2020-07-17, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ja dette er litt av en sak. Slik jeg tenker er at kjernen i saken er skilsmisse. Pga av dette vil TH tape et stort beløp, tape ansikt, miste kontroll osv.

Kan virke som TH lider av et type "farlig å bruke penger" syndrom. Han vokste opp blant mange søsken etter krigen da folk var sparsommelige - sparing var livsviktig.
Kan forklare at han benyttet eldre bil, gammel telefon, virket gjerrig, osv.
(Spekulasjon)

Jeg tror enten klarte TH å stoppe AEH å gå fra han, eller så gikk de voksne barna sammen og la en plan (avverget en farlig situasjon) Jeg tror helt klart ikke dette var en ekte kidnaping.

Det tror jag på; att TH:s relation tillpengar är präglat av hans uppväxttid under sparsamma förhållanden.
Citera
2020-07-17, 21:27
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-star
Jeg har lest noen spekulasjoner om at sønnen skyldte en del penger. Hva om d er sånn at denne personen evt. flere i samme miljø står bak ugjerningen. Det kan jo være en måte å få tilbake pengene på ...

Angående RU så har det blitt skrevet en del på dette forumet at TEH og RU var venner på Facebook, at RU vistnok hadde likt et bilde av TEH, blant annet

Hadde vært interessant å vite med sikkerhet om RU og TEH var i samme miljø
Citera
2020-07-17, 21:29
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Vil tro at politiet har etterforsket saken bredt, at de holder åpent at RU er med på bortføring eller drap (to siktelser) er litt oppsiktsvekkende.
At det er snakk om ekte kidnaping mener jeg er så og si er umulig. Om de mener RU er med på "maskert" bortføring (en flukt) samt pengeutpressing er en spekulasjon. Vi får se

synes nesten det virka som første siktelsen lagde politiet før arestasjonen av RU og andre prata han seg inn i på noe vis, men det kan hvære jeg som tenker feil så klart, er bare att i andre saker hvor folk har liten politi erfaring så har sånnt skjedd..
Citera
2020-07-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Hvor lenge noen kan være siktet blir regulert av §226 straffeprossesloven som sier :
"Etterforskingen skal gjennomføres så raskt som mulig og slik at ingen unødig utsettes for mistanke eller ulempe."
så i denne saken så tviler jeg på att det blir tatt ut tiltale av RU før det er flere som blir tiltalt, så om han ikke blir skjekka ut av saken kan han ende som siktet frem til en eventuell rettsak,
men om jeg ikke husker helt feil så hvar han i flere avhør i juni uten at jeg har sett noe mere er ofentliggjort en det...

Ok.
Syns det er rart vi ikke hører noe mer om omstendighetene rundt RU og avhør/siktelse. Eller at det lekkes noen fler detaljer rundt han og hans involvering.
Citera
2020-07-17, 22:03
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Ok.
Syns det er rart vi ikke hører noe mer om omstendighetene rundt RU og avhør/siktelse. Eller at det lekkes noen fler detaljer rundt han og hans involvering.
helt enig, lite detaljer fra avhør der i gården virker det som...
Citera
2020-07-17, 22:12
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
synes nesten det virka som første siktelsen lagde politiet før arestasjonen av RU og andre prata han seg inn i på noe vis, men det kan hvære jeg som tenker feil så klart, er bare att i andre saker hvor folk har liten politi erfaring så har sånnt skjedd..

Uten å vite spesifikt hvor tungt RU eventuelt er inne i dette, kan det virke som
om politiet har prioritert ham fordi han tydeligvis er linken mellom TH og krypto.

Som før nevnt i denne tråden, er det kanskje en viss mulighet for at RU har vært
uvitende om den egentlige grunnen til THs interesse for krypto. Det ville jo være
en klar fordel for TH å holde motivene sine skjult for RU, da han fint kunne lære
nok om krypto uten at han trengte å si kunnskapen skulle anvendes til en fingert
kidnapping.

Hvis TH hadde fortalt RU om motivet, ville jo det bare økt risikoen for å bli tatt.
Ser ingen logisk grunn til at TH og RU skulle ha noen felles interesse av å drepe AEH.

