2020-07-20, 11:12
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Bra poäng, Socialstyrelsen tycks normera sin graf efter aktuell folkmängd. Borde bli en bättre jämförelse då eftersom SCBs baslinjen grundar sig på tidigare år med andra befolkningsmängder.
Har de tagit hänsyn till ålderssammansättningen? En enkel normering efter total befolkningsmängd kommer bli missvisande om befolkningen ökat genom invandring av yngre personer.
Citera
2020-07-20, 11:14
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
...... De bor ofta trångt många gånger i generationsboende, jobbar i service yrken med många situationer med nära kontakter med främmande människor som taxi- och busschaufförer, åker mycket i kollektivtrafiken osv. Rent allmänt en sämre hälsa där många drar på sig välfärdssjukdomar som de normalt inte skulle ha gjort i sina hemländer.

Lägenheterna i Rinkeby/Tensta/Järva kom till typ 70-80 talet, större och bättre planerade än innerstans trånga lägenheter typ funkis från 30-talet eller jugendkåkarna, en kompis jobbar som fastighetsskötare i dessa områden, det är bara i vissa lägenheter som det är trångt, där det handlar om mass-bokföringar i mantalsregistret för div fusk med bidrag. Lägenheterna där ute ligger runt 74-75m2 och upp till 120m2 i etager, de mindre typ 65m2 för 2r.

Deras "trängsel" har snarare att göra med deras sammankomster då de fixar "div klubbar" i olika källarkontor, samma gäller mindre hemmagjorde "moskeer" som det alltid är div tjafs om pga brandskyddsreglerna. I alla dessa fall är ventilationen helt undermålig då den inte varit avsedd för större grupper av människor.

Sen är hygienen mycket sämre, Anticimex är ofta ute där pga kackelackor och "faraomyror" samt vägglöss, något som man inte hittar i innerstaden, så det är under dessa premisser som Covid-19 får mycket större genomslag i smittspridning, där sen även folkgrupperna har sämre immunförsvar och hälsa att addera till statistiken. Nu börjar man använda detta som ett slagträ i debatten och vill skuldbelägga politikerna på olika sätt. Men det är samma utomlands, Tensta-Akalla t.ex var en ny förort med svenskar och finnar från början, dom finns inte i princip kvar längre utan har blivit ett slags slumområde som inte baseras på lägenheternas kvalité utan att det handlar om nya folkgrupper med helt annat sätt att leva.
Senast redigerad av vinland 2020-07-20 kl. 11:18.
Citera
2020-07-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis. Man kan ta sig en funderare på hur det här har påverkat pandemin. Italien och Spanien är två länder om har problem med antibiotikaresistens. (Jag försökte ta upp det tidigare i tråden men det fanns inget intresse att diskutera detta då . . . . )

Sedan är det kanske inte någon avgörande faktor; I Sverige har vi ganska små problem med just antibiotikaresistens men har drabbats hårt ändå. Tragiskt nog.

Det finns ändå två faktum man kan ägna litet tankemöda vad det gäller det här:

1) Utlandsfödda är överrepresenterade vad gäller avlidna i covid-19 i Sverige.

2) I många av dessa utlandsföddas ursprungsländer kan man köpa antibiotika receptfritt över disk. Det ökar riken för antiibiotikaresistenta stammar av bakterier, i dessa länder.

Kan det vara så att dessa patienter har en större andel antibiotikaresistenta bakteriestammar i kroppen och det är därför de avlider i högre grad än etniska Svenskar?

Notera att detta är en löst hållen hypotes. Jag har ingen vetenskap i ryggen. Det är mer en logisk följd av två kända faktum.

Finska läkare har redan konstaterat att etnicitet spelar en stor roll i huruvida man insjuknar allvarligt i C19 och dör. Det kommer att komma mer forskning kring detta helt oavsett att svensk-somaliska föreningar anser det vara diskriminerande att påpeka fakta.

Hittade den här fantastiska reklamen på nätet:

Citat:
Över 80 procent spanska medborgare har antibiotika hemma. Nu kan man köpa effektiva antibiotika receptfritt på online-apoteket. Europeer och amerikaner föredrar att köpa läkemedel på internet för de kostar mindre där. Ta del av vår service just nu och du får fantastiska ekonomiska perspektiv!

