2020-07-17, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Förstår inte varför detta läkemedel kostar så oerhört mycket på nätet och att efterfrågan trots priserna, (många gånger 250 kr för två stycken 70 mg kapslar), är som det är. Det är inte svårt att få utskrivet om man har någon diagnos heller.

ja det är riktigt sjuka priser. Jag funderar på om jag ska försöka få det utskrivet av läkare, har du några tips på hur jag kan göra om det nu inte var så svårt?
Eller är det att läsa på om ADD och ADHD och försöka spegla symptomen? Kan ju vara så att jag har någon av diagnoserna också, vad vet jag.

/0kand
Citera
2020-07-17, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0kand
ja det är riktigt sjuka priser. Jag funderar på om jag ska försöka få det utskrivet av läkare, har du några tips på hur jag kan göra om det nu inte var så svårt?
Eller är det att läsa på om ADD och ADHD och försöka spegla symptomen? Kan ju vara så att jag har någon av diagnoserna också, vad vet jag.

/0kand

För egen del har jag ju haft påtagliga problem men det skulle ju kunna bero på mycket annat än AD(H)D också så för att vara säker så läste jag mig till vad som kännetecknar diagnosen. Det kommer ju att gås igenom hur problemet ställt till det för dig i livet och så kommer du att få genomgå tester så se till att prestera motsatsen till bra. Du kommer att få prova conserta och ritalin först, hämta då ut medicinen men ta inte den, säg att du påverkats dåligt av det, du säger att du från en släkting provat på medicinen elvanse och svarat bra på det - sådär.
Citera
2020-07-17, 07:16
Medlem
Citat:

/0kand

Personligen skulle jag tycka det vore jättesvårt att rentutav skådespela sig igenom en diagnos. Berätta hur du hade tänkt bemästa det, är genuint nyfiken,
Citera
2020-07-18, 19:18
Medlem
Insatt på Elvanse för runt 6 veckor sedan.
Började med 30mg vilket fick mig att känna mig rätt håglös, energilös och låg. Kan ha varit omständigheter? Jag upplevde även att den började dippa efter 4 timmar då trötthet kom som sedan ökade i styrka följande 6 timmar innan det började vända åt rätt håll igen. Sjuk trötthet!

Efter två veckor ökades jag till 50mg, vilket fick mig "upp till ytan igen". Den funkar riktigt bra när jag har saker att göra och jag klarar hålla bollen i luften så att säga (kanske lite onödigt starkt när jag bara slurfar i soffan).Men den likt 30 börjar dippa fort! Efter runt 5 timmar. Så om intag är 07, så börjar jag känna av trötthet senast runt 12 som sedan tilltar tillsammans med en allmän känsla av att känna mig "sliten" i kroppen. Det gör eftermiddagarna ganska tunga och det är svårt att orka få något gjort.

Nu ville de inte höja mig mer innan nästa läkarbesök som är om 6 veckor, men jag fick tillåtelse att prova att ta 30+30, alltså två intag. Jag tappar då lite av fokuset men kan skjuta på tröttheten en aning, men det börjar ändå bli kaos runt 16... Jag har provat att skjuta på intaget till senare på morgonen och ta 30mg kl.9, och 30mg kl.15 för att försöka få den att sträcka sig över dagen, men det är inte heller optimalt...

Jag har själv provat 50+30, men det måste vara för mycket får då mår jag inte alls särskilt bra på eftermiddagen...

Så, vad har fungerat bäst för er för att slippa kraschen tills ni är klara med dagen (eller slippa den helt!)? Vilka kombinationer ger minst biverkningar?
Vilka biverkningar är övergående?
Är kraschen/tröttheten övergående så att jag bara ska hålla ut på singeldos av 50 på morgonen?
Citera
2020-07-18, 19:36
Bannlyst
Citat:
Förstår inte varför detta läkemedel kostar så oerhört mycket på nätet och att efterfrågan trots priserna, (många gånger 250 kr för två stycken 70 mg kapslar), är som det är. Det är inte svårt att få utskrivet om man har någon diagnos heller.

