2020-07-14, 20:03
Medlem
BRA är vad Savelend uppskattar som genomsnittlig framtida årsavkastning vid investering i denna lånetyp. Det kan bli både lägre och högre, beroende både på hur kreditstocken utvecklar sig generellt, och slumpmässigt för just dina lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Jag uppdaterar om någon annan är intresserad.
Investerat 150 000. 2 % på allt på smartinvest

Dag nummer 2:

så är jag investerad till typ 60%.
Jag har väldigt många 3000kronors lån från Loanstep på mej, så jag minskade denna procenten från 2% till 1%. kanske är skitsamma egentligen. Man tycker dock att det är tryggare att dela risken med någon annan, än att få hela lånet själv. Hur gör ni andra med ungefär samma summa?

43 lån totalt. varav 2 mindre billecta factoring. med 9% BRA.

Det står BRA 10% på nästan alla andra. Är detta årsräntan som menas?
Han som låg på 12% tidigare i tråden. Vilka lån ger så mycket?

Kan jag få olika ränta på olika lån på Loanstep?
Citera
2020-07-15, 07:01
Medlem
Sjuntorparns avatar
Har dom byggt någon app till Android? Hittar ingen till iphone.
Citera
2020-07-15, 12:06
Medlem
Sjuntorparns avatar
Hur sker spridningen av lånen över investerarna? Sprids de så att alla ligger på samma beläggning? Eller kan någon ligga på 50% och någon på 95%?
Citera
2020-07-15, 13:09
Bannlyst
Citat:
Hur sker spridningen av lånen över investerarna? Sprids de så att alla ligger på samma beläggning? Eller kan någon ligga på 50% och någon på 95%?
Naturligtvis görs automatiskt en rättvis fördelning utifrån de inställningar sparare har.

Inga appar

.
Citera
2020-07-15, 13:30
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Som jag uppfattar det så begicks det inga brott i sammanband med trustbuddy härvan. De verka dock ha lånat ut återbetalade lån utan uttrycklig godkännande.

Lånen verka ha gått över till en förvaltare i sammanband med konkursen, men lånegivarna verka inte ha fått se så mkt av pengarna ändå. Varför, tycker jag är lite oklart. Gäller kanske andra villkor då lånen går över till förvaltaren.

Hittade en bra intervju med Savelends VD där de pratar om bland annat Trustbuddy och hur inte samma sak kan hända med Savelend och vad riskerna är. Bland annat nekar de 90% av alla låneansökningar, så att hamna med ett gäng dåliga lån som inte kan betala tillbaka vid en konkurs är mycket osannolikt. Har stort förtroende för honom.

https://youtu.be/UOjHeKzU2-k?t=359

Rekommenderar alla som är intresserade av Savelend att kika på hela då det är mycket bra information, även om den är från 2017.

Citat:

De som har mer "originators" aktiverade får högre utlåningsgrad, men annars det sprids jämt mellan investerarna.
Senast redigerad av rallykalle 2020-07-15 kl. 13:48.
Citera
2020-07-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Hittade en bra intervju med Savelends VD där de pratar om bland annat Trustbuddy och hur inte samma sak kan hända med Savelend och vad riskerna är. Bland annat nekar de 90% av alla låneansökningar, så att hamna med ett gäng dåliga lån som inte kan betala tillbaka vid en konkurs är mycket osannolikt. Har stort förtroende för honom.

https://youtu.be/UOjHeKzU2-k?t=359

Rekommenderar alla som är intresserade av Savelend att kika på hela då det är mycket bra information, även om den är från 2017.

De som har mer "originators" aktiverade får högre utlåningsgrad, men annars det sprids jämt mellan investerarna.

