2020-07-18, 20:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du skrev om palliativ vård i största allmänhet. Det var det jag bemötte.

Men som sagt, här diskuterar vi COVID-19.
Citera
2020-07-18, 20:41
Medlem
Iran verkar ha 25.000.000 smittade enligt deras ledare
Citera
2020-07-18, 20:41
Medlem
HGs avatar
Citat:
Tyvärr är det väl så att palliativ vård alltid riskerar att påskynda döden.

DN skriver om just detta:

"Flera regioner: Palliativ vård sattes in för snabbt"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-regioner-palliativ-vard-sattes-in-for-snabbt/

Undrar vad alla förtjusande fanns av palliativ vård säger nu när detta är ett faktum.

Som jag ser det blir då palliativ vård lika med dödshjälp!
Citera
2020-07-18, 20:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Här får du ett köttben, HG.

Jag tycker det är förjävligt om denna ssk har rätt:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterska-de-flesta-dodsfallen-pa-aldreboenden-hade-kunnat-undvikas/

Man tackar för det köttbenet och lägger samtidigt till följande köttben.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-regioner-palliativ-vard-sattes-in-for-snabbt/
Citera
2020-07-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Undrar vad alla förtjusande fanns av palliativ vård säger nu när detta är ett faktum.

Om palliativ vård sätts in för fort har man gjort fel, det betyder inte att palliativ vård i sig är dåligt. Nekar man en palliativ vård till en person som behöver det är man en rakt igenom ond människa.

Att amputera ett ben för nageltrång är fel, men det betyder inte att det är fel att amputera ett ben när det är kallbrand i hela foten...
Citera
2020-07-18, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Poängen du inte tycks fatta är att stroke kunde dessa patienter fått ändå, finnes inget som säger att orsaken på alla är just c19
Då skall vi obducera alla som dött i sådana fall..,,

Du är medveten om att det här är en ren pseudodebatt?

Med en medellivslängd på över 80 år i Sverige och en genomsnittlig virusbärande period om 14 dagar är det ytterst osannolikt att en Covid 19-bärande person avlider och infektionen inte skulle ha det minsta med dödsorsaken att göra. Visst, du kanske kan hitta någon trafikdöd om du letar tillräckligt länge, men det lär ju inte förändra ett decimalkomma rörande antal döda per miljoner invånare. Är personligen helt övertygad om att felet är betydligt större åt andra hållet. Att personer (främst äldre) avlider utan att någon diagnos/dödsorsak fastställs som bedöms vara Covid 19. Är ju inte precis så att alla avlidna obduceras.
Citera
2020-07-18, 20:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det ska bli jäkligt intressant att följa framöver hur immunitet med t celler kommer påverka spridningen av pandemin.

Läste på Expressen, som länkade till nedan artikel, att man hittat aktiva t celler hos tidigare SARS patienter efter 17år

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

Hur immuna vi blir och hur länge vi blir immuna kommer va väldigt avgörande. Rör det sig om många år så är nog denna pandemi snart över för vår del.

Ser man exempelvis på region Stockholm så är idag 85 personer inlagda för vård, att jämföra med toppnoteringen 1108 i April. Människor i Stockholm har vidare återgått till i princip ett "normalt" liv, och hade det inte funnits en större immunitet bland befolkningen nu så hade siffrorna inte sett ut som de gör. Samma scenario i samtliga regioner som drabbades värst.

Jag är inte lika säker på det. Är ju allmänt känt att Covid 19 är väldigt mycket en klustersmitta. Möjligt att det finns en stor immunitet på Järvafältet, men att skyddet på många andra ställen i Stockholm är lågt. Att smittan nu går ned sammanfaller rätt väl med sommarlov och semestrar. Frågan är om det bara är en slump, för om det inte är en slump finns det ju en betydande risk för en andra våg när folk återgår till sina arbeten och barnen till skolan. Vad gäller antikroppsresultaten är det ju i vart fall rätt nedslående vad gäller grad av immunitet.
Citera
2020-07-18, 20:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad fan pratar du om? Att barn inte ingår i samma vårdprogram som vuxna innebär inte att de inte ges lika mycket palliativ vård.

Äsch, du behöver varken vara rik eller berömd för att ta din gamla morfar till en alternativklinik i Mexico i hopp om att han ska överleva.

Barn ges inte palliativ vård eftersom man kämpar med dessa till sista minuten.

Är du över 45-50 så är du bara en börda för samhället och läkarna ger dig mer en gärna palliativ vård.

När det gäller COVID-19 så tror jag att läkarna har haft helt olika uppfattningar gällande en 30-åring som kommer in eller en 60-åring.

