2020-07-18, 09:20
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Hur kommer det sig att människor föds med väldigt specifika personliga egenskaper?
Om det nu är miljön som dikterar hur vi blir.

Demenssjuka tappar sin falska identitet som dom har byggt upp, då deras fysiska minnen förstörs.
Kvar blir deras riktiga inre personlighet, som kan vara både hemsk och en ljusglimt i vardagen.

Vilka specifika egenskaper är det? Beskrivning snälla en egenskap som inte är resultat av gener, eller ett sätt för individen att reagera på sin sociala miljö för att ändra eller bevara sin ställning i den sociala hierarkin
Citera
2020-07-18, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Vad grundar du det på?
Borde man inte likt en diabetiker då gå runt med ett halsband där det står att "jag har en astral kropp som upprätthåller mina organ" om du behöver åka in akut till sjukhuset.

Jag har jobbat länge med demenssjuka, studerat medicin och psykologi och det där är bara fantasier. Tyvärr. Önskar att det var sant.

Sensory Meditation.

Jag tror inte vi kommer någon vart i denna diskussionen.
Vi båda är för övertygade om våra respektive världsbilder.

Jag har själv varit väldigt intresserad av populär-vetenskapen och haft den som förklaringsmodell till verkligheten.
Så jag kan leva mig in i hur du tänker.
Citera
2020-07-18, 09:22
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:

Steg 3 eller 4 tror jag det är minst hjärnaktivitet.

Sen då man är sövd så upphör olika delar av hjärnan att kommunicera med varandra.

Oavsett så är det väldigt lattjo att dra slutsatsen att medvetandet, oavsett hur man definierar det, skulle till någon del vara odödlig

Lattjo kanske. Inte för att jag förstår hur man kan "dra den slutsatsen" dock. Det får du gärna utveckla. Själv så föredrar jag den "ickespirituella" förklaringen att medvetandet följer med sin "bärare" och sålunda dör när hjärnan hos denne gör det.

Inte för att jag nödvändigtvis måste ha rätt. Men det har jag..
Citera
2020-07-18, 09:24
Medlem
Citat:
Sensory Meditation.

Jag tror inte vi kommer någon vart i denna diskussionen.
Vi båda är för övertygade om våra respektive världsbilder.

Jag har själv varit väldigt intresserad av populär-vetenskapen och haft den som förklaringsmodell till verkligheten.
Så jag kan leva mig in i hur du tänker.

Önskar jag kunde ha samma övertygelse som dig.

Bara för att det är "populärvetenskap" betyder det inte att det inte är en god beskrivning av verkligheten.

Jag kan fantisera och meditera och säkert komma fram till något som Robert Lanza pläderar för, men om jag skulle sen sätta mig ner och se mig omkring, skulle jag inse att det bara är försöka att förneka min dödlighet.
Citera
2020-07-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Lattjo kanske. Inte för att jag förstår hur man kan "dra den slutsatsen" dock. Det får du gärna utveckla. Själv så föredrar jag den "ickespirituella" förklaringen att medvetandet följer med sin "bärare" och sålunda dör när hjärnan hos denne gör det.

Inte för att jag nödvändigtvis måste ha rätt. Men det har jag..

Precis, så om medvetandet dör med hjärnan, alltså är en del av hjärnan eller vad man nu vill få det till, så bekräftar det bara att min personlighet, min tolkning av världen etc, bara är en illusion, men att kärnan är nått annat betyder inte att den kärnan är evig eller dylikt.
Citera
2020-07-18, 09:43
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Precis, så om medvetandet dör med hjärnan, alltså är en del av hjärnan eller vad man nu vill få det till, så bekräftar det bara att min personlighet, min tolkning av världen etc, bara är en illusion, men att kärnan är nått annat betyder inte att den kärnan är evig eller dylikt.

Men att din tolkning av världen (och dig själv i förhållande till den) - ditt medvetande - som ju är subjektivt kan väl inte förklara att medvetandet som sådant skulle vara en illusion (bara för att det skiljer sig åt mellan människor, alltså) Det är ju själva definitionen av medvetande - en subjektiv företeelse.

Nä jag tror inte heller det finns någon "evig" kärna. När man dör så slutar man finnas helt enkelt . Men det blir man ju varse i sinom tid..