Da ville jeg heller tro at RU kanskje har sett muligheten for å tjene litt ekstra
penger på å hjelpe en milliardær med mulige lønnsomme krypto-investeringer.

TH på sin side kan lage et blindspor for politiet - hvis RU ikke har noe annet å fortelle
enn sannheten, samtidig som de har brukt tid og ressurser på å etterforske RU.

Det har jo etterhvert blitt interessant å se hvor mange slike blindspor denne saken
har, og enda mer interessant at samtlige av dem i teorien kan spores tilbake til TH.

Jeg ser små paralleller til Sherlock Holmes' erkefiende Professor Moriarty, krimbaronen
som regisserer forbrytelser i stor stil, samtidig som politiet ikke klarer å spore
ugjerningene tilbake til ham.
Citera
2020-07-17, 22:54
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Uten å vite spesifikt hvor tungt RU eventuelt er inne i dette, kan det virke som
om politiet har prioritert ham fordi han tydeligvis er linken mellom TH og krypto.

Som før nevnt i denne tråden, er det kanskje en viss mulighet for at RU har vært
uvitende om den egentlige grunnen til THs interesse for krypto. Det ville jo være
en klar fordel for TH å holde motivene sine skjult for RU, da han fint kunne lære
nok om krypto uten at han trengte å si kunnskapen skulle anvendes til en fingert
kidnapping.

Hvis TH hadde fortalt RU om motivet, ville jo det bare økt risikoen for å bli tatt.
Ser ingen logisk grunn til at TH og RU skulle ha noen felles interesse av å drepe AEH.

Da ville jeg heller tro at RU kanskje har sett muligheten for å tjene litt ekstra
penger på å hjelpe en milliardær med mulige lønnsomme krypto-investeringer.

TH på sin side kan lage et blindspor for politiet - hvis RU ikke har noe annet å fortelle
enn sannheten, samtidig som de har brukt tid og ressurser på å etterforske RU.

Det har jo etterhvert blitt interessant å se hvor mange slike blindspor denne saken
har, og enda mer interessant at samtlige av dem i teorien kan spores tilbake til TH.

Jeg ser små paralleller til Sherlock Holmes' erkefiende Professor Moriarty, krimbaronen
som regisserer forbrytelser i stor stil, samtidig som politiet ikke klarer å spore
ugjerningene tilbake til ham.
Det høres logisk ut slik du fremstiller det men det er noen flere faktorer å ta med.
Men tanke på at TH never RU til politiet med det samme - hadde det ikke vært en bedre/smartere løsning for TH å tilegne seg krypto-kompetanse på? Så han slipper å fortelle om personen han har benyttet for å tilegne seg denne kunnskapen fra?

Det har også kommet frem i media at det var RU som kontaktet TH, samt dro på flere uanmeldte besøk på TH's kontor i ettertid. Hvis dette er en korrekt fremstilling - tyder ikke dette mer på at det er RU som ønsker å oppnå noe? / RU er en brikke i et spill av noen andre?

(Hvis fremstillingen i media ikke er korrekt - en coverup historie framstilt av TH og RU - så måtte RU være med på plottet - fullt vitende om det selv) / ikke en trolig teori - hvorfor skulle Dagbladet skriver TH og RU's coverup historie i avisen
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-17 kl. 23:31.
Citera
2020-07-17, 23:02
Medlem
Citat:
Jeg har lest noen spekulasjoner om at sønnen skyldte en del penger. Hva om d er sånn at denne personen evt. flere i samme miljø står bak ugjerningen. Det kan jo være en måte å få tilbake pengene på ...

Den teorin är inte helt fel, kanske. Bra att du tog upp den ..
Citera
2020-07-17, 23:09
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det høres logisk ut slik du fremstiller det men det er noen flere faktorer å ta med.
Men tanke på at TH never RU til politiet med det samme - hadde det ikke vært en bedre/smartere løsning for TH å tilegne seg krypto-kompetanse på? Så han slipper å angi personen han har benyttet for å tilegne seg denne kunnskapen fra?

Såvidt jeg vet har ikke TH angitt RU som sådan, men nevnt ham i et tidlig avhør som en
som besatt kunnskaper om krypto. Likevel kan man jo tenke seg at TH kunne forvente
at politiet ville fatte interesse for RU, slik at oppmerksomheten ble ledet bort fra ham
selv.

