2020-07-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vem bryr sig om Iran? Detta med COVID-19 är nationella problem där man måste se till den egna befolkning. Allt annat är oviktigt!

Suck. Väldigt många människor skulle jag gissa på men inte du. Så ditt inlägg är totalt meningslöst
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du är medveten om att det här är en ren pseudodebatt?

Med en medellivslängd på över 80 år i Sverige och en genomsnittlig virusbärande period om 14 dagar är det ytterst osannolikt att en Covid 19-bärande person avlider och infektionen inte skulle ha det minsta med dödsorsaken att göra. Visst, du kanske kan hitta någon trafikdöd om du letar tillräckligt länge, men det lär ju inte förändra ett decimalkomma rörande antal döda per miljoner invånare. Är personligen helt övertygad om att felet är betydligt större åt andra hållet. Att personer (främst äldre) avlider utan att någon diagnos/dödsorsak fastställs som bedöms vara Covid 19. Är ju inte precis så att alla avlidna obduceras.
Så du menar att den som dör i covid i år skulle ha kunnat få covid när som helst under sitt 80-åriga liv? Inte särskilt vetenskapligt, snarare skrattretande. Din matte ger jag inte mycket för. Inte heller dina vetenskapliga insikter. Du är en komplett idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Du är medveten om att det här är en ren pseudodebatt?

Med en medellivslängd på över 80 år i Sverige och en genomsnittlig virusbärande period om 14 dagar är det ytterst osannolikt att en Covid 19-bärande person avlider och infektionen inte skulle ha det minsta med dödsorsaken att göra. Visst, du kanske kan hitta någon trafikdöd om du letar tillräckligt länge, men det lär ju inte förändra ett decimalkomma rörande antal döda per miljoner invånare. Är personligen helt övertygad om att felet är betydligt större åt andra hållet. Att personer (främst äldre) avlider utan att någon diagnos/dödsorsak fastställs som bedöms vara Covid 19. Är ju inte precis så att alla avlidna obduceras.

Utan att förminska magnituden av detta och de som omkommit.
Men det är inte så lätt som att säga att han dog av Covid-19 och hon gjorde inte det.

De absolut flesta som omkommit har haft minst en allvarlig underliggande sjukdom.

Om en svårt cancersjuk patient slutligen avlider då en covid infektion blev för mycket, är det cancern eller covid som vart orsaken till att personen dött?
Samma person kanske hade klarat Covid infektionen utan problem, om han inte haft en svår cancer.

Det är otroligt tragiskt att personer dör, men många verkar utgå från att det är 5500 unga friska personer med hela livet framför sig som dött. När det i själva verket är tvärt om.

Återigen, överdödligheten över hela 2020 kommer spegla en mer korrekt bild över hur hårt Sverige drabbats av just denna pandemi.
Citera
2020-07-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Dö med eller av covid när den direkta dödsorsaken är mord?

När ska folk fatta att aktiv dödshjälp inte är lagligt i Sverige och i de fall som vänner hjälpt varandra att dö så har "mördaren" fått minst 10 år i fängelse? Det är inte lagligt av vården att mörda folk. Punkt.

Det spelar ingen roll om personen skulle kunnat leva 10 år till eller 10 minuter, att avsluta någons liv i förtid är mord. Men som vanligt accepterar folk att doktorer bryter mot lagen för de står över den, tycker alla.

Palliativ vård är lindrande och ickebotande vård. Det har inget med att döda folk att göra. Bara i Sverige 2020 förväxlar man palliativ vård med aktiv dödshjälp.

Aktiv dödshjälp är det inte heller någon som fått, buntar du nog drömt.
Att inte lägga en patient på 80+ som va döende innan i respirator anser jag vara av humana skäl, skulle vara vara mera lidande
Citera
2020-07-18, 20:59
Medlem
Citat:
Vem bryr sig om Iran? Detta med COVID-19 är nationella problem där man måste se till den egna befolkning. Allt annat är oviktigt!
Ja i första hand bör man ta hand om den egna befolkningen, men svea rike verkar ha mer fokus i andra länder. Är så med princip allt och har alltid varit så, tyvärr. Att skita i den egna befolkningen är inget nytt.
Citera
2020-07-18, 21:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar att den som dör i covid i år skulle ha kunnat få covid när som helst under sitt 80-åriga liv? Inte särskilt vetenskapligt, snarare skrattretande. Din matte ger jag inte mycket för. Inte heller dina vetenskapliga insikter. Du är en komplett idiot.

Det är ju du som är en komplett idiot. Att personen dör just när denne blir smittad av Corona talar ju väldigt mycket för att personen dött av Corona. Det måste ju till och med en förståndshandikappad begripa, men tydligen inte du.
Citera
2020-07-18, 21:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Finns det något dokument gällande dessa riktlinjer som du kan redovisa?

Finns massor, men här är några artiklar i alla fall:

https://www.expressen.se/nyheter/karolinska-misstanks-prioriterat-bort-njursjuka-covidpatienter/

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/Nu-finns-etiska-riktlinjer-for-prioriteringar-vid-covid-19/

https://www.varldenidag.se/nyheter/aldre-har-i-flera-fall-inte-fatt-traffa-lakare/reptfo!VmIrIPx8WOJXTS1yuEF1UQ/
Citera
2020-07-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Barn ges inte palliativ vård eftersom man kämpar med dessa till sista minuten.

