2020-07-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Volvo slår analytikernas förväntningar och gör vinst i Q2. För mig viktig indikator. Efter finanskrisen 2008 sålde Scania och Volvo inte en enda bildjävel. Säkert mycket pga besparingar men ändå.
Eric slår analytikernas förväntningar och ser fortsatt kungliga ut. Jag väntar på Investor om en halvtimme.

Q2 skulle vara det blodigaste kvartalet men alla bolag tjänar pengar, vad ska man vara orolig för nu?
Presidentvalet kanske.

On Topic; Jag hoppade på tåget och köpte Millicom innan stängning igår. Liten post, 2.22% av portföljen. Väldigt riskabelt.

Eric är verkligen på G-punkten. Närmast orgasmisk uppgång idag, haha.

Vad skall man vara orolig för?

Nu börjar vi bita på naglarna inför Q3 såklart. Räcker stimulanserna ända dit?
Citera
2020-07-17, 10:44
Medlem
Bestialisks avatar
Känns tryggt att ligga tungt i Swedish Match en sådan här dag!
Citera
2020-07-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Volvo slår analytikernas förväntningar och gör vinst i Q2. För mig viktig indikator. Efter finanskrisen 2008 sålde Scania och Volvo inte en enda bildjävel. Säkert mycket pga besparingar men ändå.
Eric slår analytikernas förväntningar och ser fortsatt kungliga ut. Jag väntar på Investor om en halvtimme.

Q2 skulle vara det blodigaste kvartalet men alla bolag tjänar pengar, vad ska man vara orolig för nu?
Presidentvalet kanske.

On Topic; Jag hoppade på tåget och köpte Millicom innan stängning igår. Liten post, 2.22% av portföljen. Väldigt riskabelt.
Samtidigt är det ju en enorm minskning av vinsten, och kursen ligger på pre-corona nivåer så känns ju väldigt oattraktiv för mig iaf.
Citera
2020-07-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Samtidigt är det ju en enorm minskning av vinsten, och kursen ligger på pre-corona nivåer så känns ju väldigt oattraktiv för mig iaf.

Jo, hade jag ägt Volvo hade jag sålt. De säger själva att de ser minskad efterfrågan på kort / medellång sikt. Men som sagt, bra makroindikator. Volvo permitterade folk till September men tog tillbaka folk mycket tidigare och går inte med minus. Jag tycker det säger en del om förväntningarna på Q2 mot hur det faktiskt blev.

Sen kanske inte Volvo är köpvärd på dessa nivåer, det överlåter jag åt någon annan att bedöma.
Citera
2020-07-17, 15:42
Medlem
Köpte New equity venture international för en vecka sen. Ökat 20 % sedan dess, ser stark ut.
Citera
2020-07-17, 17:15
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Av någon speciell anledning?

Produktion av viss medicinsk utrustning kräver naturgummi eftersom de har bättre egenskaper än konstgjort gummi. Naturgummi produktionen kan påverkas av olika faktorer medan syntetiskt gummi tillverkas av kolväten.
Citera
2020-07-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag låter rapporterna styra mig nu. Jag är ganska pessimistisk inför hösten, jag ser inte Corona gå vår väg och jag ser fortsatta nedstängningar av ekonomin.

Så jag kommer att vårda min krigskassa som ju just nu faktiskt arbetar lite med att täcka en short put på LUNE.

Men det är på fredag det blir riktigt intressant med SAAB, Eric och Lagercrantz .....

Jisses vilken slam dunk och ATH i portföljen.

SAAB tror jag vände idag och jag närmast räknar med 300 inom kort. Den har ju inte återhämtat sig från corona och varför föll den? Den civila sidan är ju ganska liten, och de jobbar med militära leveranser istället så vad är grejen?

Eric är jag tålmodig med, men räknar med en viss rekyl...

Lagercrants är jag mer trevande inför... Jag köpte den för att det är ett företag i positiv trend och för att deras bransch möjligen kan gynnas av Corona på sikt.

Men nu är den på kort tid upp över 30%... och vinsthemtagningstarmen suger ganska rejält... men usch, köpet var ju långsiktigt.

På måndag Nobia. Mitt senaste förvärv.

På tisdag smäller det med Karo Pharma... den skall bli spännande.

Det är glada dagar på börsen verkligen.
Citera
2020-07-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jisses vilken slam dunk och ATH i portföljen.

SAAB tror jag vände idag och jag närmast räknar med 300 inom kort. Den har ju inte återhämtat sig från corona och varför föll den? Den civila sidan är ju ganska liten, och de jobbar med militära leveranser istället så vad är grejen?

Eric är jag tålmodig med, men räknar med en viss rekyl...

