2020-07-17, 22:58
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Precis och inte fan bryr du dig det minsta om Testonios eventuella medömkan som den användaren med illa dold stolthet klämde in i sitt inlägg.

Låtsasempatikerna i tråden är komiska. Undrar hur många kondoleanser de i verkligheten lämnat till de anhöriga vars avlidna de vurmar så ömt för.

Medömkan? Vilken medömkan?
Min medömkan är reserverad åt familjemedlemmarna. Inget jag slösar på anonyma flashbackare.

Alla vet väl idag hur man gör för att undvika Covid?
Citera
2020-07-17, 22:58
Medlem
Här ser man att det bara är 10 15 länder som inte rekommenderar mask!
Citat:
Face mask use wordwide. In Denmark/Norway/Finland they've suppressed the spread, but Denmark actually has recommendation for masks. I don't know about Somalia, Syria or Turkmenistan, but for Swedes face masks don't work. (we are very special)
https://twitter.com/Jens1Sorensen/status/1284135071771959299
Sverige skämmer ut sig igen.
Citera
2020-07-17, 22:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi har mycket sämre siffror absolut.
Men frågan är om detta virus dödlighet motiverat en global lockdown?
Varje år accepterar vi 10 000 döda av rökning år efter år utan ord som mord eller liknande.

Det är för mig lite underligt att all fokus på onödig död ligger på Corona endast.
Det blir lite hyckleri för min del.

Men nu är det skillnader. Covid-19 är inget man väljer. Gällande rökningen så har alla ett val och vet om riskerna (de fåtal passiva rökarna är få som dör) Alkhol,droget är samma sak. Det finns risker och de flesta har val även om det är en sjukdom.

Med tanke på att över halvmiljon människor dött i detta så är det svårt att inte räkna antal som dör. Covid-19 är inget hyckleri. Sverige hantering är hyckleri.
Citera
2020-07-17, 23:04
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I början sa idioterna att det inte kommer dö några alls och att Sverige kommer klara sig bäst.
Nu har det gått månader och dom håller på på samma sätt.
Jag undrar också varför idioterna försvarar detta. Jag tror för en del handlar det om psykiskt sjukdom om man ska vara ärlig.

Möjligt. Men jag tror det är samma personer som går in med en teori och tro på att detta är inte är farligt och där här går över, men sedan inte kan stå upp för dom haft fel utan måste fortsätta på samma linje.
Sedan har du dom som inte vill få Sverigebilden förstörd. Men sedan finns det en grupp som vet att de har fel, men vill jävlas och få folk uppmärksamhet genom att spela dumma

Det finns folk till allt.
Citera
2020-07-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
ÄNTLIGEN någon som är insatt och vet varför vi har eftersläpning. Detta har jag undrat över länge.

Tre enkla frågor som jag framförallt vill ha svar på. Hoppas du som har koll orkar svara.

1. VEM rapporterar? Alltså från sjukhus, äldreboende eller om nån dör i hemmet vem rapporterar in dödsfall?

2. HUR rapporteras det? Är det direkt in i ett och samma system som FHM direkt kan läsa av eller är det via mellanchefer, avdelningar och olika datasystem?

3. HUR fastställer man dödsorsak? En person som dör i hemmet exempelvis, rapporteras den som död när den hittas eller efter att man fastställt dödsorsak och -datum?

Tack för svar!

Citat:
"Det är en läkare som ska fastställa ett dödsfall genom en klinisk undersökning. En sjuksköterska kan göra den kliniska undersökningen om dödsfallet är förväntat på grund av sjukdom eller nedsatt hälsotillstånd eller om kroppen uppvisar uppenbara tecken på död. Läkaren som fastställer dödsfallet måste då ha tillgång till relevanta och aktuella uppgifter om den dödes tidigare medicinska tillstånd.

Den läkare som har fastställt ett dödsfall ansvarar för att den avlidna får ett id-band.

Vid misstanke om total hjärninfarkt ska dödsfallet fastställas genom minst två kliniska neurologiska undersökningar. Undersökningarna får göras av samma läkare.

När ett dödsfall är fastställt ska en läkare skriva ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg. Det kan vara olika läkare som skriver beviset och intyget."