Är du över 45-50 så är du bara en börda för samhället och läkarna ger dig mer en gärna palliativ vård.

När det gäller COVID-19 så tror jag att läkarna har haft helt olika uppfattningar gällande en 30-åring som kommer in eller en 60-åring.

Mitt tips till dig - se till att du inte blir gammal!
Eh, jo man ger döende barn palliativ vård lika väl som man ger det till döende vuxna. Skärp dig.
Citera
2020-07-18, 21:05
Medlem
Citat:
Jag är inte lika säker på det. Är ju allmänt känt att Covid 19 är väldigt mycket en klustersmitta. Möjligt att det finns en stor immunitet på Järvafältet, men att skyddet på många andra ställen i Stockholm är lågt. Att smittan nu går ned sammanfaller rätt väl med sommarlov och semestrar. Frågan är om det bara är en slump, för om det inte är en slump finns det ju en betydande risk för en andra våg när folk återgår till sina arbeten och barnen till skolan. Vad gäller antikroppsresultaten är det ju i vart fall rätt nedslående vad gäller grad av immunitet.

Jag är inte säker på något, det finns ingen som är det idag, vilket är viktigt att betona.

Jag är dock inte av samma uppfattning som dig, av två anledningar:

1. Sommarlov och semestrar absolut, men folk har ju nästan återgått till normala mönster där de exponeras dagligen ute på stan och i butiker. I bussar och på tåg, på restauranger, lekplatser och badplatser. Visst, folk är bättre på att tvätta händerna och hålla distans än normalt, men det kan i sig inte va enda anledningen. Det här med väder och säsong verkar ju inte heller spela in, då ex. Florida har jätteproblem mitt i deras sommar.

2. Tvärt om väl, de senaste teserna var ju att upp mot 40% av Stockholms invånare kunde ha utvecklat immunitet via antikroppar och/eller t celler.

Jag tror absolut att det kommer att ske nya utbrott framöver, speciellt då många (speciellt mindre regioner) har haft få fall av smitta. Såna lokala utbrott, i mer glesbebyggda områden, tror jag dock inte kommer bli speciellt omfattande. Där av tror jag att pandemin-nivån för Sverige är över för detta utbrott.
Citera
2020-07-18, 21:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Utan att förminska magnituden av detta och de som omkommit.
Men det är inte så lätt som att säga att han dog av Covid-19 och hon gjorde inte det.

De absolut flesta som omkommit har haft minst en allvarlig underliggande sjukdom.

Om en svårt cancersjuk patient slutligen avlider då en covid infektion blev för mycket, är det cancern eller covid som vart orsaken till att personen dött?
Samma person kanske hade klarat Covid infektionen utan problem, om han inte haft en svår cancer.

Det är otroligt tragiskt att personer dör, men många verkar utgå från att det är 5500 unga friska personer med hela livet framför sig som dött. När det i själva verket är tvärt om.

Återigen, överdödligheten över hela 2020 kommer spegla en mer korrekt bild över hur hårt Sverige drabbats av just denna pandemi.

Att en person med nedsatt immunförsvar har svårare att klara en Covid 19 infektion är ju allmänt känt. Däremot är det fortfarande så att Covid 19 orsakade döden. Allt annat är bara hårklyveri. Under spanska sjuka var det främst unga vuxna som dog. Med samma resonemang dog de då inte av spanska sjukan, utan för att de var i en viss ålder. Barn och äldre klarade sig av någon anledning bättre.

Det är en missuppfattning att överdödligheten jmf med ett normalår skulle ge oss svaret på hur många som dött i Covid 19. Främst beroende på att andra sjukdomar som influensa, vinterkräksjuka, bakteriella lunginflammationer etc etc, också har svårare att sprida sig vid social distansering. Vi har ovanligt få sådana fall för att vara ett normalår.
Citera
2020-07-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I denna kurva ser man det man ser hos alla länder som tog beslut om kraftfulla åtgärder. Man ser en brant vändning efter det även i Belgien som initialt hade mycket höga dödstal. I Sverige ser man ingen tvär vändning utan det tuffar på fortfarande:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?country=BEL~SWE

Och det är alltså inte antal döda jag räknar på utan jag visar vilka förutsättningar vi har inför hösten:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-cases-3-day-average?country=BEL~SWE

Använd inte "ourworldindata", gå till ursprungskällan så du vet vad siffran betyder. Graferna du visar visar endast ett lands förmåga att detektera COVID. Och är missvisande för att se det som du påstår att de visar. (Dock gör Sverige och Belgium typ samma fel, men diagnosticerar fortfarande olika)

Vill du prata dödlighet, kolla mortality.org. Vill du prata antal fall, skippa det bara, vi vet för lite, ingen har testat tillräckligt många ännu. Det är någonstans mellan 15 miljoner och 2 miljarder som har / har haft viruset.
Citera
2020-07-18, 21:09
Medlem
Citat:
DN skriver om just detta:

"Flera regioner: Palliativ vård sattes in för snabbt"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-regioner-palliativ-vard-sattes-in-for-snabbt/

Undrar vad alla förtjusande fanns av palliativ vård säger nu när detta är ett faktum.

Som jag ser det blir då palliativ vård lika med dödshjälp!
Javisst. Jag har redan skrivit att jag tycker det är fel att ge palliativ vård till icke moribunda patienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in