Citat:
Ursprungligen postat av
tjallepetter
Hörde ett påstående igår från en forskare om att det finns en risk att vi kommer behöva leva såhär i decennier framöver. Skrattade först men när jag sedan började fundera på saken fick jag rysningar.
- Att immuniteten försvagas/försvinner talar för att en flockimmunitet ej är att hoppas på.
- Att immuniteten försvagas/försvinner sätter inget stort hopp om ett fungerande vaccin utan allvarliga biverkningar.
- Viruset kan fortfarande mutera och sätta ännu fler käppar i hjulet för oss.
- Alla forskare säger hela tiden att vi bara är i början fortfarande även fast det känns som det gått evigheter.
Det ser inte ljust ut om man ser till ovanstående. Någon som har något positivt man kan hålla fast vid?
Det finns fler mörka moln än ljusa glimtar i horisonten, ja. Vi vet inte riktigt än vad framtiden har att erbjuda oss. Lyssnade på dr. Fauci i morse och jag rättar mig efter vad han säger om just det du tar upp. Först om kanske två år kan vi veta hur SARS-CoV-2 fungerar ur ett immunperspektiv. Så det kan lösa sig faktiskt på flera sätt med vaccin och att viruset muterar och blir en lika oskyldig och beskedlig medlem i coronavirusfamiljen som de fyra andra HCoV vi har haft omkring oss sedan tidigare.
Eller så går det åt fel håll och det mörkaste molnet är att det muterar och blir värre och uppe på alltihopa ställer till det för immunförsvaret på ett värre sätt så att de som nu har varit exponerade blir än mer allvarligt sjuka vid nästa smittillfälle.
Men mänskligheten har fått möta utmaningar tidigare och folk har tvingats anpassa sig och ändra beteenden. När AIDS kom förändrades värden över en natt nästan. Vi överlevde det med och kommer att göra det den här gången också.