2020-07-19, 22:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samma sak i Finland. Man drog på sig helt onödiga kostnader genom att stänga skolor utan att det påverkade smittspridningen. Hade man haft lite mer is i magen skulle inte efterräkningarna blivit så gigantiska för samhället.

Det blev väl inga gigantiska efterräkningar för Finland då man stängde skolorna! Har inte läst om detta i finsk media på något sätt.

Sedan är det ju nu så att alla ekonomiska konsekvenser av COVID-19 kommer att ersättas av EU:s enorma bidragspaket.

Konstigt dock att inte Sverige har haft några problem med COVID-19 och ekonomin????
Citera
2020-07-19, 22:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är andra som smittas nu som ofta inte behöver IVA.

Igår varnade EU för Sverige eftersom det fortfarande är så stor smitta här

https://www.euronews.com/2020/07/18/coronavirus-where-are-infection-rates-surging-in-europe

I Stockholm vimlar det av personer över 70 på gator och torg. Tycker inte att den gruppen verkar hålla så hårt på restriktionerna längre. Ändå hamnar de inte på IVA.
Citera
2020-07-19, 22:27
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur vet du att såna inte smittades förr med? Bara för att de inte testades så behöver det inte betyda att de inte smittades.

Ja under den värsta tiden så var det nog en stor mängd av den åldersgruppen som var smittade. Utan att bli vare sig särskilt sjuka eller testade.
Citera
2020-07-19, 22:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror också att skolorna kommer att stängas i höst. Hoppas och tror att mycket kommer att stängas i Sverige under hösten. Äntligen.
Vilken jävla planet är du född på egentligen? Förskolor och grundskolor har varit öppna genom hela pandemin och nu när alla siffror gått nedåt sedan april så tror du att skolorna kommer att stänga? Vad fan grundar du det på egentligen?
Citera
2020-07-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Var har du fått det ifrån att man inte ska uppge källa i en diskussion? Ska folk googla efter dina påhittade källor?

Jag läste om det i NY Times eller WSJ tidigare idag. Där är din källa. Jag tänker inte sitta här och citera som vid en doktorsavhandling. Till skillnad från de flesta här som lärt sig att efterfråga ”Källa?” som duktiga papegojor så har jag faktiskt publicerat flera vetenskapliga artiklar.
Citera
2020-07-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Enligt en nyligen genomförd studie i Korea så sprider barn som är yngre än tio år gamla inte viruset särskilt mycket. Förmodligen pga att deras lungor är små och de andas inte så hårt sant för att de är korta så virusmolnet har nära till marken så att säga.

Högstadieelever och uppåt däremot sprider viruset minst lika mycket som vuxna. Du får googla om du vill hitta studien (säger det redan innan jag får den klassiska WT-uppmaningen ”Källa?”). Detta är nämligen en diskussion, inte en vetenskaplig artikel eller senatsutskottsförhör.

För att inte sprida smittan vidare borde regeringen fatta beslutet att man endast får flämta lite ytlig och aldrig andras ut ordentligt.

Ovanligt långa lågstadieelever borde sättas i karantän för säkerhets skull.

I Holland blir man nog tvungna att stänga även dagisverksamheten. Holländska människor är ju världens längsta.
Citera
2020-07-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
När man har fått tillräckligt mycket morfin kvävs man.

Men man känner ju ingen smärta när man har morfin i kroppen. Endast om man har jävulska metastaser i ryggraden - men även då kan man ha en morfinpump som hjälper för stunden.

Att först få morfinrus och sen kvävas till döds måste ändå betraktas som en väldigt human död.
Citera
2020-07-19, 22:33
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
De dog för att personalen saknade skyddsutrustning och för att de vägrades sjukvård! De fick morfin och dog en plågsam död.

Skälen till att så många dog på äldreboende är fler än så. Dålig beredskap, förvirrad ledning och visst som du skriver - till viss del brist på skyddsutrustning. Äldreomsorgen har aldrig varit prioriterad.

Men jag kommer aldrig sluta påpeka att av de gamla som dog av covid (jobbar som ssk) så var det ingen som dog en plågsam död. En del fick t om sjukhusvård och de allra flesta överlevde faktiskt sjukdomen.
Citera
2020-07-19, 22:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast just under coronakrisen har dom faktiskt gjort det. Chefredaktören har hela tiden kritiserat FHM och Tegnell, och därmed också regeringens strategi, och gett plats åt de alternativa forskarna. Har du missat det?

Kritiken har ju varit väldigt begränsad i media mot FHM.
Citera
2020-07-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
För att inte sprida smittan vidare borde regeringen fatta beslutet att man endast får flämta lite ytlig och aldrig andras ut ordentligt.

Ovanligt långa lågstadieelever borde sättas i karantän för säkerhets skull.

I Holland blir man nog tvungna att stänga även dagisverksamheten. Holländska människor är ju världens längsta.

Det räcker kanske med att de inför tvång på munskydd. Alla med ett IQ över 80 bordextycka att det är otroligt märkligt hur FHM fortfarande kan avstå från att rekommendera detta. Seriöst så borde de dömas till fängelse när detta är över. De är ansvariga för tusentals svenskars död redan nu och värre kommer det bli i vinter.
Citera
2020-07-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
hur vet du det? finland har väl klarat sig mycket bättre?

säger inte att det är enbart pga stängda skolor, men hur kan du utesluta det?

Finska experter har studerat detta och konstaterat att det var en onödig kostnad med ingen nytta.
Precis i enlighet med de norska experterna.

Tror inte att de bryr sig ett skit om vad Tegnell anser ifrågan utan har självständigt kommit fram till att den kostnaden skulle man ha kunnat skippa.
Citera
2020-07-19, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag läste om det i NY Times eller WSJ tidigare idag. Där är din källa. Jag tänker inte sitta här och citera som vid en doktorsavhandling. Till skillnad från de flesta här som lärt sig att efterfråga ”Källa?” som duktiga papegojor så har jag faktiskt publicerat flera vetenskapliga artiklar.
Fast du menar ju att du kan sitta här och fantisera ihop saker och så ska folk googla efter källor som inte finns. Det är en konstig inställning till en diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in