Citat:
Ursprungligen postat av
EL-D1ABLO
Ja, hur minns jag 1986..?
Jag är från Sumpan, bodde där då, underbar stad.
Minns den tiden som väldigt bra, hela min uppväxt tyckte jag var bra.
I mina ögon tycker jag att det var mycket tack vare Sossarna som det var bra att växa upp under 1970-1980-talet.
Specifikt 1986:
Challenger olyckan I Januari 86 var ju nåt som fick mig att sätta biran i strupen då jag satt i Åre och kollade Live..
MOP
Jag brukade lyssna varje lördagmorgon på radioprogrammet 'På Håret' (nyhetssatiriskt program, mycket roligt) och Lördag 1/3 (ännu inte hört om MOP) när jag slog på radion och de sade att Palme hade mördats tänkte jag att nu har de gått 'liiite långt', insåg snart att det var en riktig nyhetssändning..
Men, då var det ju inte som idag med internet, mail osv.
Man kunde ju bara få nyheter via TV, radio och tidningar..
Tyckte det var väldigt tråkigt att Olof Palme blev mördad, jag tyckte han var en otroligt duktig och karismatisk människa och politiker som någon annan nämnde i tråden nyligen, oavsett var man står politiskt sett!
Intressant att läsa hur du uppfattade Sverige från Sundbyberg 1986.
Min bild av Sverige är en helt annan.
Den jag minns och som jag minns den är bäst att tillägga.
Tyckte att Sverige var ett andefattigt, kulturlöst postindustriellt samhälle som nyss lämnat bondesamhället bakom sig.
Konformismen var total. Tycker att Sverige mest påminde om ett land som det som Roy Andersson beskrev i en del av hans filmer. Citat: "vår egen oro inför vår framtid och utsikten att bli en kugge i hjulet och möjligheten att gå mot strömmen".
Kommer mest ihåg den stora uppslutningen till demonstrationen mot löntagarfonder.
Ubåtskränkningarna och den politiska pajkastning som följde av det.
Tjernobyls utsläpp av radioaktiva partiklar med regnmoln över Sverige.
Attentatet mot Ronald Reagan utfört av en psykiskt sjuk man som ville imponera på Jodie Foster.
Bombattentatet mot Thatcher utfört av IRA.
Sprängningen av västtyska ambassaden i Sverige.
PLOs kapningar och bombdåd mot en amerikansk militärbas i Libanon.
Kalla kriget stämningen med ett hotande kärnvapen krig. Det låg som ett soundtrack fram till 1991.
Rysslands invasion av Afghanistan.
Vänsterns hårda retorik mot privat företagande och de som inte gillade de marxistiska reformerna.
NRPs demonstration i Växjö.
Såg den ökande politiska splittringen i Sverige.
SAF ville ta efter Västeuropa med mer liberalisering av finanssektorn och mer privatiseringar där cryptomarxisterna ville öka det statliga ägandet och att de var helt tondöva inför den stora nyliberala vågen som sköljde över västeuropa.
Cryptomarxisterna ville istället ha mer förstatligande och en totalitär demokrati.
Att prata med en SSU:are och en Muf:are 1986 och fråga om hur de beskrev Sverige och hur framtiden skulle formas var som att enasidan lyssna på Thatcher och andrasidan att lyssna på Castro.
Skulle man jämföra det friamoderata studentförbundet (tror att det hette så) med Kommunistisk ungdom var det ett avgrundsdjupt avstånd och samhällsanalyser utan några gemensamma nämnare.
Avståndet var på riktigt och inte som idag där det låter mycket men i realiteten är det mycket små skillnader i fördelningspolitik och skattetryck mellan moderater och socialdemokrater.
Det är mest bara på ytan.
Det fanns en våg av nynazism som var otäck. Det var BSS och NRP samt i viss mån EAP och Framstegspartiet.
Retoriken var hård från båda sidor.
Det fanns Palme kritik och ett mer extremt palmehat.
Efter Harvardaffären, marinofficerarnas upprop mot OPs försvarspolitik, löntagarfonder, Ubåtskränkningarna, ökat skattetryck och ökad fördelningspolitik inom bidragspolitiken, förhandlingarna om den ekonomiska gränsen i Östersjön, pacificeringen av svenska poliskåren vid en invasion och OPs kommande besök i Moskva som kan ha motiverat någon eller några till att nu var det nog. Nu måste man agera.
Det kan ha satt igång en reaktion att nu var inte OP längre en politisk motståndare utan en landsförrädare.
Vilka skulle då tagit på sig det självpåtagna ansvaret att straffa landsförrädaren?
Politiska extremister?
Finns inga spår åt det hållet.
En ensam agerande polis eller militär?
Finns inga spår, men de hade helt klart motiv och bra förutsättningar.
En konspiration mellan Säpo, Stay Behind, WACL, militären tillsammans eller enskilt?
Det som talar emot det är att de borde analyserat effekten av att mörda statsministern.
Oftast ökar stödet för en demokratiskt vald statsminister om den röjs ur vägen.
Galning eller eller en ensamagerande extremist som tog tillfället i flykten?
Det har prövats och sökts. Utan at lyckats. En sådan person borde ha blivit angiven av närstående eller fastnat i garnet med ett asocialt beteende.
Utländsk konspiration?
Troligaste scenariot.
Finns flera kandidater.
Sydafrika.
Rote Armé Fraction
KGB
CIA
MOSSAD
Finska nationalister
Irak.
Eller en samkonspiration.
Tyvärr har PU bara två kulor som tyder på att det troligtvis var en Smith&Wesson 357. och vittnesuppgifter som anger kön, mörk klädsel och ungefärlig längd.
Då är det svårt att komma framåt.
Inte ens LP som överlevde mordförsöket kunde beskriva GM.
Fantombilden och Skuggan hade inget med MOP att göra.
PKK är utrett, likaså VG och CP.
Inget i utredningen av AGAG, Stay Behind eller polisspåret gav någonting.
CA hänger där som en möjlig kandidat.
SE hänger där som någon som PU inte "kommer runt".
Men inte mer.
Osannolik GM.
Inga bevis öht.
Personligen är jag mest förundrad över RAFs samtal till svenska ambassaden i Bonn klockan 02.45 den 1:a mars 1986 och de två följande samtalen där RAF tar på sig ansvaret för MOP.
Samt det att Israel kan ha fått nog av OPs inblandning och politiska och ekonomiska stöd till Yassir Arafat och PLO.
Där tar jag gärna emot lästips.
Vill gräva ned mig mer i de två högintressanta spåren.
Har försökt informera och öppet debattera i tråden om varför Skandiamannen på riktigt är en osannolik GM.
Lämnar nog det därhän ett tag för att fördjupa mig i Israels eventuella inblandning i MOP.