2020-07-20, 10:07
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det verkar inte som om han var medveten om att bilen hade GPS och kunde spåras. Lite konstigt tycker jag. Bara det att åka hem flera gånger under arbetstid med tjänstebil undrar man om det är tillåtet.
Det är nog inget större problem att han åkt hem i det här fallet. Hemtjänsten är nästan tvärs över gatan från hans bostad.
De andra stoppen han gör är sannolikt vid brukares adresser. Stoppet på vägen ner mot Skeppsviken skulle nog kunna kallas för rökpaus även om 18 minuter är lite långt. Och alla normala människor hade fortsatt ner till parkeringen och rökt med utsikt istället för det skogsparti där lastbilschaffisarna sover,skiter och folk kastar avfall.
Citera
2020-07-20, 10:14
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det finns blodbilder som ger en idé om att Wilma utsatts för extraordinärt trubbigt våld och orimligen kan ha lämnat lägenheten vid liv. Hon bragdes alltså om livet, och baserat på de spår som hittades i lägenheten kan andra gärningsmän än Tishko uteslutas.
Därför kan han dömas trots att dödsorsak/mordvapen inte kan konstateras.

TR tycker också uppenbarligen bevisningen räcker, då de redan tagit beslut i skuldfrågan. Frågan är bara om han kommer dömas till 18 års eller livstids fängelse - jag tror på livstid med tanke på alla försvårande omständigheter (W var under 18 och mördades i sitt hem, av sin sambo, som försökte städa undan bevis, begick griftefridsbrott, våldet ifråga var grovt och upprepat, med mera).

Något annat än livstid kan inte komma på fråga då mordet var ett utdraget förlopp och sedan styckningen av liket vilket är försvårande omständigheter.
Citera
2020-07-20, 10:15
Medlem
Tänk om han har gett påsar till chaffisarna och bett dem slänga det för en summa pengar längre bort.
Men chaffisarna kanske kollat också och då borde dem känt lukten.
Nä nu fantiserar jag
Eller så har dem brunnit upp i avfallsanläggningen troligtvis
Citera
2020-07-20, 10:18
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Tack för input. Förstår nu, att av de två, så är bilens gps mer pålitlig.
Någon här i tråden säger sig sökt där men området är stort och delvis väldigt svårgenomträngligt. Tänker vi att han släpar W inåt vid ett tillfälle så har han gott om tid att gå rätt långt in. Alternativt gräva. Om han styckat kroppen går han kanske kortare sträcka flera gånger. 18 minuter är rätt lång tid.
Det skulle behövas FIKK eller MP för att dammsuga hela det tänkbara området. Alt. polishund.
Citera
2020-07-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Jag förstår tyvärr inte hur du resonerar, varför tror du man själv måste ansöka om nåd?

Alla som blir dömda i svensk domstol och ska avtjäna ett straff i Sverige har samma rättigheter, nåd är inte en rättighet, men alla har rätt att ansöka, oavsett vad du är dömd för, och det är extremt många faktorer som avgör utgången för din ansökan, ingen i tråden har någonsin påstått att en påhittad kropp skall vara det enda och avgörande skälet till att få sin vilja igenom eller ej, Akilov och Anders kommer förhoppningsvis att få det svårt av andra skäl.

Vad jag menar är att i ett unikt fall som detta, (och det finns många med liknande omständigheter), skulle kroppen kunna vara en av många övervägande faktorer som skulle kunna hålla kvar en gärningsman som man med säkerhet kan påstå är den enda som vet var kroppen tagit vägen.

Och vem av alla dessa avskum som är värst är ju onödigt att diskutera, då jag faktiskt skulle våga påstå att varken du eller jag vill ha någon av dessa fria i samma samhälle vi går runt och existerar i.

Jag har inte pratat en sekund om nåd? Jag har pratat om ansökan om tidsbestämt straff. Det är två helt skilda saker, den ena görs till Regeringen och den andra till Örebro Tingsrätt. Du själv verkar dock inte kunna skillnaden...