Tror vi håller med varandra. Igenklien
Citera
2020-07-18, 11:49
Medlem
Citat:
Var tar du annars vägen när du sover, eller är sövd för operation?

Men sömn och död är olika saker. Kroppen är inte av bara för att du sover. Själen måste lämna först och det gör den inte tills fabriken är stängd.
Citera
2020-07-18, 13:17
Bannlyst
Citat:
Önskar jag kunde ha samma övertygelse som dig.

Bara för att det är "populärvetenskap" betyder det inte att det inte är en god beskrivning av verkligheten.

Jag kan fantisera och meditera och säkert komma fram till något som Robert Lanza pläderar för, men om jag skulle sen sätta mig ner och se mig omkring, skulle jag inse att det bara är försöka att förneka min dödlighet.

Jag är inte intresserad utav att övertyga någon.

Det är helt okej att vi inte delar åsikt.
Citera
2020-07-18, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schoolyard
Men sömn och död är olika saker. Kroppen är inte av bara för att du sover. Själen måste lämna först och det gör den inte tills fabriken är stängd.

Man kan medvetet lämna en kropp som fortfarande rent tekniskt hade överlevt ett tag till.
Men det är först när man blir väldigt gammal och att kroppen inte längre fyller funktionen av att stimulera utveckling.

Många väljer att inte återvända, från deras nattliga besök till andevärlden.
Det kallas i folkmun för "Att somna in" och vid obduktion av en sådan död går det inte att hitta någon dödsorsak.

Vi har alltid det fria valet att lämna kroppen, när smärtor blir för starka kan det hända att själen lämnar kroppen.
Trauman som är för starka för oss att kunna hantera kan även dom leda till att vi lämnar kroppen för tidigt.

Man kan till exempel se sig själv skrika i smärtor och panik medans man observerar döden på avstånd.

Men allra vanligaste är att bita ihop och försöka övervinna smärtan.
Det är nämligen en av läxorna i livet, att lära sig stå över smärta och inte dras med den.
Senast redigerad av PlasmaGuden 2020-07-18 kl. 16:31.
Citera
2020-07-20, 17:02
Medlem
PlasmaGuden

Men empati är att kunna känna med någon annan som inte är du själv. Ifall du skulle förlora din individualitet så förlorar du även förmågan att kunna relatera till någon annan. Därigenom så finns det inget behov av kärlek eller moral eller ens empati. Det är för att vi är individer som vi kan relatera till varandra och känna kärlek och empati.
Citera
2020-07-20, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
PlasmaGuden

Men empati är att kunna känna med någon annan som inte är du själv. Ifall du skulle förlora din individualitet så förlorar du även förmågan att kunna relatera till någon annan. Därigenom så finns det inget behov av kärlek eller moral eller ens empati. Det är för att vi är individer som vi kan relatera till varandra och känna kärlek och empati.

Hur skulle jag förlora min individualitet? Jag är ju jag.
Man kan säga att även du är Jag, på samma sätt som Jag är du.

Varje ögonblick är hela existensens upplevelse igenom dig.

Du har en poäng.
Senast redigerad av PlasmaGuden 2020-07-20 kl. 19:01.
Citera
2020-07-20, 19:38
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ditt medvetande registrerar och minns endast på ett känslomässigt plan.

Det som består är dom känslomässiga reaktionerna till upplevelserna, en förändring i ditt riktiga Jag/Medvetande.
Medvetandet är egenskapslöst. Så glöm det där med känslorna.
Även känslor är bevittnade.
Citat:
Medvetandet existerar självklart bara på ett fysiskt plan. Var tar du annars vägen när du sover, eller är sövd för operation?
Att förneka att ens medvetande, vad nu det är, inte skulle vara en del av den verklighet som allt annat hör till, är väl bara att famla efter strån för att förneka dödens?
"Fysiskt" är subjektivt/medvetande. Det går inte att komma från detta faktum.
"Fysiskt plan" existerar självklart bara på ett subjektivt/medvetande plan. Det går inte att komma från detta faktum, även om du tror/inbillar dig något annat.

Medvetande är verklighet.
Verklighet är medvetande.
Återigen, det går inte att slingra sig ur detta faktum oavsett vad du inbillar dig.
Var vänlig visa mig verkligheten utan något medvetande. Lycka till.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-07-20 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in