2020-07-20, 10:15
Medlem
På tal om öppna eller stängda skolor. Är det en slump att antalet smittade i Sverige har ökat ända fram till midsommar, alltså ungefär en vecka efter att skolorna stäng?

Det ser ju ut som en tydlig indikation på att skolorna varit den verkliga spridningskällorna i Sverige. Och en vecka efter att skolorna stängs minskar spridningen markant.
Barn umgås betydligt närmare varandra än vuxna och slarvar oftare med hygienen. Även på de toaletter som de gemensamt delar på skolan.

Sen blir barn väldigt lindrigt sjuka om ens alls så dom springer bara runt och och sprider smittan samtidigt som föräldrar kanske inte ens vet att barnet är sjukt. Därefter för mamma, pappa smittan, följt av mor och farföräldrar.
Citera
2020-07-20, 10:17
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Diskuterar luftburen smitta av SARS-CoV-2,

aerosoler som kan hänga kvar i luften 3 timmar,

visar resultat/filmer från studie med masker,

talar om säkerhetsavstånd uppemot 10 meter.

https://www.youtube.com/watch?v=xJ4Epf8i1uk
The TRUTH of How Coronavirus Spreads and How to Prevent Coronavirus | Airborne Transmission

Rent trams med andra ord.
Citera
2020-07-20, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du kan göra en självtest: pumpa i dig morfin för se ifall du känner någon smärta eller ej.

Vi andra som har egen erfarenhet vet att man tro sig kunna dansa fast man precis har vaknat efter en stor operation.

Dansa?

Nu var det visserligen över 20 år sedan jag fick morfin men jag har ett minne av att både kropp och själ kändes som gelé.
Citera
2020-07-20, 10:20
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
På tal om öppna eller stängda skolor. Är det en slump att antalet smittade i Sverige har ökat ända fram till midsommar, alltså ungefär en vecka efter att skolorna stäng?

Det ser ju ut som en tydlig indikation på att skolorna varit den verkliga spridningskällorna i Sverige. Och en vecka efter att skolorna stängs minskar spridningen markant.
Barn umgås betydligt närmare varandra än vuxna och slarvar oftare med hygienen. Även på de toaletter som de gemensamt delar på skolan.

Sen blir barn väldigt lindrigt sjuka om ens alls så dom springer bara runt och och sprider smittan samtidigt som föräldrar kanske inte ens vet att barnet är sjukt. Därefter för mamma, pappa smittan, följt av mor och farföräldrar.

Självklart är det så. Av någon anledning är skolan en "helig ko" som måste upprätthållas trotts att den är skit. Förmodligen för att den fungerar som idoktrineringscentral för vårt vänsterpack till politiker.
Citera
2020-07-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dansa?

Nu var det visserligen över 20 år sedan jag fick morfin men jag har ett minne av att både kropp och själ kändes som gelé.

Där ser man. Vi är alla individer. Min själ påverkades inte alls av min operation..
Citera
2020-07-20, 10:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag skulle knappast lägga min hälsa i användaren arbetets händer...

Ut i solen, ät mångsidigt. Under de mörka månaderna tycker jag man kan ta lite (lite alltså) D-vitamin, förslagsvis brustablett.
Så, det är i princip det jag säger. Jag brukar inte rekommendera tillskott till de som äter som folk i sina bästa år men nu finns det ett överflöd på studier som åtminstone pekar på negativa effekter av D-vitaminbrist vid COVID19 och positiva vid intag:

https://www.medrxiv.org/search/d%252Bvitamin

Du får gärna argumentera mot dem.
Citera
2020-07-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Det är givetvis omöjligt att veta (kanske därför det inte heller diskuteras) om smittspridningen hade varit ännu större om gymnasierna och universiteten inte hade stängts i våras*. Men visst vore det intressant att veta.

Vad vi däremot vet är att spridningen blossade upp på flera håll i landet i samband med studentfirandena.

Ingen vet om mönstret upprepas när undervisningen börjar igen om ca en månad, med allt det också innebär av trängsel i kollektivtrafik osv.

*Kanske förbudet mot sportpublik o.dyl också bidragit till den lägre spridningen? Det påstods iaf att det var åskådare på en fotbollsmatch i norra Italien som förde smittan till Spanien. Det kan knappast heller vara av ondska som förbuden infördes av myndigheterna.