Citat:
Det har også kommet frem i media at det var RU som kontaktet TH, samt dro på flere uanmeldte besøk på TH's kontor i ettertid. Hvis dette er en korrekt fremstilling - tyder ikke dette mer på at det er RU som ønsker å oppnå noe?

(Hvis fremstillingen i media ikke er korrekt - en coverup historie framstilt av TH og RU - så måtte RU være med på plottet - fullt vitende om det selv)

Det er, som jeg nevner over, ikke utenkelig at RU så på TH som en mulig forretningsforbindelse
han kunne tjene noen ekstra slanter på å "undervise" i kryptovaluta, eller kanskje til og med
håpe på et samarbeid om investeringer i krypto. RU har kunnskap om det tekniske aspektet, mens
TH har investeringsteft - og kapital.

Jeg har vanskelig for å se at TH skulle be en person han angivelig ikke kjenner godt, om å være
med på et drap. Det rimer ikke, med mindre RU er leiemorder i tillegg. Av det lille vi vet om ham,
fremstår han ihvertfall ikke slik.

Nei, om TH har medsammensvorne, er dette enten noen han har tette bånd og lojalitet til, eller
så er det en ekstern, profesjonell kriminell som vi ikke kjenner til.

Citat:

Hvor kommer de spekulasjonene fra, og hvor troverdig er kilden? Vet du noe om størrelsen på
beløpet? "En del penger" kan være så mangt. Det skulle likevel sannsynligvis være et ganske
betydelig beløp dersom det var verd risikoen å sette igang et større kidnappingsprosjekt for å
få tak i pengene.
Senast redigerad av Svartediket 2020-07-17 kl. 23:16.
Citera
2020-07-17, 23:13
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Såvidt jeg vet har ikke TH angitt RU som sådan, men nevnt ham i et tidlig avhør som en
som besatt kunnskaper om krypto. Likevel kan man jo tenke seg at TH kunne forvente
at politiet ville fatte interesse for RU, slik at oppmerksomheten ble ledet bort fra ham
selv.

Det er, som jeg nevner over, ikke utenkelig at RU så på TH som en mulig forretningsforbindelse
han kunne tjene noen ekstra slanter på å "undervise" i kryptovaluta, eller kanskje til og med
håpe på et samarbeid om investeringer i krypto. RU har kunnskap om det tekniske aspektet, mens
TH har investeringsteft - og kapital.

Jeg har vanskelig for å se at TH skulle be en person han angivelig ikke kjenner godt, om å være
med på et drap. Det rimer ikke, med mindre RU er leiemorder i tillegg. Av det lille vi vet om ham,
fremstår han ihvertfall ikke slik.

Nei, om TH har medsammensvorne, er dette enten noen han har tette bånd og lojalitet til, eller
så er det en ekstern, profesjonell kriminell som vi ikke kjenner til.

RU har skrevet i diverse kryptoforum om å ha muligens "landet en hval", ref. tiden han prøvde å få til et samarbeid med TH.

Kan se ut som den hvalen viste seg å være stor, hvit og ved navn Moby Dick...
Citera
2020-07-17, 23:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
RU har skrevet i diverse kryptoforum om å ha muligens "landet en hval", ref. tiden han prøvde å få til et samarbeid med TH.

Kan se ut som den hvalen viste seg å være stor, hvit og ved navn Moby Dick...

Denne du tenker på? Hadde ikke sett den før, men det kan tyde på at min teori ikke er helt på viddene:

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Ordlyden i disse meldingene indikerer at RU kanskje ikke er spesielt smart siden
han skryter av dette. En smart investor avslører aldri planene sine for andre, akkurat
som en god forbryter aldri skryter av brekk han har planlagt.
Senast redigerad av Svartediket 2020-07-17 kl. 23:28.
Citera
2020-07-17, 23:29
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Denne du tenker på? Hadde ikke sett den før, men det kan tyde på at min teori ikke er helt på viddene:

https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Det er den uttalelsen jeg tenker på ja, og om det viser seg at TH drar han med seg ned så er det jo bare nesten litt for treffende med en Moby Dick-vits, jeg klarte bare ikke la være..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in