan säkerställa lämpligt avstånd och då minska smittspridningen. Knappast något man bör ha jämt utan vid speciella tillfällen, t.ex. åka fullsatt buss.
Men att från myndigheter påstå att det inte hjälper eller till och med förvärrar smittspridningen som budskapet var i våras är ju helt uppåt väggarna.

Man kan väl kritisera sakligt utan hat? Att skicka dödshot till Tegnell och hans familj är ett bra exempel på hur man har spårat ur fullständigt och dessutom missuppfattat det hela.

Eller att ordna en "minnesstund" med levande gravlyktor utanför FHM:s huvudentré.

Svårt att respektera den här sortens dårar.

Det handlar inte heller om att man inte "vågar" kritisera. I Sverige vågar man. I Ryssland, Thailand, Nordkorea, Kina etc. vågar man inte - om man inte är självmordsbenägen.

Det är inte heller bara "vissa saker" som enligt hatarna myndigheterna och regeringen har gjort fel. ALLT precis ALLT är fel. Och Sverige är ett skitland utan dess like ur alla aspekter. Värre än många diktaturer som öppet hyllas här i tråden.

FHM har hela tiden utgått ifrån den vetenskap och den information som har varit tillgänglig. Att Kina exempelvis - återigen - mörkade allt tills det inte längre gick och dessutom påverkade WHO så att informationen kom ut alldeles för sent är väl knappast FHM:s eller Sveriges fel.

Sveriges och FHM och Tegnell har fått kritik för att de inte lyssnar på WHO - men samtidigt har de kritiserats för att de HAR lyssnat på WHO, ECDC och tagit del av den vetenskapligt bevisade kunskapen som har existerat för tillfället.

Den här massiiva attacken mot Sverige både utifrån och inifrån lämnar dålig smak i munnen. Den har varit osaklig och många gånger otroligt orättvis.

Björn Olsen var tills nyligen av den åsikt att munskydd var verkningslösa och t o m skadliga. Han delade alltså helt FHM:s åsikt i frågan.

Men nu tycks han ha vänt kappan. Kanske pga att han känner sig tvungen att hålla med Naucler som tycks vara en väldigt dominant dam som vill synas och bestämma.
Det framgick tydligt i intervjun där intervjuledaren undrade om Olsen fortfarande var med, eftersom han endast satt tyst och vid frågan "höll med 100%"..

Corona lämnar efter sig efterdyningar som är ganska svårsmälta.
Citera
2020-07-23, 10:12
Medlem
ganglere2s avatar
Enligt FHM och Tegnell är det onödigt med munskydd i Sverige för här finns ingen trängsel. Fast eftersom man inte vet vad trängsel är så ska man nu tillsätta en utredning för att ta reda på det. Bara i Sverige.

Citat:
Direktiv kring trängsel saknas – nu ska frågan utredas

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/direktiv-kring-trangsel-saknas-nu-ska-fragan-utredas

Efter månader av en världsomspännande epidemi så ska man utreda vad trängsel är!
Förhoppningsvis kommer man då fram till att jo, munskydd behövs även i Sverige.
Dårar.

Fattar inte att folk ännu lyssnar på de där tomtarna i FHM.
Citera
2020-07-23, 10:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://www.friatider.se/norge-slar-tillbaka-tegnell-saknar-trovardighet
Citat:
Det er i stor grad opp til oss, og i den sammenhengen er jeg skeptisk til at vi har åpnet for så mange land nå, før smitten i land vi åpner mot er nærmere Norges nivå. Slik tillater vi smitten å komme tilbake, noe som igjen kan øke smittepresset i Norge.
Han verkar propagera för stängda gränser. Hur länge kan de ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in