2020-07-20, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Just nu är det nog svårt att få tag i både FFP2 eller FFP3 munskydd i Sverige.

Svenska vården kom nog överens tidigt med grossister och större affärer,

alla sorters andningsskydd försvann från hyllorna.

De överenskommelserna kanske gäller fortfarande.
Apotea har vad jag kan se så det borde väl inte vara några problem att få fram.
Citera
2020-07-20, 09:12
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag håller såklart med dig om att det hade varit intressant med en sådan studie . Data finns säkert gissar jag. I min värld, om vi får en andra våg, så hade en sådan studie varit intressant för att veta hur man ska hantera områden med hög respektive låg smittspridning. Jag tänker att en eventuell andravåg mer skulle uppstå lokalt och inte i hela landet. Det kan vara dumt att stänga skolor där smittspridningen är låg, men kanske nödvändigt om det uppstår hög smittspridning någonstans. Men vad vet jag?

Ja, för det är ju lika bra att inte stänga även där den är låg. Hur ska den annars ha en chans att bli hög även i låga områden. Hur skulle det se ut om inte alla drabbas lika.
Citera
2020-07-20, 09:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det börjar bli mer tydligt att mängden virus har betydelse hur sjuk man blir. Det vi misstänkt här på tråden. Kroppens försvarssystem, städgummor m m hinner ta hand om inkräktaren och öka beredskapen om man får på sig lite virus men överväldigas om det är en arme av virusar som angriper en.

Alltså håll avstånd och hygien, undvik stängda rum med folk och börja kanske förbereda för hösten med luftrenare. Flygindustrin hävdar att folk inte smittas på flyget och det kanske ger gott betyg för deras luftreningssystem. Det blir aldrig kraftiga viruskoncentrationer som leder till svår sjukdom. Förbered för hösten med krav på luftrenare på jobbet, affärer och matställen för att minska risken för koncentrerade virusbad.

Results

Of the 354 soldiers infected prior to the implementation of social distancing, 30% fell ill from COVID-19. While no soldier in a group of 154, in which infections appeared after implementation of social distancing, developed COVID-19 despite the detection of viral RNA in the nose and virus-specific antibodies within this group.
Conclusions

Social distancing not only can slow the spread of SARS-CoV-2 in a cohort of young, healthy adults but can also prevent the outbreak of COVID-19 while still inducing an immune response and colonizing nasal passages. Viral inoculum during infection or mode of transmission may be key factors determining the clinical course of COVID-19.

https://academic.oup.com/cid/article/doi/10.1093/cid/ciaa889/5864495

Diskussionen om studien fortsätter på reddit.

https://www.reddit.com/r/COVID19/comments/hu69v5/social_distancing_alters_the_clinical_course_of/
Det där låter ju nästan som ett argument mot munskydd. Det verkar vara en fördel att utsättas för lite lagom smitta eftersom man då kan bygga upp ett försvar utan större risker. Men med extrema åtgärder där alla tvingas på munskydd blir det färre som utvecklar denna lagoma motståndskraft. Sverige är landet lagom och här utsätts vi for lagom lite smitta, det är vår gyllene medelväg i en omvärld av alltför extrem och futil kamp och mot farsoten.
Citera
2020-07-20, 09:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Siffror från Florida som har en äldre befolkning.

Yngre är asymptomatiska eller har lätta symptom och blir kanske inte så sjuka. De yngre driver samhällssmittan, ålder 18-24 testar 17% positivt.

Sverige har öppnat gymnasier och universitet.

Gymnasie- och universitetlärare är väl oftast äldre än 18-24?

Vem ska undervisa när lärarna blir sjuka?

WATCH LIVE: Florida Governor Ron DeSantis gives coronavirus update -- July 17, 2020
https://youtu.be/sORbWR_cxAM?t=771
Det finns t.o.m. studier på det och att det är anledning till minskad belastning på sjukvården framförallt IVA är väl troligt. Naturligtvis även dödstal. Och att det mönstret finns i Sverige kan vi nog räkna med att få se:

Data From the COVID-19 Epidemic in Florida Suggest That Younger Cohorts Have
BeenTransmittingTheir Infections to Less Socially Mobile Older Adults

Abstract

We analyzed the daily incidence of newly reported COVID-19 cases among adults aged
20-39 years, 40-59 years, and 60 or more years in the sixteen most populous counties of the state
of Florida from March 1 through June 27, 2020. In all 16 counties, an increase in reported
COVID-19 case incidence was observed in all three age groups soon after the governor-ordered
Full Phase 1 reopening went into effect. Trends in testing, hospitalization and mortality do not
support the hypothesis that the observed increase in case incidence was merely the result of
liberalization of testing criteria. Parameter estimates from a parsimonious two-group
heterogeneous SIR model strongly support the hypothesis that younger persons, having first
acquired their infections through increasing social contact with their peers, then transmitted their
infections to older, less socially mobile individuals.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.30.20143842v1.full.pdf
Citera
2020-07-20, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det stämmer men det är inte kvävning utan andningen blir svagare och svagare och till sist upphör den. Det gör inte ont.