Lendlink gick också i konkurs. Hittar inte mkt information om hur det gick för spararna där, men intrycket jag får är att de förlorade det mesta där också. Har sett den videon, och håller med om att Ludwig ger ett väldigt bra intryck, och jag tycker savelend ger intryck av att sköta sina affärer på ett snyggt sätt. Men de går inte in så mkt på huvudproblemet. Nämligen vem är det som står redo för ta över hanteringen av lånen, en extern partner hade varit att önska, och villkoren kring det? För det är inte nödvändigtvis savelend själva som blir problemet, utan den som tar över låneportföljen. Men som jag uppfattar det är driften billig och enkel, vilket kan tala för att den som tar över lånen också är intresserad av att driva in lånen, men du är ändå i händerna på den som tar över hanteringen, de kanske är helt ointresserade av att driva in en massa smålån.

Savelend har också delat upp verksamheten, och skyddar sig lite på det sättet. Dotterbolagen kan ju dock följa med i en evt konkurs annars blir de väl uppköpta.
Citera
2020-07-16, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Lendlink gick också i konkurs. Hittar inte mkt information om hur det gick för spararna där, men intrycket jag får är att de förlorade det mesta där också. Har sett den videon, och håller med om att Ludwig ger ett väldigt bra intryck, och jag tycker savelend ger intryck av att sköta sina affärer på ett snyggt sätt. Men de går inte in så mkt på huvudproblemet. Nämligen vem är det som står redo för ta över hanteringen av lånen, en extern partner hade varit att önska, och villkoren kring det? För det är inte nödvändigtvis savelend själva som blir problemet, utan den som tar över låneportföljen. Men som jag uppfattar det är driften billig och enkel, vilket kan tala för att den som tar över lånen också är intresserad av att driva in lånen, men du är ändå i händerna på den som tar över hanteringen, de kanske är helt ointresserade av att driva in en massa smålån.

Savelend har också delat upp verksamheten, och skyddar sig lite på det sättet. Dotterbolagen kan ju dock följa med i en evt konkurs annars blir de väl uppköpta.

Att Savelend blir uppköpta är ganska troligt, dom håller väldigt hög klass i sin bransch, het bransch med mycket riskvilligt kapital. Hinner dom börsnoteras först inom 1-2 år??
Citera
2020-07-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Att Savelend blir uppköpta är ganska troligt, dom håller väldigt hög klass i sin bransch, het bransch med mycket riskvilligt kapital. Hinner dom börsnoteras först inom 1-2 år??

Möjligt, men inte riktigt vad mitt inlägg handlade om. Men tror inte de blir uppköpta någon gång snart, men vem vet.
Citera
2020-07-17, 00:55
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking

Hoppas verkligen att det kör sitt eget race och inte äts upp av något större företag. Kan inte tänka mig att det skulle bli bättre villkor för investerare än det är nu. Är hästlängder bättre än de andra svenska P2P företagen.
Citera
2020-07-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Hoppas verkligen att det kör sitt eget race och inte äts upp av något större företag. Kan inte tänka mig att det skulle bli bättre villkor för investerare än det är nu. Är hästlängder bättre än de andra svenska P2P företagen.
Rätt säker de siktar på egen notering enligt de nyhetsartiklar jag läst och var ju även möjligt köpa in sig för något år sedan
Citera
2020-07-20, 14:20
Medlem
Sjuntorparns avatar
Uppdaterar för intresserade:
Efter en vecka är jag så gott som fullinvesterad med mina 150 000 på Savelend.
2% på alla inställningar. Och alla orginators aktiverade.

Fördelningen blev:
3000kr Tillgängligt för investering.
142 500 kr på Loanstep
4500 kr på Factoring.
0 kr på företagskrediter
0 kr på Inkassoportföljer.

I princip alla lån från Loanstep löper på 5 månader med 10% årsränta.
3 av lånen har redan blivit återbetalda, och utlånade igen. Ingen ränta till mej, då 14 dagar får man låna gratis från Loanstep.
totalt 70 lån. på max 3000kr vardera.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-07-20 kl. 14:28.
Citera
2020-07-20, 21:06
Medlem
Luftgevars avatar
Har en fitta som är 2 månader sen på sin återbetalning...hur jävla seg får man bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in