Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle
Hittade en bra intervju med Savelends VD där de pratar om bland annat Trustbuddy och hur inte samma sak kan hända med Savelend och vad riskerna är. Bland annat nekar de 90% av alla låneansökningar, så att hamna med ett gäng dåliga lån som inte kan betala tillbaka vid en konkurs är mycket osannolikt. Har stort förtroende för honom.
https://youtu.be/UOjHeKzU2-k?t=359
Rekommenderar alla som är intresserade av Savelend att kika på hela då det är mycket bra information, även om den är från 2017.
De som har mer "originators" aktiverade får högre utlåningsgrad, men annars det sprids jämt mellan investerarna.
Lendlink gick också i konkurs. Hittar inte mkt information om hur det gick för spararna där, men intrycket jag får är att de förlorade det mesta där också. Har sett den videon, och håller med om att Ludwig ger ett väldigt bra intryck, och jag tycker savelend ger intryck av att sköta sina affärer på ett snyggt sätt. Men de går inte in så mkt på huvudproblemet. Nämligen vem är det som står redo för ta över hanteringen av lånen, en extern partner hade varit att önska, och villkoren kring det? För det är inte nödvändigtvis savelend själva som blir problemet, utan den som tar över låneportföljen. Men som jag uppfattar det är driften billig och enkel, vilket kan tala för att den som tar över lånen också är intresserad av att driva in lånen, men du är ändå i händerna på den som tar över hanteringen, de kanske är helt ointresserade av att driva in en massa smålån.
Savelend har också delat upp verksamheten, och skyddar sig lite på det sättet. Dotterbolagen kan ju dock följa med i en evt konkurs annars blir de väl uppköpta.