• 1
  • 2
2020-07-20, 20:03
Medlem
Hallå där! Jag går snart in på mitt tredje år på gymnasiet och kommer även att bli kallad på mönstring. Jag är dock väldigt kluven till om jag vill göra lumpen eller ej. Är väldigt säker på att jag vill plugga vidare och är säker på vad jag vill plugga. Ser även fram emot att plugga vidare på universitet väldigt mycket. Men ser lumpen som en liten utmaning kanske och det kanske vore kul och en nyttig erfarenhet.

Vet att folk inte bara kan säga vad jag ska göra med mitt liv men vill ändå ha lite råd eller tips. Lutar mer åt att bara plugga vidare just nu. Men har inte bestämt mig.
Citera
2020-07-20, 20:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oklar
Hallå däför tiden! Jag går snart in på mitt tredje år på gymnasiet och kommer även att bli kallad på mönstring. Jag är dock väldigt kluven till om jag vill göra lumpen eller ej. Är väldigt säker på att jag vill plugga vidare och är säker på vad jag vill plugga. Ser även fram emot att plugga vidare på universitet väldigt mycket. Men ser lumpen som en liten utmaning kanske och det kanske vore kul och en nyttig erfarenhet.

Vet att folk inte bara kan säga vad jag ska göra med mitt liv men vill ändå ha lite råd eller tips. Lutar mer åt att bara plugga vidare just nu. Men har inte bestämt mig.
Kan man välja att göra lumpen nu för tiden?
Citera
2020-07-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...agars-fangelse

En 19-åring dömdes för två månaders sen till 14 dagars fängelse för brott mot totalförsvarsplikten, då han inte dök upp
Citera
2020-07-20, 20:11
Medlem
Citat:

Tekniskt sett nej, men på mönstringen så kan man bara säga till psykologen att man verkligen inte vill så kommer man med störst sannolikhet inte behöva göra lumpen.
Citera
2020-07-20, 20:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har du möjlighet att göra lumpen och då ha en position som gruppbefäl eller liknande så är det kalas.
Plugga kan du göra efteråt och när du sen kommer ut på arbetsmarknaden så har du redan erfarenhet av att leda grupper och liknande. Den erfarenheten kan ta rätt lång tid innan man får i arbetslivet.

Jag tyckte lumpen var riktigt kul men skulle inte vilja göra om det. Har fortfarande vänner som jag träffar sporadiskt nu efter 25 år.

Gör lumpen och ta det som en erfarenhet och lite avbräck från pluggandet. Man mår bra av att komma hemifrån också och lära sig ta egna beslut samtidigt som man lär sig lyssna på befälen.
Citera
2020-07-20, 20:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Tekniskt sett nej, men på mönstringen så kan man bara säga till psykologen att man verkligen inte vill så kommer man med störst sannolikhet inte behöva göra lumpen.
Gör din plikt. Jävla luffare.
Citera
Medlem
Citat:

"Redan vid mönstringen ska killen ha berättat för psykologen att han hade problem med depression, men han kallades ändå till grundutbildningen. Han ska då ha ifrågasatt detta i förhör, då det var många andra som han kände som ville göra värnplikten men som inte hade blivit kallade.

Nu döms han vid Halmstads tingsrätt till 14 dagars fängelse för brott mot totalförsvarsplikten."
Citera
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9

En 19-åring dömdes för två månaders sen till 14 dagars fängelse för brott mot totalförsvarsplikten, då han inte dök upp
Ja jo att smita kan jag tänka mej är straffbart.
men att kunna välja vid mönstring?
Citera
2020-07-20, 20:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Å faen. Nu är det läääänge sedan jag mönstrade och då fick man inte välja om man ville
Citera
2020-07-20, 20:16
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Jag vill råda dig att ta ett års paus från studierna och göra militärtjänstgöring, dels stärker det ditt självförtroende och du kommer mogna på ett sätt som du inte kommer göra utan mönstring, men också att du får lufta din hjärna och kanske komma på vad du verkligen vill studera. Du är i mina ögon fortfarande ungdom och det här är en chans du får en gång i ditt liv egentligen, hemvärnet har man inte tid med när man börjar jobba och får barn, vilket kan ske snabbare än du hinner säga runk
Citera
2020-07-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
"Redan vid mönstringen ska killen ha berättat för psykologen att han hade problem med depression, men han kallades ändå till grundutbildningen. Han ska då ha ifrågasatt detta i förhör, då det var många andra som han kände som ville göra värnplikten men som inte hade blivit kallade.

Nu döms han vid Halmstads tingsrätt till 14 dagars fängelse för brott mot totalförsvarsplikten."

Citat:
Ja jo att smita kan jag tänka mej är straffbart.
men att kunna välja vid mönstring?

Blir jag till slut kallad så kommer jag självklart åka dit. Men jag vet och jag känner personer som blivit kallade till mönstring och där berättat för psykologen att dom ej velat och då också sluppit.
Citera
2020-07-20, 20:19
Medlem
Gör det! Satsa på befäl om du känner att du vill leda lite, annars vanligast eller sjöman.

Du får göra saker du inte får göra någon annanstans (fan du kan ju sitta och köra 60 tina stridsvagn i 6 månader, när kommer den chansen igen??), du kommer lära dig en del om dig själv och vem du är, du kommer få någon kompis du pratar sporadiskt med resten av livet.

Du ger bort större delen av ett år men du kommer in i en gemenskap. Det finns en vattendelare, folk som gjort och folk som inte gjort. Får jag välja mina arbetare tar jag alltid folk som gjorde valet att göra.

Studier finns alltid kvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in