Det vanliga är nog att de som köper inte har någon diagnos som de skulle kunna få det lagligt för utan vill ha det för att kunna vara vakna länge men ändå klara i skallen.
Citera
2020-07-19, 03:11
Medlem
Citat:
Personligen skulle jag tycka det vore jättesvårt att rentutav skådespela sig igenom en diagnos. Berätta hur du hade tänkt bemästa det, är genuint nyfiken,

Det är inte säkert att jag behöver skådespela speciellt mycket för att passa in i en diagnos där man sätter in Elvanse. Men första steget är ju att göra ett online-test för att ge mig en pekpinne som visar ungefär hur mycket arbete som ska till för att lösa det. Mer värde än så ser jag inte i de testen.

Steget efter det blir väl att läsa på om diagnosen så man förstår den ordentligt och sedan ställa frågor på forum som Flashback för att få reda på hur det gick till när andra personer fick medicinen. Samt vilka diagnoser och problem som de har.

Men helt ärligt så verkar det som att det är väldigt lång kö till dessa utredningarna och jag vet faktiskt inte om jag vill ta upp en plats från någon som skulle behöva den bara för att jag ska få lite billigare knark.

Med det sagt är det inte säkert att jag själv inte egentligen behöver den. Men det kan inte jag själv bedöma. Rent krasst har jag levt ett ganska långt liv utan medicinen och skulle troligtvis kunna fortsätta med det. Men om den kan höja min livskvalité så kan jag ju göra det där lilla extra som krävs för att få det utskrivet.

Som du märker är jag inte alls säker på om jag ens ska ta mig an den här idén, men jag lovar att uppdatera dig om jag bestämmer mig för att göra någonting. Jag har ju fortfarande ingen aning om vad som faktiskt krävs för att genomföra detta.

Jag kanske kan skicka ett PM med frågor till dig? Då frågorna inte riktigt hör hemma i den här tråden.

/0kand
Citera
2020-07-19, 21:28
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Det är inte säkert att jag behöver skådespela speciellt mycket för att passa in i en diagnos där man sätter in Elvanse. Men första steget är ju att göra ett online-test för att ge mig en pekpinne som visar ungefär hur mycket arbete som ska till för att lösa det. Mer värde än så ser jag inte i de testen.

Steget efter det blir väl att läsa på om diagnosen så man förstår den ordentligt och sedan ställa frågor på forum som Flashback för att få reda på hur det gick till när andra personer fick medicinen. Samt vilka diagnoser och problem som de har.

Men helt ärligt så verkar det som att det är väldigt lång kö till dessa utredningarna och jag vet faktiskt inte om jag vill ta upp en plats från någon som skulle behöva den bara för att jag ska få lite billigare knark.

Med det sagt är det inte säkert att jag själv inte egentligen behöver den. Men det kan inte jag själv bedöma. Rent krasst har jag levt ett ganska långt liv utan medicinen och skulle troligtvis kunna fortsätta med det. Men om den kan höja min livskvalité så kan jag ju göra det där lilla extra som krävs för att få det utskrivet.

Som du märker är jag inte alls säker på om jag ens ska ta mig an den här idén, men jag lovar att uppdatera dig om jag bestämmer mig för att göra någonting. Jag har ju fortfarande ingen aning om vad som faktiskt krävs för att genomföra detta.

Jag kanske kan skicka ett PM med frågor till dig? Då frågorna inte riktigt hör hemma i den här tråden.

/0kand

Låter som att du ändå har en ganska sund inställning till det hela. Och om du faktiskt är genuint osäker ifall du skulle ha en ADD/ADHD-diagnos så är det nog absolut värt att ställa sig i kö och göra en utredning.