Kan hända att invandrare som bor i Sverige har fortsatt att ordinera sig själva antibiotika även här?
Naturligtvis även mot säsongsinfluensan..

Sen tänker jag också på att exempelvis finnar som inte var vana vid självordination av läkemedel när de bodde i Finland, bor ofta bland andra invandrare här i Sverige. T.ex. i Husby, Södertälje etc. – och då kan man lära sig nya vanor. Finska kvinnor slår ofta sina påsar ihop med turkar och turkarna brukar enligt WHO fyra gånger så mycket antibiotika som Nederländerna och Estland – som brukar minst.

Sverige är på åttonde plats bland de länder som förbrukar minst antibiotika, men förbrukningen minskar varje år. Dock vet man ju inte hur mycket antibiotika folk köper på internet.

Pga antibiotikaresistens är gonorré ett exempel på där nästan alla behandlingsalternativ redan är verkningslösa - och fler kommer det säkert att bli i framtiden.
Citera
2020-07-20, 11:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej dom sprider knappt viruset alls! Bevisat av finska THL, läser du inte vad jag skriver? Kallar du 52 av hundratusen för effektiva virusspridare måste du ha kognitiva brister. Sydkoreanerna publicerar för övrigt en massa strunt de sedan måste pudla tillbaka, noll trovärdighet till skillnad från Finland.
Danmarks motsvarighet till FHM bedömer smittorisken som HÖG i skolorna. Du har bara din finska studie att komma med, jag har många studier från hela världen att lägga fram.
Citera
2020-07-20, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det enda vettiga svaret är att jag inte vet eftersom jag ännu inte sett några tillförlitliga studier på det här. Det nämns ibland i förbifarten men vi behöver veta mer.

Det jag säkert vet är att det var vanligt att patienter dog av infektion av Haemophilus influenzae, i Spanska sjukan men om det har bäring på covid-19 vet jag inte.

EDIT: Sedan har du helt rätt i att man ser cytokinstormar vid covid-19, precis som man gjorde vid Spanskan.
Jag vet också att man spekulerar om sekundära bakteriella infektioner spelade en roll vid Spanska sjukan. Det var en uppriktig fråga jag ställde då jag inte sett något om det i några studier än. Tidigt sa jag att man borde vaccinera sig med de vacciner vi har mot lunginflammation i förebyggande syfte. Men det verkar inte vara något problem. Iaf har inte jag sett något om det i någon artikel eller studie.
Citera
2020-07-20, 11:20
Medlem
Forskare från Kings College i London har identifierat sex olika sätt som covid-19 tar sig uttryck på hos sjuka personer
https://www.kcl.ac.uk/news/six-distinct-types-of-covid-19-identified
Citera
2020-07-20, 11:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Forskare från Kings College i London har identifierat sex olika sätt som covid-19 tar sig uttryck på hos sjuka personer
https://www.kcl.ac.uk/news/six-distinct-types-of-covid-19-identified
Här har vi studien de refererar till:

Symptom clusters in Covid19: A potential clinical prediction tool from the COVID Symptom study app

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.12.20129056v1
Citera
2020-07-20, 11:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och omvänt, hur vet man att Merkel är "sjuk"?
Jag har aldrig påstått att Merkel är sjuk.
Citera
2020-07-20, 11:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danmarks motsvarighet till FHM bedömer smittorisken som HÖG i skolorna. Du har bara din finska studie att komma med, jag har många studier från hela världen att lägga fram.

Trams, alla nordiska länder är överens om att skolstängningar var fel, jävligt fel. Exakt som experterna förutspådde och gav råd om. Kärringarna i Finland, Norge och Danmark valde dock att inte lyssna utan fick panik.
Sverige gjorde rätt, däremot borde även högskolor förblivit öppna.
Citera
2020-07-20, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Lägenheterna i Rinkeby/Tensta/Järva kom till typ 70-80 talet, större och bättre planerade än innerstans trånga lägenheter typ funkis från 30-talet eller jugendkåkarna, en kompis jobbar som fastighetsskötare i dessa områden, det är bara i vissa lägenheter som det är trångt, där det handlar om mass-bokföringar i mantalsregistret för div fusk med bidrag. Lägenheterna där ute ligger runt 74-75m2 och upp till 120m2 i etager, de mindre typ 65m2 för 2r.