Det är inte som att kvävas genom att någon stänger av andningen i vaket tillstånd.

Jag försvarar INTE det man gjort mot våra äldre som inte har fått adekvat vård när de behövt. Jag säger bara att en överdos morfin gör inte ont.
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Sjuksköterskan som gav morfinet till min släkting sa att tyvärr är det mycket vanligt att patienten vaknar när kvävningen börjar.
Citera
2020-07-20, 09:25
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Jag har vårdat en nära anhörig hemma som hade cancer i hela kroppen. Hon somnade in lugnt efter att ha fått höga doser morfin.
"Det stämmer inte" Tror du på fullt allvar att jag ljuger om en så hemsk händelse? Enligt sjuksköterskan som gav morfinet är det tyvärr mycket vanligt att patienten vaknar när kvävningen börjar.
Citera
2020-07-20, 09:26
Medlem
Citat:
Siffror från Florida som har en äldre befolkning.

Yngre är asymptomatiska eller har lätta symptom och blir kanske inte så sjuka. De yngre driver samhällssmittan, ålder 18-24 testar 17% positivt.

Sverige har öppnat gymnasier och universitet.

Gymnasie- och universitetlärare är väl oftast äldre än 18-24?

Vem ska undervisa när lärarna blir sjuka?

WATCH LIVE: Florida Governor Ron DeSantis gives coronavirus update -- July 17, 2020
https://youtu.be/sORbWR_cxAM?t=771

Där har du återigen ett skolexempel på hur man INTE ska bete sig under Corona-tider. Bra att du tar upp dessa fjantar som skyller på ungdomar samtidigt som de själva inte tycks ha fattat ett jota.

Damen som pratade innan Ron hade på sig en mask med filter när hon stod i bakgrunden helt tyst. När hon klev fram på podiet tog hon av sig masken och började föreläsa med hög röst.

Samma sak med Ron. Han till och med skrattade högt med öppen mun efter att han hade tagit av sig munskyddet. Sen fortsatte han sin lektion om oansvariga ungdomar som sprider smittan samtidigt som han själv pratade med hög röst inför sin publik.

Där ser man återigen. De som låtsas vara för diverse munskydd/masker kan inte ens själva följa de enklaste instruktionerna - men de vill gärna peka fingret åt andra som struntar i skydden.

Om medelålders, utbildade människor inte klarar av det - hur skulle ghettomänniskorna göra det? Det vet ju inte ens vad ett virus är..
Citera
2020-07-20, 09:27
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det är inte en fråga om att viruset är farligt för de yngre, har du inte begripit det ännu?!? Naturligtvis är det inte farligt för 99,99% av alla barn, det är det faktum att 10-19-åringar sprider viruset effektivare än vad vuxna gör vilket är problemet.

Enligt en studie från Sydkorea vilken publicerades igår är det nämligen så. Det finns fler studier som visar att äldre barn, 10-19, har lika stor ” viral load” som de vuxna. Yngre barn däremot verkar inte ha samma koncentration av viruset.

Nej dom sprider knappt viruset alls! Bevisat av finska THL, läser du inte vad jag skriver? Kallar du 52 av hundratusen för effektiva virusspridare måste du ha kognitiva brister. Sydkoreanerna publicerar för övrigt en massa strunt de sedan måste pudla tillbaka, noll trovärdighet till skillnad från Finland.
Citera
2020-07-20, 09:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Du har absolut ingen aning om vad du pratar om. Sjuksköterskan som gav morfinet till min släkting sa att tyvärr är det mycket vanligt att patienten vaknar när kvävningen börjar.

Beklagar din släktings bortgång.
Citera
2020-07-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att det var vidrigt för dig att se på är ju inte samma sak som att det gjorde ont för patienten.
Hela hans ansikte förvreds när han desperat försökte få in luft...
Citera
2020-07-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Skälen till att så många dog på äldreboende är fler än så. Dålig beredskap, förvirrad ledning och visst som du skriver - till viss del brist på skyddsutrustning. Äldreomsorgen har aldrig varit prioriterad.

Men jag kommer aldrig sluta påpeka att av de gamla som dog av covid (jobbar som ssk) så var det ingen som dog en plågsam död. En del fick t om sjukhusvård och de allra flesta överlevde faktiskt sjukdomen.
Jag har hört om det motsatta av en sjuksköterska.
Citera
2020-07-20, 09:32
Medlem
arbetets avatar
Ät D-vitamin! 1000 IE eller 25 μg ungefär. Jag brukar inte rekommendera överdosering av vitaminer eller kosttillägg i vanliga fall men nu verkar det stå klart att just ett förhöjt (eller för lågt åt andra hållet) har positiva effekter för immunförsvarets förmåga att hantera COVID19. Här även för att stävja cytokinstorm:

An autocrine Vitamin D-driven Th1 shutdown program can be exploited for COVID-19

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.07.18.210161v1.full.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in