Citat:
"Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset ska lämnas till Skatteverket och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget ska skickas till Socialstyrelsen."

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/lamna-uppgifter-till-register/dodsorsaksregistret/

https://vemfargoravad.socialstyrelsen.se/arbetsuppgifter/vem-far-faststalla-dodsfall
Citera
2020-07-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Men nu är det skillnader. Covid-19 är inget man väljer. Gällande rökningen så har alla ett val och vet om riskerna (de fåtal passiva rökarna är få som dör) Alkhol,droget är samma sak. Det finns risker och de flesta har val även om det är en sjukdom.

Med tanke på att över halvmiljon människor dött i detta så är det svårt att inte räkna antal som dör. Covid-19 är inget hyckleri. Sverige hantering är hyckleri.

Tycker det är ointressant huruvida det är ett val.
Reklam och grupptryck gör att vården varje år belastas med miljarder kronor tack vare rökning.
Och är man för en bra sjukvård och emot onödig död kan man aldrig försvara rökning.

Plus att rökning dödar så extremt många mer än Corona någonsin kan drömma om.
Citera
2020-07-17, 23:15
Medlem
Citat:
Möjligt. Men jag tror det är samma personer som går in med en teori och tro på att detta är inte är farligt och där här går över, men sedan inte kan stå upp för dom haft fel utan måste fortsätta på samma linje.
Det är en viktig poäng som jag tror du har helt rätt i,
mycket farligt att följa samma linje också när det handlar om tusentals liv som dött, att dom inte kan ens då kan ändra sig!
Citera
2020-07-17, 23:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tycker det är ointressant huruvida det är ett val.
Reklam och grupptryck gör att vården varje år belastas med miljarder kronor tack vare rökning.
Och är man för en bra sjukvård och emot onödig död kan man aldrig försvara rökning.

Plus att rökning dödar så extremt många mer än Corona någonsin kan drömma om.

Så vitt jag vet så har rökningen inte påverkat en hel världs ekonomi, arbetslöshet, lockdown, stabsläge mm. Jag röker inte men anser att det upp till var och en och bestämma.
Fetma kostar också pengar men det är inte alla som kan styra det heller.

Covid-19 får aldrig bemötas med att det finns andra saker som dödar mer eller skadar mer. Covid-19 kommer förändra världen i form av ekonomi- jobb mm. Det kommer ta någon generationer att få tillbaka det som varit. Det är en sak som är säker.
Citera
2020-07-17, 23:21
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är en viktig poäng som jag tror du har helt rätt i,
mycket farligt att följa samma linje också när det handlar om tusentals liv som dött, att dom inte kan ens då kan ändra sig!

Och längs fram i detta led går massmördaren Tegnell. Han har ju gjort bort sig dag för dag men står på sig. Bästa vore ju om någon kunde filma eller ta en bild när han flyger och är tvungen att ha munskydd. Den bilden skulle jag betala bra för
Citera
2020-07-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/lamna-uppgifter-till-register/dodsorsaksregistret/

https://vemfargoravad.socialstyrelsen.se/arbetsuppgifter/vem-far-faststalla-dodsfall

Okej tack! Och själva systemen är jag väldigt nyfiken på. Vad får FHM sin data ifrån och hur kommer den datan in dit?
Citera
2020-07-17, 23:23
Medlem
Citat:
Så vitt jag vet så har rökningen inte påverkat en hel världs ekonomi, arbetslöshet, lockdown, stabsläge mm. Jag röker inte men anser att det upp till var och en och bestämma.
Fetma kostar också pengar men det är inte alla som kan styra det heller.

Covid-19 får aldrig bemötas med att det finns andra saker som dödar mer eller skadar mer. Covid-19 kommer förändra världen i form av ekonomi- jobb mm. Det kommer ta någon generationer att få tillbaka det som varit. Det är en sak som är säker.

Rökning är ett större hälsoproblem än covid.
Flera gånger om...
Citera
2020-07-17, 23:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Barnen smittar inte har Tegnell sagt. Då kör vi på det.

Tegnells största förtjänst ligger i att hålla skolorna öppna. Det borde även en särskoleelev såsom du förstått.. Men nä, ni alarmidioter som med våld ska införa lockdowns ploppar ändå upp hela tiden. Ungefär som covid i länder som haft lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in