Deras "trängsel" har snarare att göra med deras sammankomster då de fixar "div klubbar" i olika källarkontor, samma gäller mindre hemmagjorde "moskeer" som det alltid är div tjafs om pga brandskyddsreglerna. I alla dessa fall är ventilationen helt undermålig då den inte varit avsedd för större grupper av människor.

Sen är hygienen mycket sämre, Anticimex är ofta ute där pga kackelackor och "faraomyror" samt vägglöss, något som man inte hittar i innerstaden, så det är under dessa premisser som Covid-19 får mycket större genomslag i smittspridning, där sen även folkgrupperna har sämre immunförsvar och hälsa att addera till statistiken. Nu börjar man använda detta som ett slagträ i debatten och vill skuldbelägga politikerna på olika sätt. Men det är samma utomlands, Tensta-Akalla t.ex var en ny förort med svenskar och finnar från början, dom finns inte i princip kvar längre utan har blivit ett slags slumområde som inte baseras på lägenheternas kvalité utan att det handlar om nya folkgrupper med helt annat sätt att leva.

Sverige har blivit så konstigt att det nästan inte går att föra statistik utan att det ska vara diskriminerande eller missvisande.

Om trångboddhet skulle vara det avgörande angående C19, då skulle folk på Södermalm dö som flugor. På Södermalm bor de flesta i små ettor. Man delar den sketna lilla ettan på 26m2 med sin partner – och hyr ut den andra svart för att tjäna lite extra.

Så på pappret ser det bättre ut än i verkligheten.

På Järvafältet ser det ut som att 20 pers trängs i en två – där de flesta som är skrivna där aldrig har satt sin fot i lägenheten. Bara lyft en massa bidrag.

Nu kräver somaliska föreningar större lägenheter till sina medlemmar. Regeringen måste rädda samhällsbyggarna.

Sen är det inget under att hygienen är på sämre nivå. Om man inte förstår vad virus eller bakterier är - kanske man inte heller förstår under vilka förhållanden ohyra trivs?
Citera
2020-07-20, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sverige har blivit så konstigt att det nästan inte går att föra statistik utan att det ska vara diskriminerande eller missvisande.

Om trångboddhet skulle vara det avgörande angående C19, då skulle folk på Södermalm dö som flugor. På Södermalm bor de flesta i små ettor. Man delar den sketna lilla ettan på 26m2 med sin partner – och hyr ut den andra svart för att tjäna lite extra.

Så på pappret ser det bättre ut än i verkligheten.

På Järvafältet ser det ut som att 20 pers trängs i en två – där de flesta som är skrivna där aldrig har satt sin fot i lägenheten. Bara lyft en massa bidrag.

Nu kräver somaliska föreningar större lägenheter till sina medlemmar. Regeringen måste rädda samhällsbyggarna.

Sen är det inget under att hygienen är på sämre nivå. Om man inte förstår vad virus eller bakterier är - kanske man inte heller förstår under vilka förhållanden ohyra trivs?
Oj! Är du någon ny smittväg för COVID19 på spåren?

Berätta mer!
Citera
2020-07-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är det vad de gör i studien menar du? Jo, normalt så får vi svenskar vår dos D-vitamin genom att vara ute i solen på somrarna. Men många är inte lika ljushudade som svenskar är normalt eller är unga och aktiva. Och det är ganska mörkt på vintrarna.

Så jag skulle nog rekommendera en liten dos varje dag för alla. Så länge man inte överdoserar. Studier på det finns det gott om:

https://www.medrxiv.org/search/d%252Bvitamin

Citat.Så jag skulle nog rekommendera en liten dos varje dag för alla.

Ja for alla muslimer:

https://nordjyske.dk/nyheder/indvandrere-skal-have-mere-d-vitamin/faa23a6a-3394-48b5-a6c5-e50bf6e491a4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in