Jag har aldrig påstått att Akilov/Anders Eklund skulle få tidsbestämt straff bara för att kropparna finns?
Min fråga var "Skall Akilov/Anders Eklund ha större rätt/chans till tidsbestämt än den som inte berättat vart kroppen finns?" Och det går ju inte att komma runt att så skulle vara fallet, eftersom diskussionen gick att kroppen skulle vara en förutsättning för att få tidsbestämt och någon dag få komma ut!
Vill dock tillägga att jag diskuterat med både dig och BillClintonsCigarr - Och ni har inte riktigt sagt lika. BillClintonsCigarr har varit väldigt radikal och ingående i detta. Därför ber jag om ursäkt om jag skulle blanda ihop era åsikter och tankar kring detta "lagförslaget".

Så sammanfattningsvis måste jag fråga dig: Ja eller Nej. Skall kroppen vara en förutsättning för att få tidsbestämt?
Citera
2020-07-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Något annat än livstid kan inte komma på fråga då mordet var ett utdraget förlopp och sedan styckningen av liket vilket är försvårande omständigheter.

Visst kan så vara fallet. Men hela essensen av detta fallet är ju att man inte vet så mycket om själva dödsförloppet, eftersom man di facto bara har ett huvud. Därför får/kan du inte vara så säker på att det varit ett utdraget dödsförlopp.

Men i övrigt är vi överens, då jag både tror och hoppas på en livstidsdom :-)
Citera
2020-07-20, 10:49
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst kan så vara fallet. Men hela essensen av detta fallet är ju att man inte vet så mycket om själva dödsförloppet, eftersom man di facto bara har ett huvud. Därför får/kan du inte vara så säker på att det varit ett utdraget dödsförlopp.

Men i övrigt är vi överens, då jag både tror och hoppas på en livstidsdom :-)

Dödsförloppet kan man delvis rekonstruera då det fanns blodspår på flera ställen i lägenheten.
Citera
2020-07-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Dödsförloppet kan man delvis rekonstruera då det fanns blodspår på flera ställen i lägenheten.

Som lika väl kan ha uppkommit av styckningen...
Citera
2020-07-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Kan inte sluta fundera kring varför wilmas mamma inte lät henne flytta hem. /.../ Pappan som jag förstod det bodde på landet och därför ville hon inte bo där. Men att neka sitt barn ett hem?? /.../

Citat:
Ursprungligen postat av brunett73
/.../Man får känslan att mamman är rejäl och hon är verkligen beslutsam i samband med hennes sökande efter sin dotter tex att hon envisas med att vid flera tillfällen ta sig upp till vindsförrådet. Det som stör intrycket av mamman är just det faktum att mer eller mindre kastat ut sin dotter. Hon var ju inte ens myndig. Jag kan inte riktigt förstå hur mamman rättfärdigat detta för sig själv, speciellt när flickan ingick i ett förhållande med denna osympatiska jävel. /.../.

Jag har också funderat på det här mycket. Min uppfattning är att Wilma gärna fick bo hos sin pappa (på landet) men det ville hon inte. Wilma ville bo hos sin mamma men det fick hon inte/gick inte. Min magkänsla säger mig att det har något med sjukdom att göra. Kan det vara Wilmas småbröder på mammans sida som är sjuka och att detta på något sätt gör det komplicerat för Wilma att bo hos sin mamma?

"Den senaste tiden har Linda varit hemma för att vårda sönerna. Edwin och Elias. Därför har hon inte varit hos Wilma den sista tiden." (Förhör med mamman 22/11, FUP s. 538)
På samma sida, och ang. de två missade telefonsamtalen från hemligt nr säger mamman också "Det kan ha varit
sjukhuset som ringde."

