Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
De äntligen frisläppta fantombilderna. Nummer 10 är
Mårten Palmes alster.
https://drive.google.com/file/d/1Cc-E2Q4AbQF7xw9cAbwYIz71uQXaNS3H/view
Nr 10 ser ut som C-M Edenborg, fast äldre än Edenborg var 1986 förstås! Jag kallar bilden edenborgfantomen. Men med tanke på hur vag Mårten Palme är med väldigt mycket angående detta mord kan det vara en tillfällighet hur denna fantombild fick sitt utseende.
Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
0920 på lördagsförmiddagen säger Inge Morelius till PUs Monica Andersson att han inte ser ansiktet på GM likaså att den är klädd i en rock , ett plagg som Christer Pettersson aldrig använde. Detta är så nära IMs autentiska uppgifter det går att komma. Nästa förhör är två veckor senare och då har IM hunnit påverkas av den flodvåg av uppgifter som sköljt genom media.
IM har senare gett lite olika versioner av Händelseförloppet vid MOP. En fördel är att han inte är kategorisk och medger sin osäkerhet . Påverkan från ex Thomas Kangers sida ska dock inte underskattas. IMs vittnesmål stödja av flickvännens bankomatkvitto som visar att han var på Tunnelgatan med uppsikt mot mordplatsen ett par minuter före MOP .
De minuter utanför Dekorima innan skotten som vittne IM beskriver är inget någon annan vittnar om. Alltså, upplevelsen om en man som är professionellt anspänd som en soldat - eller knarkhandlare - på amfetamin har IM inte fått via media. Den har han själv suggererat fram eller så är det äkta.
Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Det jag ännu inte förstår är varför TP/Filter så öppet anklagar KP för lagbrott. Alltså lämna ut sekretessbelagda handlingar. Och öppet redovisar att TP och KP/PU samarbetade som likvärdiga parter. Där man diskuterade hur man skulle fortsätta enligt Guldspadevinnarens egna ord. Som ledde fram till Palmerumsbanden. Som sedan Thomas fick ut ett utdrag ur. Fortfarande enligt sina egna ord.
Det verkar som man vill ''döda'' honom efteråt om du förstår vad jag menar. Trots att TP fick sin vilja fram och sina önskemål uppfyllda. Varför?
Jag tänker mig möjligheten att TP fått se dokumentet när Engström i februari 1987 läggs ad acta och ljudbandstranskriberingar
under sekretessförbehåll. Dvs att han fått läsa och skriva av det i en läsbunker, men varit förbjuden att kopiera eller fotografera av det. Begär han -
eller erbjuds - ta del av det under sekretessförbehåll så kan han få ett annat svar än om Gunnar Wall, Lars Larsson eller vem det var, begär ut dokument helt och hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Förhör 180322. Nyutkomna bok. TPs bok kom först ut hösten 2018. Där artikeln i Filter publicerades i maj 2018. Detta måste gälla en annan bok som i mars 2018 var nyutkommen.
Intressant. Någon slags kohandel med uppgifter kan ha pågått mellan TP och KP's PU.
Citat:
Ursprungligen postat av
SuperTeflon
Problemet med "Stay Behind" var just att det inte var officiellt utan hemligt. Formellt har inte SB existerat, men alla som är lite insatta (mig inkluderat) "vet" att SB var aktiva även efter mordet.
SB är med i Tage Erlanders memoarer, så jag tror att vi kan vara trygga med att de fanns och fungerade.
Att kontakta dem "den officiella vägen" är naturligtvis en omöjlighet för KP då de var hemliga.
Då får man leta mördare i Bridgeklubbar och fantasyböcker om MOP istället, vilket KP gjorde.
Att PU sökt alternativa vägar in, sökt hållhakar på eller lockbeten för personer de vill höra? Tänkbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Som jag ser det är det inte Krister Peterssons utredning eller utpekande. Det är Lars Larssons och Thomas Petterssons utredning. Presenterad på plattformen Filter och via en bok. På pressträffen kunde lika gärna TP och Filters Göransson suttit och pekat ut.
För mig är det uppenbart att KP köpt Guldspadevinnarens koncept rakt av. Efter att tjatat sig in i PU och planterat tanken på SE under 7 år enligt egen utsago.
Nej, SE är inte mördaren.
Hos den Thomas Pettersson jag ser uppträda på teve, i radio och i egna texter ser jag inte egenskaper för att dyrka upp palmeutredningsteamen. Han har inte säljarbakrund vad känt är. Jag funderade på om det var en energi och positivitet TP hade som palmeutredarna och Petersson behövde, men jag tycker inte det håller. Eller en envishet palmeutredarna var svaga för? Thomas Pettersson besitter någon egenskap som inte framgår i teve. Han sitter - eller har suttit - på nån slags trumf.