2020-07-17, 22:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nej.
Att vara emot lockdown har inget med idioti att göra.
Hade Sverige haft samma strategi MEN testat massivt och en stark sjukvård och äldreomsorg hade jag tyckt vi haft bästa strategin.
Men nu testade vi inte alls bra och vår sjukvård och framförallt äldreomsorg har visat för stora brister.

Nu pratat jag mer om att de som försvarar Sverige strategi samt fortfarande hävdar att vi gjort rätt. Det här med Lockdown eller inte har ju varit en långkörare.
Sverige hade tjänat på en Lockdown. Men den hade inte funkat med Sveriges fjolliga regler för Svenskarna i allmänhet har ju skitit i allt vad regler gäller. Bara kolla på stränderna nu.

Jag håller med dig om testat massivt hade varit en bra strategi. Men vi misslyckades med allt annat. Vi har misslyckat totalt gällande sjukvård och allt annat. Munskydd krav som andra länder införde skrattade vi åt. Idag skrattar alla åt Sverige och det känns inget bra.

När det ser ut som det gör och vi har över 5600 döda och idag fredag inkom det 26 döda vilket våra grannländer inte har tillsammans på flera veckor. Det är en skandal som sagt.
Citera
2020-07-17, 22:10
Medlem
Sweden stayed open during coronavirus pandemic, but its elderly paid a price

https://www.cnbc.com/2020/07/17/how-sweden-fought-coronavirus-and-what-went-wrong.html?__source=androidappshare
Citera
2020-07-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vilken tur att man justerar detta i efterhand då!

Det är därför vi har en eftersläpning på runt 10 dagar för den officiella statistiken vad gäller avlidna i COVID.
Nix
Det skrivs ff C19 ovadsett dom dött ut av
Citera
2020-07-17, 22:11
Medlem
Citat:
Vilken tur att man justerar detta i efterhand då!

Det är därför vi har en eftersläpning på runt 10 dagar för den officiella statistiken vad gäller avlidna i COVID.

Nej. Absolut inte
Citera
2020-07-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu pratat jag mer om att de som försvarar Sverige strategi samt fortfarande hävdar att vi gjort rätt. Det här med Lockdown eller inte har ju varit en långkörare.
Sverige hade tjänat på en Lockdown. Men den hade inte funkat med Sveriges fjolliga regler för Svenskarna i allmänhet har ju skitit i allt vad regler gäller. Bara kolla på stränderna nu.

Jag håller med dig om testat massivt hade varit en bra strategi. Men vi misslyckades med allt annat. Vi har misslyckat totalt gällande sjukvård och allt annat. Munskydd krav som andra länder införde skrattade vi åt. Idag skrattar alla åt Sverige och det känns inget bra.

När det ser ut som det gör och vi har över 5600 döda och idag fredag inkom det 26 döda vilket våra grannländer inte har tillsammans på flera veckor. Det är en skandal som sagt.

Vi har mycket sämre siffror absolut.
Men frågan är om detta virus dödlighet motiverat en global lockdown?
Varje år accepterar vi 10 000 döda av rökning år efter år utan ord som mord eller liknande.

Det är för mig lite underligt att all fokus på onödig död ligger på Corona endast.
Det blir lite hyckleri för min del.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad vet man om smittoläget runt om i Sverige i dagsläget?

Att registrera nya fall ger ju inte så mycket vid samhällssmitta då resultatet är helt avhängigt hur mycket man mäter.

Hade varit intressant med stora stickprov i befolkningen på olika geografiska områden.

Hur stor procentandel bär på smittan ? Hur stor är risken att bli smittad i olika områden?

Andelen positiva i Sverige minskar konstant. Under 5%* förra veckan om jag inte minns fel. Se FHM:s veckorapport.

Vore definitivt intressant att ha dessa siffror även på regionnivå.

*Antar att det är därför vissa länder börjar öppna upp för Svenskar igen.
Citera
Medlem
Roligt att så många tror att alla som inte hatar hela Sveriges coronahantering samtidigt älskar sveriges massinvandring. Som om de frågorna skulle höra ihop. Om något torde det väl, sett till resten av världen, vara tvärtom.

Men jag tror att en stor del av högern älskar lockdown bara för att de hatar Löfven, på samma sätt som vänstern i USA hatar lockdown för att de hatat Trump.

Själv hatar jag alla partier eftersom samtliga bara påpekar vad de andra gör för fel istället för vad de själva gör rätt, men har alltid röstat höger. Ändå har man väl 50 gånger i denna tråd fått läsa att man suger av Stefan Löfven till frukost, lustigt nog på grund av att man vill ge just Löfven MINDRE makt.
Citera
2020-07-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så du tycker att redan 59-plussarna ska distansera sig eller vad?

ALLA skall ju för fan distansera sig! De över 70 skall vara extra försiktiga. Har folk fortfarande inte fattat detta nu efter snart 6 månader..
Citera
2020-07-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nix
Det skrivs ff C19 ovadsett dom dött ut av

Nej, du blandar ihop FHM:s siffror med Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik.

Givetvis är det ingen enkel sak att fastställa dödsorsak i alla lägen.

Därav att man även tittar på överdödlighet.
Citera
2020-07-17, 22:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Andelen positiva i Sverige minskar konstant. Under 5%* förra veckan om jag inte minns fel. Se FHM:s veckorapport.

Vore definitivt intressant att ha dessa siffror även på regionnivå.

*Antar att det är därför vissa länder börjar öppna upp för Svenskar igen.

Menar du att 5% bär på Coronaviruset? Det tycker jag låter högt.
Citera
2020-07-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vid livets slut. Dock är ju frågan varför man inte ger palliativ vård till barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Här kan du läsa om palliativ vård av barn.

https://pkc.sll.se/globalassets/verksamheter/kompetenscentrum/pkc/utbildning/forelasningsanteckningar-cl-palliativ-vard-av-barn-170206.pdf

Kom igen nu. Inga nya kvicka one liners om palliativ vård? Du borde skämmas HG. Skämmas!
Citera
2020-07-17, 22:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Tom Britton är ju igång igen o pratar om flockimmunitet i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet

Idag 133 positiva i Stockholm o 34 positiva i Skåne. Även justerat för befolkningen så är det dubbelt så många positiva idag i Stockholm som Skåne.

Om nu Britton o FHM har rätt så borde väl det smittas färre per capita i Stockholm än Skåne?

Skåne har ju ca 1/4 totalt positiva under hela pandemin som Stockholm så Stockholm borde väl ligga mycket lägre nu med 40 procent av de 50 som behövs enl Britton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in