Jag tror även att många (framförallt med ADD) har gått lång tid i sina liv utan att ha fått diagnosen. Jag själv fick min diagnos när jag nyss fyllt 23. Hade inte någon misstanke förens jag var kanske 20-21 år. Kände att jag kanske inte skulle behöva medicin men när utredningen väl var klar och diagnoserna satta (add och asd) och jag direkt fick elvanse utskrivet så märkte jag snabbt skillnaden i min vardag. Speciellt med tanke på att jag då precis börjat läsa upp gymnasiebetyg på komvux. Tror inte jag hade fixat skolan utan elvansen.
Citera
2020-07-20, 03:12
Medlem
Citat:

/0kand

Du får gärna pm:a

Håller med föregående talare om att du hr en genuin inställning till det hela, för all del, ställ dig i kö! Tror att jag ska börja ta medicinen nu igen, utan den är jag väldgt tom och omotiverad, som att dopaminet är onormalt låg, något elvanse hjälper till med- och säkert kan hjälp din livskvalitet med också. Besvarar gärna dina frågor
Senast redigerad av JagdenGoda 2020-07-20 kl. 03:15.
Citera
2020-07-20, 12:18
Medlem
Har förståt att jag förmodligen lider utav låg dopamin i hjärnan då jag oavsett kost, vila m.m ständigt är trött, låg motivation som resulterat i att jag känner mig flackig, tänker för mycket, ångest och depression. Elvanse hjälper otroligt mycket för detta men problemet är när den går ur kroppen, det är som att man befunnit sig i ett drömland och ska tillbaka till verkligheten, för mig är denna känslan så påtaglig att jag är högst säker på att anledningen till att jag mår bra på elvanse är för att hjärnan är nedknarkad och sprutar ut dopamin, det är inte ett roligt faktum att erkänna. När man under några timmar slipper tänka på att dö och man faktiskt kan uppskatta sig själv till att allting bara försvinner...

Det måste ju gå att hitta rätt dos / tider så att medicinen går ur när man somnat så att man slipper ifrågasätta vad som
är vad, vad som är sant och inte sant...
Citera
2020-07-20, 16:40
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADD-jag
Har förståt att jag förmodligen lider utav låg dopamin i hjärnan då jag oavsett kost, vila m.m ständigt är trött, låg motivation som resulterat i att jag känner mig flackig, tänker för mycket, ångest och depression.
Du borde behandla din ångest och depression separat med andra läkemedel, det låter även som du har för hög dos av Elvanse, man ska inte bli hög och eurforisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Majblomma88
Så, vad har fungerat bäst för er för att slippa kraschen tills ni är klara med dagen (eller slippa den helt!)? Vilka kombinationer ger minst biverkningar?
Vilka biverkningar är övergående?
Är kraschen/tröttheten övergående så att jag bara ska hålla ut på singeldos av 50 på morgonen?
Prova att äta fet mat samtidigt som du tar Elvanse så håller den längre. Men om du känner dig trött och håglös innan "dippen" kommer så låter det som Elvanse inte fungerar för dig.
Citera
2020-07-26, 07:24
Medlem
fiskMQSs avatar
Citat:
Det kommer ju att gås igenom hur problemet ställt till det för dig i livet och så kommer du att få genomgå tester så se till att prestera motsatsen till bra.
Man ska inte prestera dåligt på testerna, många av dem görs för att utesluta andra problem som till exempel lågt IQ som anledning till varför man presterat dåligt i skolan osv. Det finns dock två tester som personer med add/adhd förmodligen ofta inte presterar så bra på.

1. Du får en rad siffror upplästa som du sen ska återupprepa med lite olika varianter, till exempel baklänges eller i storleksordning.

2. Du får ett papper med siffrorna 0-9 där varje siffra har tilldelats en symbol, till exempel 1 = <, 2 = # osv. Du ska sen fylla i ett antal rutor med rätt siffra till rätt symbol.

Personer med add/adhd lider ofta av koncentrationssvårigheter och dåligt korttidsminne vilket är exakt vad de två testerna provar.

De testar även allmänbildning (ex. Hur många mil är jordens omkrets?), logiskt (du får några "pusselbitar" som ska bilda samma figur som du blir visad, vilken är nästa figur i serien osv) men här tror jag inte att resultaten handlar om en evetuell add/adhd diagnos.

Jag fick själv en add diagnos efter att ha gjort mitt bästa på alla tester och jag hade klart över snittet på alla utom de två jag nämnde.
Citera
2020-07-28, 09:32
Medlem
Tja tja någon som kan hjälpa mig med doser på dexamfetamin. Jag fick 250 elvanse av min polare och om jag har rätt så ligger de på ungefär 74mg dexamfetamin räcker de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in