Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Kan ju tycka oavsett vilket lag man håller på att man kan vara nyanserad i diskussioner och inte ha huvudet i sanden och ha en helt annan världsbild än övriga. Som MU supporter har det varit kämpigt i några år och värst var det nog under Mourinho då vi spelade riktigt tråkig fotboll med klena resultat, varje match var som ett glädjelöst vakuum där framför allt Mourinho (och taktiken) sög all glädje även ur en seger, och laget hade profiler som t.ex. Zlatan - som inte direkt känns som MU-spelare och därför tappade laget lite av sin identitet för min del iaf. Ole's tid i klubben har varit lite upp och ner men sedan Bruno kom in samt att Pogba lämnade sin grotta han varit isolerad i så har det sett bättre ut. Greenwood har ju också vaknat till och det ser spännande ut. Jag tycker egentligen diskussionen huruvida Ole kommer vara rätt eller fel på det långa loppet känns ointressant nu, för det är första gången på riktigt länge som laget faktiskt blivit bättre och vi har rätt bitar på plats. Om Ole kan fortsätta bygga på senaste månaden är det fantastiskt, men skulle han få gå så tycker jag ändå värvningarna varit rätt och nästa tränare har en bättre grund.
Med det sagt tänker jag absolut inte sticka ut hakan och säga att vi är på G eller att vi utmanar om titeln nästa år. Det känns som det viktigaste just nu är att fortsätta på bygget, och det viktiga är inte att sticka upp och utmana om PL en säsong utan att vi tar oss till CL och att klubben får tillbaka statusen som ändå försvagats något senaste åren. Sen får vi se hur långt det räcker.
Känns som man säger det inför varje säsong, "det blir mer spännande än någonsin" men det känns ändå lite så inför nästa säsong. Liverpool kan nog inte undgå att vara lite mätta efter att ha vunnit titeln nu, City har en del frågetecken att reda ut och även om jag tror de båda fortfarande är favoriter så ser det ut som Chelsea går in hårt, MU har närmat sig. Jag tror inte så mycket på Mourinho-Spurs mest baserat på vad jag sett, men det beror också lite på vad de värvar. Arsenal med Arteta ser intressant ut men jag tror främsta problemet för Arteta blir en styrelse och ägare som inte vill spendera pengar på samma nivå som övriga topplag. Tror t.ex. en tränare som Ancelotti i Everton kommer få mer pengar att arbeta med än Arteta.
Framtiden för United känns verkligen oviss. CL-platsen skulle kunna vara biljetten tillbaka till finrummet - nån värvning och bygga vidare på det man har, så är man däruppe "där man hör hemma" igen. Missar man och hamnar i EL, lite negativ spiral igen, Vigge-Maguire-de Gea får små formdippar och lite förluster mot Burnley och så är Ole borta vid jul och lite tillbaka till ritbordet igen.
För Liverpools del hoppas jag som jag skrivit 100 gånger att återkomsten dröjer. Ur ett neutralt perspektiv vore det såklart skoj om det blir en rejäl titelstrid mellan United, Chelsea, City och Liverpool nästa år - med Arsenal som uppstickare, som hotar lite bakifrån och tar någon skalp här och där.
Det har verkligen vänt för alla Liverpools konkurrenter (utom Spurs). Chelsea har värvat spännande och ser ut att ta CL, City har klarat sig från CL-domen, United har blivit revitaliserade med Bruno. Även Arsenal visar tecken på att vara på rätt väg. Samtidigt som Liverpool ser ganska mänskliga ut, även om det är svårt att bedöma med tanke på corona och att motivationen kanske sladdar lite.
Men jag är enig med dig - ska Liverpool ta titeln igen nästa år måste man förstärka och förbättra. Med samma trupp kommer man inte vara bättre nästa år utan snäppet sämre. Får se vad som sker med ryktena om Thiago mfl. Själv hoppas jag (förgäves kanske) på en vänsterback och en ytter.