2020-07-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Nej, det är en fruktansvärd plågsam död. Jag har sett en anhörig med cancer kvävas till döds eftersom han fick mycket morfin mot smärtorna. Det var vidrigt hur han desperat försökte få få in luft när han långsamt kvävdes.

Att det var vidrigt för dig att se på är ju inte samma sak som att det gjorde ont för patienten.
Citera
2020-07-19, 23:01
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att det var vidrigt för dig att se på är ju inte samma sak som att det gjorde ont för patienten.

det gör inte heller ont att fastna på ett tågspår med vetskapen om att ett x2000 kommer köra över en inom 20 minuter..

det gör inte heller ont att bli dömd till döden som oskyldig och sedan hängas..

finns många otrevliga sätt att dö på, som inte utsöndrar fysisk smärta.. men det gör det inte trevligare.

boom, fuck, yes, där satt den
Citera
2020-07-19, 23:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
1,7 miljarder varje dag för att hålla skolorna stängda? inte en chans, det där är en hittepåsumma som är gjord för att avskräcka från skolstängning.

garanterat har man räknat på att alla barn i hela landet tvingas vara hemma och att alla föräldrar som följd av det inte kan jobba.

men gissa vad, barnen som sprider är högstadie och gymnasiebarn, och då kan man vara ensam hemma = föräldrarna kan jobba = det skulle kosta 0 kronor

i alla fall närmare gratis än nån hittepåsumma som 1.7 miljarder per dag för att stänga skolan

100% att man anlitar pwc, säger "hej vi behöver en dyyyyyr siffra på vad det kostar att stänga skolan"

"ok norge, här får ni.. vi har räknat att det kommer kosta er 1.7 miljarder per dag"

nästa dag..

VARNING, KOSTNADEN FÖR STÄNGDA SKOLOR FÖR HÖG! EJ GENOMFÖRBAR!

men vet du vad, I call bullshiTT

Jag håller med dig. Det är bullshit att det skulle kosta så mycket. Hade gärna velat se kalkylen bakom och jag misstänker att det ser ut precis som du säger. Bara enkel överslagsberäkning säger ju att det är en totalt orimlig summa.

Jag är visserligen hyggligt övertygad om att även mindre barn sprider smittan.

De här siffrorna är svåra att vifta bort för Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Jag är hyggligt övertygad om icke existerande skolstängningar haft en stor betydelse i det hela. Förändras inte ett dugg av att det finns de som påstår motsatsen. De har nämligen inte presenterat någon trovärdig förklaring till vad som bidragit till att Sveriges siffror sticker ut så vansinnigt vad gäller smittspridning och antal döda.
Citera
2020-07-19, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Som sagt, jag har inte läst något krav på att man ska hänvisa till vetenskapliga studier enligt Harvardformatet här på FB. Om något står i en stor internationell tidning så bör det anses som allmän kunskap. Vad du gör är ungefär som att begära källa på att Donald Trump är president i USA.

Du och dina gelikar som efterfrågar ”källa?” hela tiden som duktiga papegojor har uppenbarligen lärt er att hantera åtminstone stor och liten bokstav, punkt, kommatecken och enkel text. Ni har även lyckats memorera några små baskunskaper från SO-frökens lektion om källkritik. Men ungefär där tar det också stopp. Om ni ska försöka argumentera med de stora pojkarna så får ni allt skärpa nivån något snäpp mer än så.
Nej, koreanska studier som inte finns är inte allmän kunskap. Och det är bra att du har lärt dig hantera stor och liten bokstav, kommatecken och punkt men om du ska försöka argumentera med de stora pojkarna så får du inte bara hitta på och sen säga åt folk att googla efter de källor du har fantiserat ihop.

Det är brukligt att man uppger källa här på FB. Du behöver inte använda Harvardformatet om du inte vill, en länk räcker.
Citera
2020-07-19, 23:07
Moderator
Chantres avatar
Storbritannien har ju börjat med aktiv smittspårning av infekterade. Verkar bli en flopp. Endast 50% av de som den smittade har varit i kontakt med går att få kontakt med. Krävs 80% för att projektet ska anses meningsfullt.

https://www.bbc.com/news/health-53463068
Citera
2020-07-19, 23:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Oavsett vad du säger så finns det ingenting, absolut ingenting som tyder på att den svenska skolan varit en stor smittspridare under pandemin. Om du tror att lärare och elever dött som flugor så borde det finnas något bevis för det. Du får nog vända dig till forumet för konspirationsteorier istället.

Tvärtom finns det ju väldigt mycket som talar för att det bidragit till smittspridningen. Att kalla det för konspirationsteori att barn sprider smitta av det värsta luftburna viruset vi haft att göra med sedan spanska sjukan är ju bara patetiskt. Det är självklart att de öppna skolorna bidragit till ökad samhällssmitta. Alla vet att barn sitter tätt ihop i både klassrum, matsalar och har kontakt under idrott etc etc. Alla vet att det inte fungerar med social distansering i förskola och skola.
Citera
2020-07-19, 23:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är väl inte en helt orimlig tanke? Varför skulle inte öppna skolor påverka smittspridningen?
Låter ju väldigt konstigt. Varför tror du nästan alla länder stängde skolorna? Är det bara en slump att Sverige har 10 gånger så många döda som våra nordiska grannländer som valde att stänga skolorna?

