2020-07-11, 22:22
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Idag går ca 35-40% (beroende på vilken månad man tittar på) av våra lån till inkasso. Av dessa kommer ytterligare 10-15% att skickas vidare till Kronofogden enligt den statistik vi har och de beräkningar som bl.a. Arvato gör. Detta är inte siffror som är unika för oss, utan något som gäller för hela branschen. Skillnaden är att vi är öppna med dem och att vi strävar efter att vara mer öppna med vår transaktionshistorik så att du kan gå in och titta på statusen för varje enskilt lån.

Hej Savelend.

Detta skrev ni 2014-09-09.

Hur ser siffrorna ut idag 6 år senare?

Edit: Stör mej lite på att jag inte kan logga in via bankid på min dator, jag måste använda mobilt bankid.
edit2: Borde inte ena pilen peka åt andra hållet i eran logotyp? Pengar in pengar ut.
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-07-11 kl. 22:28.
Citera
2020-07-12, 15:13
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Hej Savelend.

Detta skrev ni 2014-09-09.

Hur ser siffrorna ut idag 6 år senare?

Edit: Stör mej lite på att jag inte kan logga in via bankid på min dator, jag måste använda mobilt bankid.
edit2: Borde inte ena pilen peka åt andra hållet i eran logotyp? Pengar in pengar ut.

Savelend har inte skrivit här på nästan ett år så tror inte de är aktiva i tråden längre.

Eftersom förfallna lån säljs till inkasso och du får tillbaka insatsen så är kreditförlusterna hittills nästan obefintliga.
Citera
2020-07-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Savelend har inte skrivit här på nästan ett år så tror inte de är aktiva i tråden längre.

Eftersom förfallna lån säljs till inkasso och du får tillbaka insatsen så är kreditförlusterna hittills nästan obefintliga.

Fast just en av "originators" är inkasso.
Citera
2020-07-12, 19:25
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:

Måhända. men det hade ju känts betydligt tryggare om det var en betydligt större del som brydde sej om att betala tillbaka.

Tänkte att Savelend kanske har lärt sej att göra riktiga kreditkontroller och fått ner procenten på folk som skiter i att betala.

Ska maila dom och höra.
Citera
2020-07-12, 22:00
Medlem
Citat:
Har för mig att pengarna som inte är utlånade ligger på ett klientmedelskonto i en svensk bank med insättningsgaranti, så de är dina inte Savelends ifall de skulle gå i konkurs. Det är samma med alla lån, du äger dem, inte Savelend så vid en konkurs är lånen fortfarande dina och en förvaltare går in och sköter det.

Enda risken att förlora pengar är om låntagaren inte betalar tillbaka eller att Savelend gör en "trustbuddy" och helt enkelt förskingrar pengarna. Men det ser jag som väldigt osannolikt.

Jag är ingen ekonom, men anledningen till att de inte går med vinst än är väl att de har expanderat mycket sedan starten. I början var de ju mycket mindre.

Som jag uppfattar det så begicks det inga brott i sammanband med trustbuddy härvan. De verka dock ha lånat ut återbetalade lån utan uttrycklig godkännande.

Lånen verka ha gått över till en förvaltare i sammanband med konkursen, men lånegivarna verka inte ha fått se så mkt av pengarna ändå. Varför, tycker jag är lite oklart. Gäller kanske andra villkor då lånen går över till förvaltaren.
Senast redigerad av Hew18 2020-07-12 kl. 22:14.
Citera
2020-07-13, 01:59
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast just en av "originators" är inkasso.

Privatlån som förfallit har de sålt till ett utomstående inkassobolag hittills. I sista mailet från Savelend verkar det som de skall hantera förfallna lån själva från och med augusti.
Senast redigerad av rallykalle 2020-07-13 kl. 02:04.
Citera
2020-07-13, 02:12
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Måhända. men det hade ju känts betydligt tryggare om det var en betydligt större del som brydde sej om att betala tillbaka.

Tänkte att Savelend kanske har lärt sej att göra riktiga kreditkontroller och fått ner procenten på folk som skiter i att betala.

Ska maila dom och höra.

Det är i stort sett bara de små privatlånen på 3000:- och 5000:- som förfaller. De som tar såna snabblån med hög ränta har ofta svårt att betala tillbaka. Större risk men chans till bättre ränta som investerare.
Citera
2020-07-13, 09:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Ska maila dom och höra.

Kan sätta min högra arm på att långt ifrån 30-40% av lånen går till inkasso, det är ju rena Brocc-siffrorna.
Citera
2020-07-13, 09:46
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kan sätta min högra arm på att långt ifrån 30-40% av lånen går till inkasso, det är ju rena Brocc-siffrorna.

Ja. Jag fick svar av VD-Ludwig via mail.

"Ja, den sifffan har förbättrats avsevärt sedan start och vi har kontinuerligt förbättrat våra kreditmodeller. Jag har inte tillgång till den exakta siffran idag då jag är på resande fot. "

Jag gjorde en insättning idag.
Citera
2020-07-13, 16:39
Medlem
Sjuntorparns avatar
Hur lång tid kan man räkna med tills man är fullutlånad? Tar det månader?

150 000kr med på 2 % på allt på SmartInvest.
Citera
2020-07-13, 17:26
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Hur lång tid kan man räkna med tills man är fullutlånad? Tar det månader?

150 000kr med på 2 % på allt på SmartInvest.

Riktigt fullutlånad blir du nog inte, brukar pendla mellan 80% - 95% beroende på när i månaden det är. I månadsslutet är det lite mindre för att sen gå upp.

Skulle tippa på nån vecka eller två för att få lånat ut större delen av investeringen.
Citera
2020-07-14, 17:44
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Riktigt fullutlånad blir du nog inte, brukar pendla mellan 80% - 95% beroende på när i månaden det är. I månadsslutet är det lite mindre för att sen gå upp.

Skulle tippa på nån vecka eller två för att få lånat ut större delen av investeringen.

Jag uppdaterar om någon annan är intresserad.
Investerat 150 000. 2 % på allt på smartinvest

Dag nummer 2:

så är jag investerad till typ 60%.
Jag har väldigt många 3000kronors lån från Loanstep på mej, så jag minskade denna procenten från 2% till 1%. kanske är skitsamma egentligen. Man tycker dock att det är tryggare att dela risken med någon annan, än att få hela lånet själv. Hur gör ni andra med ungefär samma summa?

43 lån totalt. varav 2 mindre billecta factoring. med 9% BRA.

Det står BRA 10% på nästan alla andra. Är detta årsräntan som menas?
Han som låg på 12% tidigare i tråden. Vilka lån ger så mycket?

Kan jag få olika ränta på olika lån på Loanstep?
Senast redigerad av Sjuntorparn 2020-07-14 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in