2020-07-20, 14:48
Avslutad
Fr o m 14 juli har inte Sverige mer än 3 döda/dag någon endaste dag av vad som hittills är rapporterat.* Dock återstår det att placera 10 avlidna på rätt datum.

Rapporterade avlidna per dödsdag:

14/7: 3
15/7: 2
16/7: 3
17/7: 0
18/7: 0
19/7: 1
20/7: 0

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

* ja, eftersläpning kan väntas

=>
Grafen över avlidna på morgondagens presskonferens kommer att ligga som ett streck vid noll under de senaste dagarna.

Det intresssanta är nu att se smittosiffrorna. Sverige behöver komma ner till 120/dag för att svenskar ska släppas in i Finland/Baltikum. Ytterligare sådär -50% krävs alltså.

Västra Götaland "sabbar" fortfarande.

MEN

Värmlänningarna är på väg att få grönt ljus för Norgeresor på fredag! (beslut på fredag, inresa några dagar senare)
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-20 kl. 14:56.
Citera
2020-07-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. Vi har blivit betydligt bättre på att behandla sjukdomen och de flesta av de mest utsatta är antingen smittade eller döda.

Att sjukvården blivit bättre på att behandla Covid-19, absolut.

Att de mest utsatta nu skulle vara döda stämmer verkligen inte.
Tittar du bara på ålder exempelvis så har vi typ 100,000 person som är över 90 i Sverige idag.

Och hur många ligger inte i skrivandets stund med svåra sjukdomar, där en Covid-19 sjukdom troligen skulle vara fatal?
Citera
2020-07-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sverige måste införa strängare restriktioner.

Vad är det för restriktioner du hade velat se införas nu?
Citera
2020-07-20, 14:53
Medlem
Neroes avatar
Citat:

Wow! Kan du inte berätta mer om varför det är en bra idé just nu?
Citera
2020-07-20, 14:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Satt ditt inlägg fast i cirka tre månader?
Citera
2020-07-20, 14:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ah, så ni har gett upp sommaren nu då det inte blev någon explosion i döda och hoppas nu på att hösten ska komma och visa att ni hade rätt? Ska tjatet om munskydd och lock down påbörjas igen då eller tänker ni hålla igång hela vägen tills dess även när dödstalen och smittade har halkat ner till nära noll?

Hoppas? Nej, jag hoppas förstås att inte en käft mer ska vara sig insjukna eller avlida i Covid 19, men jag ser inte hur det skulle kunna hända. Speciellt inte då man inte vidtar några åtgärder. Närmare 800 nya smittade och 20 döda rapporterade idag. Det är inte precis nära noll när man jämför med våra grannländer.
Citera
2020-07-20, 15:00
Medlem
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Då sprängde vi 50 persons-gränsen. Som mest låg över 550 personer på IVA.
Citera
2020-07-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+20 döda!
Förra veckan var det +10

Sverige
+20 döda
+6 iva
+767 fall

Norge
+0 döda
+? fall

Finland
+0 döda
+5 fall

Danmark
+0 döda
+89 fall
När det här har ebbat ut, vad tycker ni att FHM ska rapportera i förutsättningen?
Antal döda per dag i cancer kanske? Det borde bli c:a 60 per dag. Vilken granularitet bör det vara, varje sort för sig eller bara de 3 värsta (och resten under övriga)?
Givetvis måste varje dödsfall i influensa rapporteras.
Eftersom vi numera är hemskt rädda om våra gamla, borde man inte rapportera varje dödsfall pga fallolyckor också? Det är iaf något tusental åldringar som dör av det varje år.
Och vilka länder ska vi jämföra med?
Citera
2020-07-20, 15:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
När det här har ebbat ut, vad tycker ni att FHM ska rapportera i förutsättningen?
Antal döda per dag i cancer kanske? Det borde bli c:a 60 per dag. Vilken granularitet bör det vara, varje sort för sig eller bara de 3 värsta (och resten under övriga)?
Givetvis måste varje dödsfall i influensa rapporteras.
Eftersom vi numera är hemskt rädda om våra gamla, borde man inte rapportera varje dödsfall pga fallolyckor också? Det är iaf något tusental åldringar som dör av det varje år.
Och vilka länder ska vi jämföra med?

...

Hösten?

Den FHM förbereder sig för?
Citera
2020-07-20, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Fr o m 14 juli har inte Sverige mer än 3 döda/dag någon endaste dag av vad som hittills är rapporterat.* Dock återstår det att placera 10 avlidna på rätt datum.

Rapporterade avlidna per dödsdag:

14/7: 3
15/7: 2
16/7: 3
17/7: 0
18/7: 0
19/7: 1
20/7: 0

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

* ja, eftersläpning kan väntas

=>
Grafen över avlidna på morgondagens presskonferens kommer att ligga som ett streck vid noll under de senaste dagarna.

Det intresssanta är nu att se smittosiffrorna. Sverige behöver komma ner till 120/dag för att svenskar ska släppas in i Finland/Baltikum. Ytterligare sådär -50% krävs alltså.

Västra Götaland "sabbar" fortfarande.

MEN

Värmlänningarna är på väg att få grönt ljus för Norgeresor på fredag! (beslut på fredag, inresa några dagar senare)
”ja, eftersläpning kan väntas”. Jag skulle nog sega garanteras, de flesta dödsfall rapporteras in först efter en vecka. Förhoppningsvis ligger vi under 10 per dag, om vi inte börjat gå åt fel håll. Och så kommer vi nog ligga med bara en liten minskning under en lång tid. Den sista biten går långsamt, så har det ju varit för de andra länderna i Europa. Men så länge det går neråt kan vi ju alla vara glada. https://adamaltmejd.se/covid/

Jag håller med dig att smitto-talen är intressanta, det är nog många både i Norge och här i Sverige som kollar talen med spänning nu.
Citera
2020-07-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag loggar ur för tillfället men min sista fundering är att det minskar mycket fortare på IVA behandlingar än vad själva dödligheten gör. Ligger folk och dör på sjukhus utan att få intensivvård? Kurvorna är inte normala menar jag.
Ja, det lutar nog åt det (tror jag)
Citera
2020-07-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det blir litet äpplen och päron här. Vi försöker bena upp cytokinstormar först. De beror på en överproduktion av cytokiner i en viss typ av T-celler, T-hjälparceller. Det leder till att en annan typ av T-celler Tc-celler, överreagerar och ger sig på friska celler. Det skulle kunna förklara det faktum att man ser skador på lungorna hos vissa konvalescenter.

Antikroppar hör till en helt annan del av immunförsvaret. Problemet med em är att om de inte är tillräckligt bra på att eliminera viruset, kan viruset istället använda antikroppen för att ta sig in i cellen.

Sedan var det intressant detta med Dengu, jag ska läsa på det vid tillfälle jag vet mycket litet om Dengu.

Kolla bakfoten, du har något som fastnat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in