2020-07-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag loggar ur för tillfället men min sista fundering är att det minskar mycket fortare på IVA behandlingar än vad själva dödligheten gör. Ligger folk och dör på sjukhus utan att få intensivvård? Kurvorna är inte normala menar jag.
De flesta dödsfall är inte IVA men borde vara en ok indikator på riktningen för sjukdomens sprdining i landet.
Sen ska man inte glömma att eftersläpningar, i en nedåtgående trend, gör att dödstalen som rapporteras i snitt ligger högre än de verkliga dödstalet idag eftersom dagens rapporterade siffror innehåller dödstal från veckor med högre dödlighet. Samma sätt som de dagliga snittet underapporterade dödligheten när vi har en stigande trend i dödstalen.
https://adamaltmejd.se/covid/
De flesta "döda idag" dog för mer än en vecka sedan.
Citera
2020-07-20, 14:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Finns det någon journalist som någonsin kommer att dra slutsatsen mellan att Sverige gjorde fel och våra nordiska grannar gjorde rätt???

Våra nordiska grannar har noll döda men Sverige 20 stycken. Vad har gått fel med Sverige?

Vi har haft och har fortfarande allmän smittspridning. Smittspårningen fungerar inte då vi har för många fall. Våra öppna skolor har sannolikt bidragit en hel del. Jag bävar för hösten efter sommarlovet.
Citera
2020-07-20, 14:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Verkligen!

Sverige
+20 döda +767 fall

Finland
+0 döda +5 fall

Hur många månader tar det för Sverige att komma till Finlands siffror?

Vi kommet aldrig dit utan antingen ett bra vaccin som folk törs ta, eller en rejäl nedstängning.
Citera
2020-07-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Finns det någon journalist som någonsin kommer att dra slutsatsen mellan att Sverige gjorde fel och våra nordiska grannar gjorde rätt???

Våra nordiska grannar har noll döda men Sverige 20 stycken. Vad har gått fel med Sverige?

Beror ju på vad som är måttstocken? Men en sak som är säker är att det inte enkom är covid-19-dödsfall utan en ganska komplex palett av analyser behöver göras. Kommer ta år.
Citera
2020-07-20, 14:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag bävar för hösten efter sommarlovet.

Ja men Tegnell-fansen kommer väl förklara det på något annat sätt.
Citera
2020-07-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det ser väl inte mer annorlunda ut i Sverige än vad det gör i större delen av världen just nu?

Verklighetsfrånvarande trams

Precis. Som om det bara är så i Sverige. Här i Polen så är det proppfullt överallt på stan.

Sen, vad gör han ens i Sverige? Vad är det för respektlöst fnask som vill att folk ska hålla sig inomhus samtidigt som han åker världen över ? Jävla sätt. Ut från vårt land.
Citera
2020-07-20, 14:41
Medlem
Fortsatt good news vad gäller att hålla sig frisk.

ColdZyme kan deaktivera viruset som orsakar Covid-19
20 juli, 2020

Tidigare idag offentliggjorde Lundabaserade Enzymatica resultaten från en in vitro-studie som indikerar att bolagets munspray ColdZyme deaktiverar SARS-CoV-2 med 98,3 procent. Det innebär att ColdZyme, utöver att verka mot förkylningsvirus, kan erbjuda en skyddande barriär mot skadliga virus som SARS-CoV-2. Nyheten har både fått internationellt genomslag och genererat en rejäl kursuppgång.

https://www.biostock.se/2020/07/coldzyme-kan-deaktivera-viruset-som-orsakar-covid-19/
Citera
2020-07-20, 14:41
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
De flesta dödsfall är inte IVA men borde vara en ok indikator på riktningen för sjukdomens sprdining i landet.

Nej. Vi har blivit betydligt bättre på att behandla sjukdomen och de flesta av de mest utsatta är antingen smittade eller döda.
Citera
2020-07-20, 14:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Vad menar du? Dödsfallen har minskat de senaste månaderna, och man ser inga tecken på en ökning där just

Sluta vara så jävla enkel...
Vi kan ju inte veta hur det är just nu, för talen nu är inte klara för om en månad. Men vi har ju sett en nedgång och kan ju hoppas att den fortsätter. Nergången för samtliga andra länder går långsammare och långsammare och det är svårt att komma ner sista biten. Skulle inte vara en helt galen gissning att det är lika dant för oss. Men Överdödlighets kurvan (inte den som släpps av Svenska myndigheter och alltid kommer att slutta starkt neråt på samma sätt som FoHM kurva för dödsfall) ser inte helt bra ut. Där har vi en liten uppgång. Vi har haft det innan och det kanske inte betyder något men jag väntar på att få se den ny a uppdateringen då vecka 29 kommer att vara med. Hoppningsvis går den ner igen då.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-07-20, 14:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men Tegnell-fansen kommer väl förklara det på något annat sätt.

Ja sätten har ju varierat...., men allt har ju skjutits i sank rätt duktigt.

Det mest fantasifulla är att nästan alla skulle dött med corona och inte av corona. Kan man kalla dem för coronaförnekare kanske? Är väl samma gäng som tror att jorden är platt skulle jag tro.
Citera
2020-07-20, 14:47
Medlem
Sverige måste införa strängare restriktioner.
Citera
2020-07-20, 14:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi har haft och har fortfarande allmän smittspridning. Smittspårningen fungerar inte då vi har för många fall. Våra öppna skolor har sannolikt bidragit en hel del. Jag bävar för hösten efter sommarlovet.

Ah, så ni har gett upp sommaren nu då det inte blev någon explosion i döda och hoppas nu på att hösten ska komma och visa att ni hade rätt? Ska tjatet om munskydd och lock down påbörjas igen då eller tänker ni hålla igång hela vägen tills dess även när dödstalen och smittade har halkat ner till nära noll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in