2020-07-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är du som skall bevisa, inte att någon skall motbevisa din fantasi.

Bevisa för mig att "marsianerna" inte finns.

Om inte så finns de, enligt din (bristande) logik.

Fast vi vet ju att "marsianerna" finns. Frågan är bara om de dyker upp i detta sammanhang också - som de brukar i liknande sammanhang.
Citera
2020-07-18, 07:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är bedrövligt och rent kränkande att du kan hålla på som du gör. Du har uppenbarligen inte en susning av vad palliativ vård är eller innebär.

Intressant att att palliativ vård inte omfattar personer under 18 år? Kan detta vara en fingervisning om hur vårdpersonalen ser skillnaden mellan att vuxna skall dö men inte barn?
Citera
2020-07-18, 07:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, det gör man. Nedan bara ett exempel.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/behandling--hjalpmedel/vard-i-slutet-av-livet/vard-av-barn-i-livets-slutskede/

Palliativ värd innebär inte heller nödvändigtvis vård i livets slutskede.

"NVP kan användas såväl inom hälso- och sjukvården som inom den kommunala omsorgen, oberoende av patientens diagnos och ålder. Dock omfattar inte NVP vården av barn under 18 år."
Citera
2020-07-18, 07:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Här kan du läsa om palliativ vård av barn.

https://pkc.sll.se/globalassets/verksamheter/kompetenscentrum/pkc/utbildning/forelasningsanteckningar-cl-palliativ-vard-av-barn-170206.pdf

Intressant dock att barn inte ingår i NVP vilket tyder på att man hela tiden kämpar för att barnet skall överleva.

Har personligen sett barn med cancer som strider tills de dör. Finns även vuxna som inte vill ge upp.

FFör mig är det en klassfråga. Är man rik eller berömd så åker man över hela världen för att hitta en alternativ behandling och inte bara sitter hemma med morfinknappen!
Citera
2020-07-18, 07:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Och när symptomen bryter ut efter en halv skoldag?!?
Vad gör vi då?

Rycker på axlarna och säger hoppsan?

"Ingen kunde förutsagt detta?"

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad jag hört skickas barnet hem. De ringer en förälder som får komma och hämta.
Därför kräver vissa förskolor nu skyddsutrustning.

De flesta verkar ignorera oron som finns bland skolpersonal, varför ska denna kategori behöva rikera sin hälsa när de är på arbetet? De har inte valt ett yrke där detta ingår så som sjukvårdspersonal tex.
Citera
2020-07-18, 07:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men din förbannade dåre att du orkar.. Finland stängde alltså alla skolor hela jävla våren/försommaren. Nu kom facit; 49 per 100.000 smittade i Sverige under 19år. MOTSVARANDE SIFFRA I FINLAND MED LOCKDOWN 52. HÖGRE SIFFRA. DETTA ÄR FAKTA FINLAND. JA NI VET VÄRLDENS MINST KORRUPTA LAND. LANDET SOM ÄVEN TYCKER ATT MUNSKYDD ÄR BLÖJ.
De testar ju inte barn här i Sverige? Hur kan de säga att det är 49 st per 100 000 då?
Citera
2020-07-18, 07:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kom igen nu. Inga nya kvicka one liners om palliativ vård? Du borde skämmas HG. Skämmas!

Varför skall jag skämmas? Tror att det finns många som ifrågasätter palliativ vård.

Dock handlar inte denna tråd om palliativ vård utan om COVID-19 och dess effekt på vårt svenska samhället.

När det gäller COVID-19 så är väl situationen den att palliativ vård aldrig kommer på tal eftersom man antingen överlever IVA nedsövning eller inte.

När vi kommer till COVID-19 så handlade det väl mer om triage och överdoser av morfin under katastrofmånaden april 2020.

Så när vi kommer till COVID-19 kan vi nu släppa diskussionen om palliativ vård!
Citera
2020-07-18, 07:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men hela samhället kan ju inte stängas bara för att det finns invandrare på några ghetto-områden som inte förstår ett jota.

Kanske borde man helt enkelt införa ett lockalt lockdown på ditt bostadsområde?

Utegångsförbud - så slapp du trängas på postutlämningsstället..

Och som jag sagt redan tidigare: använd du FFP3 så slipper du oroa dig om någon knuffas.

Nu har ju postaren sagt att han lever på existensminimum, hur ska han då ha råd att köpa ffp3 munskydd?
Citera
2020-07-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
De flesta tycks inte förstå att i skolan finns det mängder med vuxna som tillsammans med barnen sprider smittan.

Det går inte att hålla socialdistansering i skolmiljöer.
Tar man ungarna ur ekvationen så är en grundskola inte mycket mer än ett litet företag med tio anställda. Där de anställda dessutom inte arbetar på samma kontor.

Det går över en miljon barn i svensk grundskola, och den bemannas av åttiotusen lärare.

Mig veterligen har bara en enda person dött i svensk grundskola, läraren i Kåge.

Hur man än vänder på det så gjorde Sverige helt rätt som höll skolan öppen.
Citera
2020-07-18, 07:34
Medlem
https://www.nrk.no/urix/sterk-okning-av-smitte-i-spania_-_-kan-bli-_rodt_-innen-to-dager-1.15091569

15:e Juli öppnades det för resor utomlands för norrmännen men kan nu bland annat Spanien flaggas som röd igen inom några dagar. Det var EXAKT detta Anders Tegnell pratade om i våras någon gång. Att det blir ett jävla hattande fram och tillbaka.
Österrike har tydligen också en dålig trend.
Citera
2020-07-18, 07:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tar man ungarna ur ekvationen så är en grundskola inte mycket mer än ett litet företag med tio anställda. Där de anställda dessutom inte arbetar på samma kontor.

Det går över en miljon barn i svensk grundskola, och den bemannas av åttiotusen lärare.

Mig veterligen har bara en enda person dött i svensk grundskola, läraren i Kåge.

Hur man än vänder på det så gjorde Sverige helt rätt som höll skolan öppen.
Du måste arbeta på en väldigt liten skola? 10 vuxna?

Ur smittskyddsperspektiv kan du ju inte slå ut det på alla skolor så där? Det är ju samma fel som Socialstyrelsen gjorde då de beräknade risk för olika yrkesgrupper.
Citera
2020-07-18, 07:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vet du vad palliativ vård är? Döden är inte speciell trevlig; har man tur så är man så pass borta att man bara somnar in. När jag blir gammal och döende så önskar jag innerligt att jag får exakt just den vården.
Du kan liksom inte göra vilka medicinska ingrepp och åtgärder som helst på gamla, svårt sjuka människor. Tyvärr.

Det kan man om man är kungen eller Elizabeth den 2:a.

De kommer aldrig att tillåta en palliativ vård eftersom detta är = med att ge upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in