2020-07-21, 08:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
För att återknyta till Schaeffers förhör. Kan mannen hon mötte vara Fauzzi? Stämmer bra in i hans historia och även tidsmässigt. Frågan är hur NF var klädd mordkvällen. I mörk täckjacka, men ej blå?

http://www.itdemokrati.nu/page36d.html

Foto finns på sidan 99. Kan man påstå att hans ansikte liknar den bilden som polisen framställt. Som Schaeffer påstår?

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-21 kl. 08:09.
Citera
2020-07-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Iden att SE skulle ha planerat att skjuta OP utanför Skandia är befängd oavsett, eftersom han stannar och snackar semester med HO på väg ut.

Samtalets längd är ju synnerligen omdiskuterat. Någon som jobbade på Skandia när HO var väktare där uppgav ju tidigare i tråden (några dagar sedan) att HO inte var någon man samtalade med. Personen skrev ungefär: "ett samtal med HO varade aldrig mer än 15-30 sekunder".
Citera
2020-07-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Samtalets längd är ju synnerligen omdiskuterat. Någon som jobbade på Skandia när HO var väktare där uppgav ju tidigare i tråden (några dagar sedan) att HO inte var någon man samtalade med. Personen skrev ungefär: "ett samtal med HO varade aldrig mer än 15-30 sekunder".
Kohut bekräftar att hon och Olofsson talade med SE om Engströms kommande skidresa. Det var alltså inte så att SE rusade genom receptionen för att enbart säga hej då.
Citera
2020-07-21, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vittnet Scheffer och hennes mor och lillasyster anger att de mött en man i blå jacka som gått norrut på Sveavägens östra trottoar några minuter innan MOP.
Mycket tyder på att det är Nicola Fauzzi dom mötte.
Och därmed kan vi vara ganska säkra på att inte heller han mötte LOP.
Citera
2020-07-21, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Kohut bekräftar att hon och Olofsson talade med SE om Engströms kommande skidresa. Det var alltså inte så att SE rusade genom receptionen för att enbart säga hej då.

Fast det samtalet kan väl gå ganska fort?
Citera
2020-07-21, 08:16
Medlem
Angående Skandiamannens samtal innan han lämnade, inte behöver ett samtal om en skidresa ta längre tid än 30 sekunder?

-Vad händer nu då?
- Jag och frun ska på skidresa?
-Vart ska ni?
-Idre.
-Låter bra, trevlig resa!
-Tack, vi ses om en vecka.

Orimligt?
Citera
2020-07-21, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Observera att i Borgnäs intervju med Helin säger han att han utgick ifrån att Lisbet blivit tillfrågad av Holmer. Alltså inget han vet.

Det finns ingenstans några bevis för att LP blev tillfrågad. Därför är min uppfattning att hon aldrig blev det. Och att detta var Holmers exklusiva beslut.

Dessutom har HH själv aldrig påstått att han tillfrågade henne. Eller att han någon gång försökte övertyga henne att ställa upp.

Ja, att LP skulle varit med vid rekonstruktionerna borde varit självklart. En av många missar i fallet.

Till skillnad från dig så tror jag dock att HH tillfrågade henne. Han var god vän med familjen och ville antagligen inte riskera att bli tillfrågad av LP - eller barnen - om varför hon inte hade fått vara med. Så jag tror att HH behövde ha ett nej från henne. Så jag skulle tro att han frågade henne, mjukt inlindat och med en tydlig antydan om att han själv inte tyckte hennes närvaro egentligen behövdes. Då fick han det svar han ville. Frågan bara ställd en gång, men svaret återanvänt vid behov.
Citera
2020-07-21, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Visst. Idag finns det inte någon som kan fastställa hur länge det pågick.
Citera
2020-07-21, 08:25
Medlem
Citat:
Angående Skandiamannens samtal innan han lämnade, inte behöver ett samtal om en skidresa ta längre tid än 30 sekunder?

-Vad händer nu då?
- Jag och frun ska på skidresa?
-Vart ska ni?
-Idre.
-Låter bra, trevlig resa!
-Tack, vi ses om en vecka.

Orimligt?

Nej, inte alls.

Dessutom är det högst sannolikt att SE nämnt resan tidigare. Folk brukar gärna prata om sina semesterplaner lite tidigare än "sista minuten" före avresan. Resorna är ju bokade i förväg. Och dessutom var det inte riktigt lika vanligt som idag med denna typ av resor i mitten av 80-talet.

Samtalet kan lika gärna ha varit omvänt:
- var det den här veckan du skulle till Åre?
- ja, det stämmer, imorgon åker vi. Men vi åker till Idre, inte Åre.
- låter härligt oavsett! Hoppas ni får en trevlig vecka!
- tack!
Citera
2020-07-21, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, att LP skulle varit med vid rekonstruktionerna borde varit självklart. En av många missar i fallet.

Till skillnad från dig så tror jag dock att HH tillfrågade henne. Han var god vän med familjen och ville antagligen inte riskera att bli tillfrågad av LP - eller barnen - om varför hon inte hade fått vara med. Så jag tror att HH behövde ha ett nej från henne. Så jag skulle tro att han frågade henne, mjukt inlindat och med en tydlig antydan om att han själv inte tyckte hennes närvaro egentligen behövdes. Då fick han det svar han ville. Frågan bara ställd en gång, men svaret återanvänt vid behov.
Bristen med din tro är att Holmer aldrig gett uttryck för din version. Varför skulle han dölja den. Perfekt om han nu inte ville att hon skulle delta.

Samtidigt framgår det att förundersökningsledare KG Svensson försökte få Holmer att tillfråga Lisbet. Vilket han inför Palmegruppen redovisade att han inte skulle göra.
Citera
2020-07-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Och därmed kan vi vara ganska säkra på att inte heller han mötte LOP.
Känner du till hur Fauzzi var klädd mordkvällen? Jag gör det inte.

Observera att Schaeffer påpekar att täckjackan inte var blå.

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view
Citera
2020-07-21, 08:49
Medlem
Citat:
Då är vi framme vid knäckfrågan. Vad menade Olofsson med ''ett par minuter''?

Detta uttryck har vi alla svängt oss med. Precis som alla andra svenskar. Vänta ett par minuter! Men vad betyder det? Det är uppenbart enbart en uppskattning.

Det betyder definitivt inte exakt 2,0 minuter. Så vad menar HO med detta. Svaret är att vi inte har en aning. Förutom att han inte tog tid på samtalet.

För mig personligen kan ett par minuter vara allt mellan 1-3 minuter. För att sedan övergå till omkring 5 minuter.

Vad betyder ett par minuter för dig själv när du använder uttrycket? Vad betyder ett par minuter för dig när du hör andra använda det?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-21 kl. 09:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in