Citat:
Ursprungligen postat av
Ballcancer
Kan inte sluta fundera kring varför wilmas mamma inte lät henne flytta hem. /.../ Pappan som jag förstod det bodde på landet och därför ville hon inte bo där. Men att neka sitt barn ett hem?? /.../
Citat:
Ursprungligen postat av
brunett73
/.../Man får känslan att mamman är rejäl och hon är verkligen beslutsam i samband med hennes sökande efter sin dotter tex att hon envisas med att vid flera tillfällen ta sig upp till vindsförrådet. Det som stör intrycket av mamman är just det faktum att mer eller mindre kastat ut sin dotter. Hon var ju inte ens myndig. Jag kan inte riktigt förstå hur mamman rättfärdigat detta för sig själv, speciellt när flickan ingick i ett förhållande med denna osympatiska jävel. /.../.
Jag har också funderat på det här mycket. Min uppfattning är att Wilma gärna fick bo hos sin pappa (på landet) men det ville hon inte. Wilma ville bo hos sin mamma men det fick hon inte/gick inte. Min magkänsla säger mig att det har något med sjukdom att göra. Kan det vara Wilmas småbröder på mammans sida som är sjuka och att detta på något sätt gör det komplicerat för Wilma att bo hos sin mamma?
"Den senaste tiden har Linda varit hemma för att vårda sönerna. Edwin och Elias. Därför har hon inte varit hos Wilma den sista tiden." (Förhör med mamman 22/11, FUP s. 538)
På samma sida, och ang. de två missade telefonsamtalen från hemligt nr säger mamman också "Det kan ha varit
sjukhuset som ringde."
I TR är mamman väldigt hemlighetsfull gällande Wilmas boendesituation. De facto att hon träffat Wilma mer sällan på slutet säger hon har att göra med "olyckliga omständigheter" /"det hade sina skäl" eller snarlikt. (Fritt ur mitt minne så ingen ordagran citering.) På fråga i TR om varför Wilma inte kunde bo med sina föräldrar svarar Linda att det var pga konflikter mellan henne och Wilmas (biologiska) pappa. Återigen, detta är fritt ur mitt minne.
I TR nämner Linda också samtalet från Wilma bara dagarna innan mordet, där hon ber sin mamma prata med socialen och se om inte Wilma kunde få hjälp med boende den vägen. Linda säger något i stil med att hon inte kunde ringa (/där och då) så hon ber sin väninna ringa socialen. Här har jag funderat i vilket sammanhang en förälder befinner sig i när man inte har tid/möjlighet att ringa ett sånt viktigt samtal å sin minderåriga dotters vägnar. Att Linda är på sjukhuset med sönerna skulle vara en logisk förklaring.
Å andra sidan förklarar ev. sjukdom inte hela situationen eftersom Wilma haft bostadsproblem i flera år. Wilmas storasyster Emelie - som för övrigt är GRYM i domstolen! Ni MÅSTE lyssna till hennes vittnesmål. Shit vilken grym tjej. Tydlig. Klar. Redig. Modig. Beslutsam. Stark. Och ett fantastiskt minne - säger så här i FUP, s. 574:
"Wilma och jag har samma föräldrar, mamma och pappa har inte kunnat prata med varandra på 17 år, och jag har fått medla mellan dem. Min syster ville gärna bo hos mamma, hon bönade och bad för det men mamma sa nej. Mamma har inte någon modersinstinkt. Så därför bodde hon hos mig, hon ville inte bo hos pappa då han bodde på landet i Lysekil. Jag ville att våra föräldrar skulle hjälpa Wilma från Tishko men de har inte gjort något, pappa
försökte men mamma hade fullt upp med sitt. Mamma och Wilma hade mer en kompisrelation men mamma har inte reagerat."
Så sammanfattat tror jag det handlar om en
kombination av knasiga beslut och felprioriteringar av Wilmas mamma, konflikter mellan mamman och pappan samt, i alla fall på slutet, Wilmas småbröders sjukdom.