En del vill så gärna tillskriva alla positiva tecken på den förmenta flockimmuniteten. Vi kan bara vänta och se om de har rätt. Hade förstås varit underbart men, men.
Citera
2020-07-20, 10:34
Medlem
Otroligs avatar
Nya SCB-siffror släppta. Överdödligheten tycks nu vara väldigt nära noll.

SCB: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Givet att siffrorna är stabila efter 2 veckor bör man alltså nu kunna titta på början av juli. Egentligen samma resultat som EUROMOMO där Sverige numera markeras som "No excess".

EUROMOMO: https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#map-of-z-scores
Citera
2020-07-20, 10:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Vi kan lära oss av det som händer/diskuteras i USA?

Medelåldern inlagda på IVA sjunker i USA.

I Sverige beror det på att de äldsta nekas IVA vård enligt experterna i tråden.
I USA beror det på att barn läggs in på IVA.

Känns ju konsekvent.
Citera
2020-07-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Bara i Europa beräknas över 33 000 människor dö av antibiotikaresistenta infektioner varje år.

Och i många länder saknas det möjlighet att övervaka resistenta bakterier.

Endast 6 länder (Sverige medräknad) av 151 enl WHO har en budget och en plan för hur man ska bekämpa antibiotikaresistensen i praktiken.

Något att tänka på ifall man hade oturen att få en bakteriell lunginflammation.
Ja precis. Man kan ta sig en funderare på hur det här har påverkat pandemin. Italien och Spanien är två länder om har problem med antibiotikaresistens. (Jag försökte ta upp det tidigare i tråden men det fanns inget intresse att diskutera detta då . . . . )

Sedan är det kanske inte någon avgörande faktor; I Sverige har vi ganska små problem med just antibiotikaresistens men har drabbats hårt ändå. Tragiskt nog.

Det finns ändå två faktum man kan ägna litet tankemöda vad det gäller det här:

1) Utlandsfödda är överrepresenterade vad gäller avlidna i covid-19 i Sverige.

2) I många av dessa utlandsföddas ursprungsländer kan man köpa antibiotika receptfritt över disk. Det ökar riken för antiibiotikaresistenta stammar av bakterier, i dessa länder.

Kan det vara så att dessa patienter har en större andel antibiotikaresistenta bakteriestammar i kroppen och det är därför de avlider i högre grad än etniska Svenskar?

Notera att detta är en löst hållen hypotes. Jag har ingen vetenskap i ryggen. Det är mer en logisk följd av två kända faktum.
Citera
2020-07-20, 10:39
Medlem
Citat:
Vi kan lära oss av det som händer/diskuteras i USA?

Medelåldern inlagda på IVA sjunker i USA.

31% av testade under 18 år var positiva i Florida.

Verkar som vissa skolor i Florida inte öppnar förrän det lugnat ner sig?

31% of kids in Florida tested for COVID-19 are positive l ABC News
https://www.youtube.com/watch?v=WKgfEceRpLc

Fauci vill öppna skolor om det går.

Intressant intervju. Verkar som Fauci svartmålas.

How Fauci says the U.S. can get control of the pandemic
https://youtu.be/Puyn3-aOh5E?t=647

Den här sändningen var också intressant trots att den är en vecka gammalt, Carvalho intervjuas om Floridas skolor:

Meet The Press Broadcast (Full) - July 12th, 2020 | Meet The Press | NBC News
https://youtu.be/Yim0QwsSQEU?t=1031

Vad ska vi lära oss av det?

Istället borde USA lära sig av oss: ät grönsaker, drick inte sockerdricka, sluta trycka i er McDonalds-skit, ut och promenera istället för bil.
Citera
2020-07-20, 10:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

En del vill så gärna tillskriva alla positiva tecken på den förmenta flockimmuniteten. Vi kan bara vänta och se om de har rätt. Hade förstås varit underbart men, men.

Skåne har bara en fjärdedel av fallen per capita som Stockholm. Ändå har antalet på IVA fallit från ca 25 till 3 stycken. Så ser ju knappast ut som om nån flockimmunitet spelat in i det förbättrade smittläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in