Lagercrants är jag mer trevande inför... Jag köpte den för att det är ett företag i positiv trend och för att deras bransch möjligen kan gynnas av Corona på sikt.

Men nu är den på kort tid upp över 30%... och vinsthemtagningstarmen suger ganska rejält... men usch, köpet var ju långsiktigt.

På måndag Nobia. Mitt senaste förvärv.

På tisdag smäller det med Karo Pharma... den skall bli spännande.

Det är glada dagar på börsen verkligen.

Kul, grattis! Hur mycket investerad ligger du? Har för mig att du gick likvid nyligen?

Jag är inte lika överraskad som du över Eric (men lika glad). 97 för Eric är ungefär snittet av analytikernas riktkurser (ligger på typ 95-105).
Det blir säkert vinsthemtagning och liten vända ner men jag tror trenden är fortsatt uppåt om man tittar på resten av året.
Citera
2020-07-17, 20:00
Medlem
sinewaves avatar
Någon skrev att tråden borde arkiverats, det var ganska festligt.
Detta "När går ni in..." är trots allt högst relevant fortfarande.

Har inte haft tid att skriva ut något, men här är ett par trades som gjordes igår och ett idag:

Torsdag 16/7

NASDAQ 100 (18x hävstång)
Köp: 173.00, kl. 08:28
Sälj: 165.43 kl. 09:02
P&L: -4.38%

Gick ej rätt, position ned till -18% och sedan upp till +2%. Sålde av när det började bege sig av nedåt igen.

-

Köp: 152.50, kl. 12:28
Sälj: 165.00, kl. 15:05
P&L: +8.20%

Gick ned ett ganska bra tag efter tidigare position under dagen. Inväntade något som antydde att det skulle vända och gick in då. Utfall något mer positivt.

-

Köp: 159.00, kl. 15:56
Sälj: 175.00, kl. 19:14
P&L: +10.06%

Efter tidigare försäljning bar det av nedåt igen men det var uppenbart att detta var en lokal dipp. Denna position, som gav mest under dagen, var den enklaste att ta.

-

Fredag 17/7

Köp: 169.15, kl. 08:40
Sälj: 171.88, kl. 19:55
P&L: +1.61%

Var upptagen under dagen, ur min synvinkel en uppenbart dag för rekyl från föregående dag där Nasdaq backade totalt sett. Låg därför lång tid med något högre mål för vinsttagning. Fick ingen högre vinst dock och framåt stängning (för certifikatet som stänger 20:00) började det trenda nedåt varpå jag sålde av.

-

Alla ovan positioner var något mer aggressiva än normalt. 5m + 15m har använts mer än vad jag normalt gör. Som vanligt går jag på en kombination av påbörjad möjlig trendvändning för EMA10/21 (primärt när relevant) + trender för saker som RSI, MFI och MACD. Dagliga är viktig också men för Nasdaq har det inte kunnat undgå någon att trenden där är positiv (dvs i mitt fall är jag mer benägen att gå lång än att gå kort).

Dippar för något som gått väldigt starkt under flera månder är annars fina. Volatiliten går upp och om man inte är för girig kan man ibland ganska fort göra +5% på alla svansar som uppstår (en. 'wicks'). Om hög hävstång får man dock finna sig i att ha en position på -18% ibland och under en period.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-17 kl. 20:07.
Citera
2020-07-17, 21:06
Medlem
Jaha
Nytt ATH igen , tack för det börsen
Hur fira det ?? Köpa lite Oneok , måste va duktigt fel pris på den . DA på 12% ?????
Senaste åren har dom höjt stadigt , lär ju komma utdelningssänkning på den eller prishöjning
Degen rullar in ....
Citera
2020-07-17, 23:35
Medlem
Är det bara jag som är tillbaka på nytt ath idag, och tycker det känns jättekonstigt. 1905 punkter stod OMXS30 i innan raset kom i slutet av februari, nu har vi 1770 ungefär och fortsätter detta borde OMXS30 nå nytt ath innan 2020 är över. Allt under pågående pandemi, I don´t get it. Kommer superras snart igen?
Citera
2020-07-18, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Är det bara jag som är tillbaka på nytt ath idag, och tycker det känns jättekonstigt. 1905 punkter stod OMXS30 i innan raset kom i slutet av februari, nu har vi 1770 ungefär och fortsätter detta borde OMXS30 nå nytt ath innan 2020 är över. Allt under pågående pandemi, I don´t get it. Kommer superras snart igen?

OMX30 borde kunna trycka på upp mot 2500 i närtid.
Statens nödpaket är det bästa som hänt oss med mycket pengar på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in