I TR är mamman väldigt hemlighetsfull gällande Wilmas boendesituation. De facto att hon träffat Wilma mer sällan på slutet säger hon har att göra med "olyckliga omständigheter" /"det hade sina skäl" eller snarlikt. (Fritt ur mitt minne så ingen ordagran citering.) På fråga i TR om varför Wilma inte kunde bo med sina föräldrar svarar Linda att det var pga konflikter mellan henne och Wilmas (biologiska) pappa. Återigen, detta är fritt ur mitt minne.

I TR nämner Linda också samtalet från Wilma bara dagarna innan mordet, där hon ber sin mamma prata med socialen och se om inte Wilma kunde få hjälp med boende den vägen. Linda säger något i stil med att hon inte kunde ringa (/där och då) så hon ber sin väninna ringa socialen. Här har jag funderat i vilket sammanhang en förälder befinner sig i när man inte har tid/möjlighet att ringa ett sånt viktigt samtal å sin minderåriga dotters vägnar. Att Linda är på sjukhuset med sönerna skulle vara en logisk förklaring.

Å andra sidan förklarar ev. sjukdom inte hela situationen eftersom Wilma haft bostadsproblem i flera år. Wilmas storasyster Emelie - som för övrigt är GRYM i domstolen! Ni MÅSTE lyssna till hennes vittnesmål. Shit vilken grym tjej. Tydlig. Klar. Redig. Modig. Beslutsam. Stark. Och ett fantastiskt minne - säger så här i FUP, s. 574:

"Wilma och jag har samma föräldrar, mamma och pappa har inte kunnat prata med varandra på 17 år, och jag har fått medla mellan dem. Min syster ville gärna bo hos mamma, hon bönade och bad för det men mamma sa nej. Mamma har inte någon modersinstinkt. Så därför bodde hon hos mig, hon ville inte bo hos pappa då han bodde på landet i Lysekil. Jag ville att våra föräldrar skulle hjälpa Wilma från Tishko men de har inte gjort något, pappa
försökte men mamma hade fullt upp med sitt. Mamma och Wilma hade mer en kompisrelation men mamma har inte reagerat."

Så sammanfattat tror jag det handlar om en kombination av knasiga beslut och felprioriteringar av Wilmas mamma, konflikter mellan mamman och pappan samt, i alla fall på slutet, Wilmas småbröders sjukdom.
Citera
2020-07-20, 11:23
Medlem
siisters avatar
Citat:
Jag har också funderat på det här mycket. Min uppfattning är att Wilma gärna fick bo hos sin pappa (på landet) men det ville hon inte. Wilma ville bo hos sin mamma men det fick hon inte/gick inte. Min magkänsla säger mig att det har något med sjukdom att göra. Kan det vara Wilmas småbröder på mammans sida som är sjuka och att detta på något sätt gör det komplicerat för Wilma att bo hos sin mamma?

Ny man och nya prioriteringar
Kan du berätta vad du ville säga om Wilmas relation med sin familj?
Jag sa att hon ska komma till oss, det är på grund av hennes problem med familjen. Och på
sista tiden var det bråk mellan Wilma och Tishko. Wilma kom till mig för att berätta det. Det
var längesedan nu.

Vad är längesedan?
Mer än 4-5 månader sedan. Jag var sjuk och låg i sängen, hon hjälpte mig hemma och det är därför vi fick bättre kontakt jag och Wilma. När hon var hos mig berättade hon för mig det hon hade i sitt hjärta. Jag sa till Wilma, när du har bråkat med Tishko, varför går du inte till din familj? Jag sa att om du bråkar med Tishko hela tiden, varför återvänder du inte till din familj. Hon sa att min familj vill inte ha med mig att göra. Hon sa att hennes mamma älskar henne men att hennes man inte vill ha hem henne. Jag frågade Wilma varför han inte gillade henne och det var för att han ville vara med sin familj.

Förhör med SA sida 706
Citera
2020-07-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Ny man och nya prioriteringar
Kan du berätta vad du ville säga om Wilmas relation med sin familj?
Jag sa att hon ska komma till oss, det är på grund av hennes problem med familjen. Och på
sista tiden var det bråk mellan Wilma och Tishko. Wilma kom till mig för att berätta det. Det
var längesedan nu.

