På tal om registrering av döda.
Citat:
-folkhälsomyndigheten gick tidigt under pandemin ut med fall, och dödsfall, som Västra Götalandsregionen initialt inte stod bakom. Detta trots att ordningen då skulle vara så att regionerna ansvarade för sin egen rapportering.-
Tidningen hänvisar sedan till en äldre artikel där det bla står att region rapporterade 6 döda men FHM tog bara med 4 i sin statistik.
-VästsverigeVid Västra Götalandsregionens pressträff på fredagsförmiddagen fanns uppgifter om totalt sex dödsfall i covid-19.
Folkhälsomyndigheten gick senare på dagen ut med siffran fyra.
Sahlgrenska universitetssjukhusets och Västra Götalandsregionens presstjänster har bara detaljer om två.
Hälso- och sjukvårdsdirektören Ann Söderström och smittskyddsläkaren Thomas Wahlberg nämnde efter fredagens pressträff att sex personer i Västra Götaland nu avlidit i covid-19.
– Det jag kan säga att jag fick besked om, precis innan presskonferensen, var att man talar om sex personer. Så det är nog på väg att uppdateras. Det är den siffran jag har fått precis i dag, sade Thomas Wahlberg.
Det skulle handla om ytterligare fyra personer som avlidit på Sahlgrenska universitetssjukhuset (SU).
– Jag såg på Sahlgrenskas hemsida att de nu har fem dödsfall totalt, sade Ann Söderström.
Fyra enligt Folkhälsomyndigheten
Men när GP kontaktade SU:s presstjänst för att bekräfta informationen hade de ingen kunskap om några nya dödsfall. Inte heller Västra Götalandsregionens (VGR) presstjänst hade lyckats få siffran bekräftad.
Ett dödsfall på SU, bekräftat 14 mars, och ett på Kungälvs sjukhus, bekräftat 24 mars, var alltjämt de enda bekräftade i regionen.
Några timmar senare, klockan 14.00, uppdaterade Folkhälsomyndigheten sin riksstatistik. Den visade att fyra personer nu avlidit i covid-19 i Västra Götaland.
Folkhälsomyndighetens siffra stod å andra sidan, så sent som under torsdagen, på ett dödsfall när regionen bekräftat två.
GP kontaktade återigen presskontakterna, som fortfarande bara hade kunskap om två dödsfall i covid-19. Men på VGR, som har helhetsansvaret för den statistiska rapporteringen, lovade man att undersöka saken och återkomma.
Inga detaljer om nya dödsfall
En knapp timme senare kom svaret: Fyra personer har avlidit i covid-19 i Västra Götaland, eftersom att Folkhälsomyndigheten har gått ut med det. Men någon kunskap om de två nya dödsfallen hade man inte.
Vi har verkligen försökt att reda ut det här. Vi har ingen annan siffra än Folkhälsomyndigheten, och har inte kunnat få fram några uppgifter om de två nya fallen, sade Bettina Axelsson på VGR:s presstjänst.
Ytterligare en stund senare, vid 16-tiden, hade hon också varit i kontakt med Smittskydd Västra Götaland.
– Nu har jag besked som inte är nya, utan det är samma besked. Det är fyra dödsfall som är inrapporterade till Folkhälsomyndigheten, hos oss på sjukhus. Sedan vill Smittskydd inte längre gå ut med detaljer om vilka sjukhus det handlar om, hur gamla personerna är och så vidare.
Källa: gp.se