Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag har inte pratat en sekund om nåd? Jag har pratat om ansökan om tidsbestämt straff. Det är två helt skilda saker, den ena görs till Regeringen och den andra till Örebro Tingsrätt. Du själv verkar dock inte kunna skillnaden...
Jag har aldrig påstått att Akilov/Anders Eklund skulle få tidsbestämt straff bara för att kropparna finns?
Min fråga var "Skall Akilov/Anders Eklund ha större rätt/chans till tidsbestämt än den som inte berättat vart kroppen finns?" Och det går ju inte att komma runt att så skulle vara fallet, eftersom diskussionen gick att kroppen skulle vara en förutsättning för att få tidsbestämt och någon dag få komma ut!
Vill dock tillägga att jag diskuterat med både dig och BillClintonsCigarr - Och ni har inte riktigt sagt lika. BillClintonsCigarr har varit väldigt radikal och ingående i detta. Därför ber jag om ursäkt om jag skulle blanda ihop era åsikter och tankar kring detta "lagförslaget".
Så sammanfattningsvis måste jag fråga dig: Ja eller Nej. Skall kroppen vara en förutsättning för att få tidsbestämt?
Jag förstår inte hur jämförelsen är relevant och jag tolkade det som om du tror att mitt förslag skulle vara en avgörande faktor i beslutet.
Ja, jag tycker det ska finnas i åtanke att denna man medvetet undanhåller en chans till ett avslut på något fruktansvärt han tvingat en hel familj att leva med för resten av deras liv, när han står på sina bara knän med sina papper framför tingsrätten, och jag förstår inte hur du menar att det skulle ge Akilov och Anders större chans att få sina egna unika ansökan beviljad.
Du tar ju upp exempel på extrema personer som redan i sitt agerande och sin personliga karaktär har betydligt sämre förutsättningar att få sin vilja igenom än Tishko.
Och den stora skillnaden är ju också att Tishko har full kontroll på det som skulle ligga till hans nackdel, om, och endast om det är som i hans fall fastställt med mord domen att han måste veta, och är den enda som kan veta var kroppen finns.
Det kanske blir lite rörigt men hoppas du förstår hur jag tänker.
Och för övrigt kan jag tillägga att jag personligen tycker att de kan sitta där och ruttna hela högen, jag tror inte på dödsstraff men jag vill heller inte traska runt i samma omgivning som någon av dessa dårarna.
De har alla gått över gränsen och tagit beslut som borde frånta dem rätten till samma friheter att få leva i ett samhälle tillsammans med hyvliga människor som strävar att göra rätt för sig.