Citat:
Ursprungligen postat av
JagdenGoda
Det kommer ju att gås igenom hur problemet ställt till det för dig i livet och så kommer du att få genomgå tester så se till att prestera motsatsen till bra.
Man ska
inte prestera dåligt på testerna, många av dem görs för att utesluta andra problem som till exempel lågt IQ som anledning till varför man presterat dåligt i skolan osv. Det finns dock två tester som personer med add/adhd förmodligen ofta inte presterar så bra på.
1. Du får en rad siffror upplästa som du sen ska återupprepa med lite olika varianter, till exempel baklänges eller i storleksordning.
2. Du får ett papper med siffrorna 0-9 där varje siffra har tilldelats en symbol, till exempel 1 = <, 2 = # osv. Du ska sen fylla i ett antal rutor med rätt siffra till rätt symbol.
Personer med add/adhd lider ofta av koncentrationssvårigheter och dåligt korttidsminne vilket är exakt vad de två testerna provar.
De testar även allmänbildning (ex. Hur många mil är jordens omkrets?), logiskt (du får några "pusselbitar" som ska bilda samma figur som du blir visad, vilken är nästa figur i serien osv) men här tror jag inte att resultaten handlar om en evetuell add/adhd diagnos.
Jag fick själv en add diagnos efter att ha gjort mitt bästa på alla tester och jag hade klart över snittet på alla utom de två jag nämnde.