Mitt tips till dig - se till att du inte blir gammal!
Citera
2020-07-18, 20:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Japp. Regionerna skickade ju ut förhållningsregler och prioriteringskriterier till sjukhus och olika typer av boenden. (Det är möjligt att de i sin tur fått dessa från Socialstyrelsen, Regeringen eller FHM - eller i alla fall riktlinjer med samma innebörd, som de sedan fick anpassa till sina egna förutsättningar.) Den eller de som skickade ut dessa riktlinjer, har inte varit tillräckligt tydlig med, att dessa bara ska tillämpas i absoluta nödfall. När alla platser på covidavdelningarna är fulla, och antalet sjuka i landet så många att situationen är helt utom kontroll.

DÅ skulle det kunna bli aktuellt att sätta åldersgränsen vid 60 för att få en sjukhusplats, alternativt (på ett LSS-boende) att man drog gränsen vid om den begåvningshandikappade klarade av den eller den uppgiften själv. (På boendena i en kommun, gick gränsen vid om man kunde duscha sig själv eller inte. Oavsett ålder. Kunde man inte det, så skickades man inte in till sjukhus om man fick svår corona, utan fick dö på boendet utan medicinsk vård.)

...men denna katastrofsituation inträffade aldrig i Sverige. Inte heller behövde vi använda fältsjukhusen, eller de ishockeyrinkar som säkrats som tänkbara tillfälliga förvaringsplatser för alla liken man väntade sig.

Men någonstans gick det snett, och de enskilda sjukhusen och boendena, började tillämpa dessa prioriteringsregler kombinerat med dödshjälp, fast det alls ej var nödvändigt - och aldrig skulle bli det i Sverige. Vad var det som hände, och vems ansvar var detta? Står det något om det i artikeln? Jag kan inte läsa, för jag betalar inte för DN.
Citera
2020-07-18, 20:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Iran verkar ha 25.000.000 smittade enligt deras ledare

Vem bryr sig om Iran? Detta med COVID-19 är nationella problem där man måste se till den egna befolkning. Allt annat är oviktigt!
Citera
2020-07-18, 20:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Regionerna skickade ju ut förhållningsregler och prioriteringskriterier till sjukhus och olika typer av boenden. (Det är möjligt att de i sin tur fått dessa från Socialstyrelsen, Regeringen eller FHM - eller i alla fall riktlinjer med samma innebörd, som de sedan fick anpassa till sina egna förutsättningar.) Den eller de som skickade ut dessa riktlinjer, har inte varit tillräckligt tydlig med, att dessa bara ska tillämpas i absoluta nödfall. När alla platser på covidavdelningarna är fulla, och antalet sjuka i landet så många att situationen är helt utom kontroll.

DÅ skulle det kunna bli aktuellt att sätta åldersgränsen vid 60 för att få en sjukhusplats, alternativt (på ett LSS-boende) att man drog gränsen vid om den begåvningshandikappade klarade av den eller den uppgiften själv. (På boendena i en kommun, gick gränsen vid om man kunde duscha sig själv eller inte. Oavsett ålder. Kunde man inte det, så skickades man inte in till sjukhus om man fick svår corona, utan fick dö på boendet utan medicinsk vård.)

...men denna katastrofsituation inträffade aldrig i Sverige. Inte heller behövde vi använda fältsjukhusen, eller de ishockeyrinkar som säkrats som tänkbara tillfälliga förvaringsplatser för alla liken man väntade sig.

Men någonstans gick det snett, och de enskilda sjukhusen och boendena, började tillämpa dessa prioriteringsregler kombinerat med dödshjälp, fast det alls ej var nödvändigt - och aldrig skulle bli det i Sverige. Vad var det som hände, och vems ansvar var detta? Står det något om det i artikeln? Jag kan inte läsa, för jag betalar inte för DN.

Finns det något dokument gällande dessa riktlinjer som du kan redovisa?
Citera
2020-07-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är inte lika säker på det. Är ju allmänt känt att Covid 19 är väldigt mycket en klustersmitta. Möjligt att det finns en stor immunitet på Järvafältet, men att skyddet på många andra ställen i Stockholm är lågt. Att smittan nu går ned sammanfaller rätt väl med sommarlov och semestrar. Frågan är om det bara är en slump, för om det inte är en slump finns det ju en betydande risk för en andra våg när folk återgår till sina arbeten och barnen till skolan. Vad gäller antikroppsresultaten är det ju i vart fall rätt nedslående vad gäller grad av immunitet.

Att det ska komma tillbaka när länder återgår till det normala har ju vi förnekare varnat för i månader men fått skit för. Personligen tror jag fortfarande det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in