2020-07-19, 11:56
Medlem
Vanstertrollets avatar
När ni harvade i mitten av tabellen klarade ni fan inte av att slå både ettan och tvåan i tabellen under samma vecka och ni gick fan inte till några cupfinaler! Vi är bättre än tabellplaceringen vittnar om. Kommer visa sig nästa säsong.

She wore a yellow ribbon! (But not in May this time)
Citera
2020-07-19, 12:00
Moderator
zanteras avatar
Kan ju tycka oavsett vilket lag man håller på att man kan vara nyanserad i diskussioner och inte ha huvudet i sanden och ha en helt annan världsbild än övriga. Som MU supporter har det varit kämpigt i några år och värst var det nog under Mourinho då vi spelade riktigt tråkig fotboll med klena resultat, varje match var som ett glädjelöst vakuum där framför allt Mourinho (och taktiken) sög all glädje även ur en seger, och laget hade profiler som t.ex. Zlatan - som inte direkt känns som MU-spelare och därför tappade laget lite av sin identitet för min del iaf. Ole's tid i klubben har varit lite upp och ner men sedan Bruno kom in samt att Pogba lämnade sin grotta han varit isolerad i så har det sett bättre ut. Greenwood har ju också vaknat till och det ser spännande ut. Jag tycker egentligen diskussionen huruvida Ole kommer vara rätt eller fel på det långa loppet känns ointressant nu, för det är första gången på riktigt länge som laget faktiskt blivit bättre och vi har rätt bitar på plats. Om Ole kan fortsätta bygga på senaste månaden är det fantastiskt, men skulle han få gå så tycker jag ändå värvningarna varit rätt och nästa tränare har en bättre grund.

Med det sagt tänker jag absolut inte sticka ut hakan och säga att vi är på G eller att vi utmanar om titeln nästa år. Det känns som det viktigaste just nu är att fortsätta på bygget, och det viktiga är inte att sticka upp och utmana om PL en säsong utan att vi tar oss till CL och att klubben får tillbaka statusen som ändå försvagats något senaste åren. Sen får vi se hur långt det räcker.

Känns som man säger det inför varje säsong, "det blir mer spännande än någonsin" men det känns ändå lite så inför nästa säsong. Liverpool kan nog inte undgå att vara lite mätta efter att ha vunnit titeln nu, City har en del frågetecken att reda ut och även om jag tror de båda fortfarande är favoriter så ser det ut som Chelsea går in hårt, MU har närmat sig. Jag tror inte så mycket på Mourinho-Spurs mest baserat på vad jag sett, men det beror också lite på vad de värvar. Arsenal med Arteta ser intressant ut men jag tror främsta problemet för Arteta blir en styrelse och ägare som inte vill spendera pengar på samma nivå som övriga topplag. Tror t.ex. en tränare som Ancelotti i Everton kommer få mer pengar att arbeta med än Arteta.
Citera
2020-07-19, 12:09
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Ska bli intressant och se om Arsenal fortsätter med att parkera bussen nästa säsong. Tur lever man inte länge på, och ja dom har haft tur de senaste två matcherna. Hatare får säga vad dom vill.

// PoK
Citera
2020-07-19, 12:32
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Ska bli intressant och se om Arsenal fortsätter med att parkera bussen nästa säsong. Tur lever man inte länge på, och ja dom har haft tur de senaste två matcherna. Hatare får säga vad dom vill.

// PoK

Fast när Arsenal mött 'sämre' motstånd har de ju trots allt försökt spela anfallsfotboll och det är tydligt att det är målet man har. Känns ju ganska efterblivet att ge skit åt ett klart sämre lag som går in med en kontrings-mentalitet mot ett mycket bättre lag och kommer undan med det. Självklart bör Arsenal gå in mer defensivt mot City (förra årets mästare) och Liverpool (detta årets mästare) när man har det begränsade materialet man har. Finns ingen ära i att gå ut och försöka spela guns blazing anfallsfotboll och åka på en 0-5 förlust när andra laget har mycket bättre spelare. Kolla på Norwich denna säsongen som försökte spela boll utan att ha materialet för det, de åker raka vägen ner i Championship igen.

Finns ju matcher där resultatet är mycket viktigare än hur man får resultatet. Kan man spela fin anfallsfotboll i 70% av matcherna men gneta till sig viktiga poäng i resten får det ju ändå ses som okej. Liverpool vinner ligan till stor del pga tråkiga 1-0 segrar i höstas där man verkligen malde ner motståndarna till slut, men det var inte alltid den där fröjdiga anfallsfotbollen de bjudit på i sina bästa stunder.
Citera
2020-07-19, 12:51
Avstängd
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Fast när Arsenal mött 'sämre' motstånd har de ju trots allt försökt spela anfallsfotboll och det är tydligt att det är målet man har. Känns ju ganska efterblivet att ge skit åt ett klart sämre lag som går in med en kontrings-mentalitet mot ett mycket bättre lag och kommer undan med det. Självklart bör Arsenal gå in mer defensivt mot City (förra årets mästare) och Liverpool (detta årets mästare) när man har det begränsade materialet man har. Finns ingen ära i att gå ut och försöka spela guns blazing anfallsfotboll och åka på en 0-5 förlust när andra laget har mycket bättre spelare. Kolla på Norwich denna säsongen som försökte spela boll utan att ha materialet för det, de åker raka vägen ner i Championship igen.

