Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jag menar precis det jag skrev. Om en "Grandman" eller flera "Grandmän" är kopplade till MOP i åtminstone en övervakningsroll så har ju den personen (eller de) gjort ett väldigt dåligt jobb att inte synas. Sen finns ju aspekten "Grandman" innan filmen börjar, under filmens gång och efter filmen när OP står och pratar med Mårten och dennes flickvän i några minuter innan de går åt varsitt håll.
Så min fråga till dig är, vilken är din "Grandman"? Före, under eller efter filmen eller en kombination av två eller kanske all tre ihop? Ska den sista möjligheten vara möjlig, en kombination av alla iakttagelser, så kan ju inte SE vara mördaren eftersom han bevisligen återvänt till Skandia efter maten och sedan också stämplat ut 23:19.00-23:19.59. SE kan åtminstone inte vara en "Grandman" under filmens gång och inte heller en "Grandman" när OP lämnar Grand och kliver ut på gatan.
Borgnäs om Grandman 1 och Grandman 2
https://www.youtube.com/watch?v=5Mq0RYlYATo
Jag tycker att Grand-mannen är ett typ-exempel på att man hittar det man letar efter. Eftersom LOPs färdväg var okänd för alla så är den logiska utgångspunkten för PU (och undertecknad) att GM följde efter från Grand. Då man sedan frågar alla vittnen får man en uppsjö av observationer av tänkbara Grand-män, de flesta såklart utan koppling till MOP.
Jag ser inget särskilt skäl att anta att den som eventuellt spanade på OP skulle iakttagits av något vittne. Om de så OP så var rimligen det vad som upptog vittnets intresse, och om de inte såg OP så fanns inget skäl att minnas detaljer av andra utanför Grand.
Så Grand-mannen/GM kan vara i någon av de olika Grand-män som rapporterats, eller en helt annan vi inte känner till (och knappast någonsin kommer att få
veta mer om!). SE är det inte, för han anländer till Skandia ca 20:10 och stämplar ut 23:19-23:20.