Jag förstår vad du skriver och jag förstår ditt resonemang om hur barn i normala fall är stora spridare av olika typer av smittor och sjukdomar etc. Men både i Danmark och Norge var det politiska beslut att stänga skolorna. I Norge rekommenderade inte Folkhälsoinstitutet att skolorna skulle stängas och i efterhand säger man att stängningen av skolorna gjort mycket lite av smittspridningen. I Sverige stängde vi inte skolorna och jag hittar i vart fall inget belägg för att skolorna i Sverige varit en grund för stor spridning av att föra smittan vidare. Att lärare inte är hårdare drabbade än normalsvensken att få covid 19 tycker jag ger ett visst stöd för det.

https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-larare-loper-mindre-covid-19-risk-an-andra-0

Sedan ska också tilläggas att många förskolor bara haft halva beläggningen eller mindre av barn under våren vilket beror på att barn ska hållas hemma vid minsta symptom. Det har räckt att barnen varit lite snuviga så har personalen ringt på föräldrarna som fått hämta barnen. Fullt förståeligt.

Det jag skulle vilja ha i så fall är någon form av belägg att den svenska skolan varit en stor källa för smittspridning i landet. Sådant går inte att mörka och det finns inget som tyder på att det varit så.
Citera
2020-07-19, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
det gör inte heller ont att fastna på ett tågspår med vetskapen om att ett x2000 kommer köra över en inom 20 minuter..

det gör inte heller ont att bli dömd till döden som oskyldig och sedan hängas..

finns många otrevliga sätt att dö på, som inte utsöndrar fysisk smärta.. men det gör det inte trevligare.

boom, fuck, yes, där satt den
Om du får morfin där på tågspåret så får du en rätt behaglig död ändå.
Citera
2020-07-19, 23:11
Medlem
Stänga grundskolor? Initialt hade det absolut varit en suboptimalt möjlighet, men nu när vi vet att skolorna inte var en stor källa till smittspridning i Sverige så ska vi stänga? Det dummaste jag hört på länge, jag killgissar att det är fjortisar som vill slippa skola i höst som propagerar för det.
Senast redigerad av jerka11 2020-07-19 kl. 23:18.
Citera
2020-07-19, 23:11
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om du får morfin där på tågspåret så får du en rätt behaglig död ändå.

haha okej, köper det. // fd. missbrukare

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Storbritannien har ju börjat med aktiv smittspårning av infekterade. Verkar bli en flopp. Endast 50% av de som den smittade har varit i kontakt med går att få kontakt med. Krävs 80% för att projektet ska anses meningsfullt.

tur att smittspårningsansvaret i sverige ligger hos den enskilda individen då och att vi i sverige är så bra på att följa rekommendationer.. slutsatsen borde vara att sveriges smittspårning kommer bli succé när vi tillåts göra den på egen hand!

vänta, ska bara ringa alla jag hånglade med i helgen och berätta att jag fått covid // rebecka 19 år
Senast redigerad av AndersTengell 2020-07-19 kl. 23:14.
Citera
2020-07-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Stänga skolor? Initialt hade det absolut varit en suboptimalt möjlighet, men nu när vi vet att skolorna inte var en stor källa till smittspridning i Sverige så ska vi stänga? Det dummaste jag hört på länge, jag killgissar att det är fjortisar som vill slippa skola i höst som propagerar för det.

Hur vet vi det egentligen? Där jag bor debatteras det hårt om skolorna ska öppnas i höst eller ej (USA). Det verkar inte vara ett självklart beslut. Och idag skriver NY Times och flera stora internationella tidningar om en studie från Korea som visar att högstadie- och gymnasieelever är stora smittspridare.

Detta lär väl aldrig nämnas i svensk media dock som inte ens vågar ifrågasätta FHM:s maskmotstånd på allvar.
Citera
2020-07-19, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Har man alldeles för mycket samhällssmitta går det bara inte att smittspåra. Detsamma gäller i Sverige. Däremot fungerar det fortfarande bra i våra nordiska grannländer, då de aldrig haft så hög samhällssmitta som vi har i Sverige.

Ska Sverige kunna trycka ned smittan krävs någon form av lockdown i minst 4-5 veckor. Gärna längre, kanske två månader. Därefter kan man börja masstesta och smittspåra. Med lockdown menar jag inte att man ska låsa in folk i sin bostäder, utan att man stänger igen samhällsfunktioner som inte är 100% livsnödvändiga. Dvs, stäng kollektivtrafik, förskolor, skolor etc. Låt endast mataffärer ha öppet. Då gäller förstås tvång på att bära godkända ansiktsmasker och hålla avstånd. Kör man detta under 8 veckor lär man trycka tillbaks minst 95% av smittan. Då når man till slut en hanterbar mängd individer att testa och smittspåra. Det är så man jobbar framgångsrikt med att slå tillbaks smittan. Borde vara välkänt vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in