Finns ju matcher där resultatet är mycket viktigare än hur man får resultatet. Kan man spela fin anfallsfotboll i 70% av matcherna men gneta till sig viktiga poäng i resten får det ju ändå ses som okej. Liverpool vinner ligan till stor del pga tråkiga 1-0 segrar i höstas där man verkligen malde ner motståndarna till slut, men det var inte alltid den där fröjdiga anfallsfotbollen de bjudit på i sina bästa stunder.

Tycker dom borde kunnat spela anfallsfotboll i går då Manchester City sög. Även om de var City som anföll mest och ofta var det aldrig något hot ifrån dom. Man kunde utnyttjat att Walker inte kan försvara och att dom hade en yngling som inte har någon speed. Citys wingers var på norwich nivå. Nej jag tyckte det var mourinho vibbar igår.

// PoK
Citera
2020-07-19, 13:09
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
När ni harvade i mitten av tabellen klarade ni fan inte av att slå både ettan och tvåan i tabellen under samma vecka och ni gick fan inte till några cupfinaler! Vi är bättre än tabellplaceringen vittnar om. Kommer visa sig nästa säsong.

She wore a yellow ribbon! (But not in May this time)

Vi behöver inte gå särskilt långt bak: Liverpool kom 8a 15/16 men gick till final i ligacupen och Europa League. Visst fanns framtidshopp, men där och då slog jag mig fan inte för bröstet och tjatade om CL-finalen 2005.

Sen blir det lite konstigt om man på fullaste allvar ska jämföra vem som haft minst dåliga dekis-perioden...

Avsaknaden av ödmjukhet inför verkligheten, det är anledningen till att "Arsenal-hatet" flödar i den här tråden. Det kan bli jättebra, men här och nu har man enormt långt kvar.
Citera
2020-07-19, 13:18
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Kan ju tycka oavsett vilket lag man håller på att man kan vara nyanserad i diskussioner och inte ha huvudet i sanden och ha en helt annan världsbild än övriga. Som MU supporter har det varit kämpigt i några år och värst var det nog under Mourinho då vi spelade riktigt tråkig fotboll med klena resultat, varje match var som ett glädjelöst vakuum där framför allt Mourinho (och taktiken) sög all glädje även ur en seger, och laget hade profiler som t.ex. Zlatan - som inte direkt känns som MU-spelare och därför tappade laget lite av sin identitet för min del iaf. Ole's tid i klubben har varit lite upp och ner men sedan Bruno kom in samt att Pogba lämnade sin grotta han varit isolerad i så har det sett bättre ut. Greenwood har ju också vaknat till och det ser spännande ut. Jag tycker egentligen diskussionen huruvida Ole kommer vara rätt eller fel på det långa loppet känns ointressant nu, för det är första gången på riktigt länge som laget faktiskt blivit bättre och vi har rätt bitar på plats. Om Ole kan fortsätta bygga på senaste månaden är det fantastiskt, men skulle han få gå så tycker jag ändå värvningarna varit rätt och nästa tränare har en bättre grund.

Med det sagt tänker jag absolut inte sticka ut hakan och säga att vi är på G eller att vi utmanar om titeln nästa år. Det känns som det viktigaste just nu är att fortsätta på bygget, och det viktiga är inte att sticka upp och utmana om PL en säsong utan att vi tar oss till CL och att klubben får tillbaka statusen som ändå försvagats något senaste åren. Sen får vi se hur långt det räcker.

Känns som man säger det inför varje säsong, "det blir mer spännande än någonsin" men det känns ändå lite så inför nästa säsong. Liverpool kan nog inte undgå att vara lite mätta efter att ha vunnit titeln nu, City har en del frågetecken att reda ut och även om jag tror de båda fortfarande är favoriter så ser det ut som Chelsea går in hårt, MU har närmat sig. Jag tror inte så mycket på Mourinho-Spurs mest baserat på vad jag sett, men det beror också lite på vad de värvar. Arsenal med Arteta ser intressant ut men jag tror främsta problemet för Arteta blir en styrelse och ägare som inte vill spendera pengar på samma nivå som övriga topplag. Tror t.ex. en tränare som Ancelotti i Everton kommer få mer pengar att arbeta med än Arteta.

Framtiden för United känns verkligen oviss. CL-platsen skulle kunna vara biljetten tillbaka till finrummet - nån värvning och bygga vidare på det man har, så är man däruppe "där man hör hemma" igen. Missar man och hamnar i EL, lite negativ spiral igen, Vigge-Maguire-de Gea får små formdippar och lite förluster mot Burnley och så är Ole borta vid jul och lite tillbaka till ritbordet igen.