Vad är längesedan?
Mer än 4-5 månader sedan. Jag var sjuk och låg i sängen, hon hjälpte mig hemma och det är därför vi fick bättre kontakt jag och Wilma. När hon var hos mig berättade hon för mig det hon hade i sitt hjärta. Jag sa till Wilma, när du har bråkat med Tishko, varför går du inte till din familj? Jag sa att om du bråkar med Tishko hela tiden, varför återvänder du inte till din familj. Hon sa att min familj vill inte ha med mig att göra. Hon sa att hennes mamma älskar henne men att hennes man inte vill ha hem henne. Jag frågade Wilma varför han inte gillade henne och det var för att han ville vara med sin familj.

Förhör med SA sida 706
Jaha, egna barn och andras ungar. Som vanligt då.
Citera
2020-07-20, 12:04
Avslutad
Citat:

"Den senaste tiden har Linda varit hemma för att vårda sönerna. Edwin och Elias. Därför har hon inte varit hos Wilma den sista tiden." (Förhör med mamman 22/11, FUP s. 538)
På samma sida, och ang. de två missade telefonsamtalen från hemligt nr säger mamman också "Det kan ha varit
sjukhuset som ringde."

I TR är mamman väldigt hemlighetsfull gällande Wilmas boendesituation. De facto att hon träffat Wilma mer sällan på slutet säger hon har att göra med "olyckliga omständigheter" /"det hade sina skäl" eller snarlikt. (Fritt ur mitt minne så ingen ordagran citering.) På fråga i TR om varför Wilma inte kunde bo med sina föräldrar svarar Linda att det var pga konflikter mellan henne och Wilmas (biologiska) pappa. Återigen, detta är fritt ur mitt minne.

I TR nämner Linda också samtalet från Wilma bara dagarna innan mordet, där hon ber sin mamma prata med socialen och se om inte Wilma kunde få hjälp med boende den vägen. Linda säger något i stil med att hon inte kunde ringa (/där och då) så hon ber sin väninna ringa socialen. Här har jag funderat i vilket sammanhang en förälder befinner sig i när man inte har tid/möjlighet att ringa ett sånt viktigt samtal å sin minderåriga dotters vägnar. Att Linda är på sjukhuset med sönerna skulle vara en logisk förklaring.

Å andra sidan förklarar ev. sjukdom inte hela situationen eftersom Wilma haft bostadsproblem i flera år. Wilmas storasyster Emelie - som för övrigt är GRYM i domstolen! Ni MÅSTE lyssna till hennes vittnesmål. Shit vilken grym tjej. Tydlig. Klar. Redig. Modig. Beslutsam. Stark. Och ett fantastiskt minne - säger så här i FUP, s. 574:

"Wilma och jag har samma föräldrar, mamma och pappa har inte kunnat prata med varandra på 17 år, och jag har fått medla mellan dem. Min syster ville gärna bo hos mamma, hon bönade och bad för det men mamma sa nej. Mamma har inte någon modersinstinkt. Så därför bodde hon hos mig, hon ville inte bo hos pappa då han bodde på landet i Lysekil. Jag ville att våra föräldrar skulle hjälpa Wilma från Tishko men de har inte gjort något, pappa
försökte men mamma hade fullt upp med sitt. Mamma och Wilma hade mer en kompisrelation men mamma har inte reagerat."

Så sammanfattat tror jag det handlar om en kombination av knasiga beslut och felprioriteringar av Wilmas mamma, konflikter mellan mamman och pappan samt, i alla fall på slutet, Wilmas småbröders sjukdom.
Vad är det för fel på mamman? Jag undrar verkligen det.
Småbröderna, vad är det för sjukdom de har?
Undrar hur det känns att ha förskjutit sitt barn. Givit henne kalla handen, som i långa loppet blev hennes död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in