För Liverpools del hoppas jag som jag skrivit 100 gånger att återkomsten dröjer. Ur ett neutralt perspektiv vore det såklart skoj om det blir en rejäl titelstrid mellan United, Chelsea, City och Liverpool nästa år - med Arsenal som uppstickare, som hotar lite bakifrån och tar någon skalp här och där.

Det har verkligen vänt för alla Liverpools konkurrenter (utom Spurs). Chelsea har värvat spännande och ser ut att ta CL, City har klarat sig från CL-domen, United har blivit revitaliserade med Bruno. Även Arsenal visar tecken på att vara på rätt väg. Samtidigt som Liverpool ser ganska mänskliga ut, även om det är svårt att bedöma med tanke på corona och att motivationen kanske sladdar lite.

Men jag är enig med dig - ska Liverpool ta titeln igen nästa år måste man förstärka och förbättra. Med samma trupp kommer man inte vara bättre nästa år utan snäppet sämre. Får se vad som sker med ryktena om Thiago mfl. Själv hoppas jag (förgäves kanske) på en vänsterback och en ytter.
Citera
2020-07-19, 14:14
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Vi behöver inte gå särskilt långt bak: Liverpool kom 8a 15/16 men gick till final i ligacupen och Europa League. Visst fanns framtidshopp, men där och då slog jag mig fan inte för bröstet och tjatade om CL-finalen 2005.

Sen blir det lite konstigt om man på fullaste allvar ska jämföra vem som haft minst dåliga dekis-perioden...

Avsaknaden av ödmjukhet inför verkligheten, det är anledningen till att "Arsenal-hatet" flödar i den här tråden. Det kan bli jättebra, men här och nu har man enormt långt kvar.

Då hade ni fått in Klopp och började stegvis bli bättre. Man kan faktiskt säga att det var ganska snarlika situationer. Ni var egentligen lite bättre än vad slutplaceringen i tabellen pekade på och man kunde se att det skulle bli bra i slutändan. Samma är det nu för Arsenal. Vi är inte sämre än ett lag som Leicester t.ex. Hade vi inte slängt bort en hel höst med Emery så skulle vi varit med uppe och slagits om platserna 3-5. Det är inte oödmjukt att konstatera. Det är så det är.
Citera
2020-07-19, 15:38
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Men jag är enig med dig - ska Liverpool ta titeln igen nästa år måste man förstärka och förbättra. Med samma trupp kommer man inte vara bättre nästa år utan snäppet sämre. Får se vad som sker med ryktena om Thiago mfl. Själv hoppas jag (förgäves kanske) på en vänsterback och en ytter.

Som 'outsider' är jag lite nyfiken kring detta med Thiago, är han verkligen så bra, eller en förstärkning? Känns ju som centrala mittfältet ändå varit en stabil utgångspunkt för Liverpool. Förvisso lämnar väl Milner och Lallana, men en 29 årig Thiago låter inte sådär jätteupphetsande. Jag är dock inte så insatt i Bayern eller tyska ligan, så jag kan såklart helt vara ute och segla. Men användes han inte mer som en lite defensiv (eller CM) mittfältare snarare än kreatör? Känns som om det är någon 'typ' av mittfältare Liverpool hade behövt så hade det varit typ en Bruno-spelare som kan hitta de där smörpassningarna.

Annars tycker jag Liverpool är oerhört svåra att bedöma i nuläget. Tycker varken Mané/Firmino/Salah har gjort några jättematcher på ett bra tag men det är ändå bra spelare, och när en ny säsong drar igång och hungern finns där - då är det såklart en stor chans att de spelar mycket bättre igen. Liverpool hade ju i princip avgjort ligan vid Jul så jag kan egentligen inte klandra laget för att man gått på tomgång ett tag nu, men det gör det också svårt att bedöma om vissa spelare kommer hitta tillbaka till sin topp-form eller om det blir dörren ut. Sen har man en del jokrar i t.ex. Shaqiri, Minamino och Origi där vi fått några ljusglimtar men ingen av dem heller känns bra (i nuläget) nog att seriöst peta någon i top-trion.
Citera
2020-07-19, 16:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Kul uppgift att ta över med de två sista enkla matcherna...

Watford sparkar tränaren
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xPG8Ln/chocken-pl-laget-sparkar-sin-tranare

Några gissningar på vem som tar över?
Citera
2020-07-19, 16:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kul uppgift att ta över med de två sista enkla matcherna...

Watford sparkar tränaren
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xPG8Ln/chocken-pl-laget-sparkar-sin-tranare

Några gissningar på vem som tar över?

De är väl alltid samma 5-6 tränare som roteras i de olika klubbarna. Så ta någon från den listan.
Citera
2020-07-19, 16:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Som 'outsider' är jag lite nyfiken kring detta med Thiago, är han verkligen så bra, eller en förstärkning?
Vill man ha en bolltrygg regista som sällan eller aldrig slår bort en boll så är ju Thiago rätt man.

Och man får väl anta att Klopp har rätt så bra koll på honom

Rätt så lik Henderson dock, kanske kan bli lite kaka på kaka att spela båda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in