2020-07-17, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Hur kommer det sig att Norge, Danmark och Finland har lyckats förhindra det flera hundra gånger bättre än Sverige?
Folk har fortsatt att dö även i våra grannländer.
Citera
2020-07-17, 18:55
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Alltså den här avgrundsmörka synen på allting. Om vi ska vara sjuka i covid resten av våra liv tills vi alla dör av det, så kanske vi bara kan spränga jorden på en gång?

Har du bevis för att alla som haft covid en gång är fortsatt sjuka?? Jag har haft det - betyder det att jag är sjuk fast jag känner mig kärnfrisk?

Jag har också haft Covid-19 och jag mår bra. Så vi behöver inte spränga jorden. Däremot så är de som vill ge upp välkomna att hänga eller dränka sig själva så slipper de springa runt och vara rädda för Covid-19 och Tandfen.
Citera
2020-07-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är problemet? Om man inte sitter i samma sällskap så är det säkert minst 1,5 meter mellan människorna. Dessa badbilder som vissa jönsar tar i perspektiv så ser det ju ut som folk ligger som packade sillar, men skulle man ta en drönarbild ovanifrån skulle det synas att det är avstånd mellan sällskapen. Risken är nog större när man handlar på ICA.

Det är extremt komiskt.
Folk har legat så sedan slutet av maj.
Har smittan ökat? Nej- tvärtom.
Har NÅGON blivit smittad på stranden? Nej.
Jag förstår mig inte på folk.
Citera
2020-07-17, 18:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Stockholms län

Rapporterade avlidna

10/7 (fre): 9
11/7: 0
12/7: 0
13/7: 4
14/7: 0
15/7: 6
16/7: 0
17/7 (fre): 1

www.c19.se

=>
Verkar helt klart ljusna i Stockholm.

Senaste veckan: 11 rapporterat avlidna i Stockholm
Senaste dagen: 11 rapporterat avlidna i Västra Götaland

Väldigt positivt!
Jag som arbetat i vården under denna period, märker sån skillnad bland alla som jobbar. Allting kretsar inte kring corona, skyddsutrustning, oro inför framtiden. Självklart är det strikta hygienrutiner som gäller fortfarande, visir och ansiktsmask, men det finns en slags lättnad bland alla. Så jävla skönt, för helvete vilken tid det varit.
Citera
2020-07-17, 19:01
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Väldigt positivt!
Jag som arbetat i vården under denna period, märker sån skillnad bland alla som jobbar. Allting kretsar inte kring corona, skyddsutrustning, oro inför framtiden. Självklart är det strikta hygienrutiner som gäller fortfarande, visir och ansiktsmask, men det finns en slags lättnad bland alla. Så jävla skönt, för helvete vilken tid det varit.

Bra jobbat.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Jag har också haft Covid-19 och jag mår bra. Så vi behöver inte spränga jorden. Däremot så är de som vill ge upp välkomna att hänga eller dränka sig själva så slipper de springa runt och vara rädda för Covid-19 och Tandfen.

Ja jag förstår inte hur man orkar ha en sådan konspiratorisk och negativ syn på det här. Den här tråden är en skatt på det sättet, men man blir utmattad ibland.
Skönt att du mår bra!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Givetvis inte men det gör ju inte mer än annat, speciellt när dödligheten går. Allt beror väl på om den kan komma tillbaka i styrka i höst, eller om den helt enkelt har brunnit ut i de mest kritiska klustren.
Det fetade är alltså ditt svar på min fråga till ett annat inlägg?
Min fråga:
Citat:
Så därför gör det inget att det dör folk i covid?
För det första så är hela meningen obegriplig.
För det andra svarar du ”givetvis inte” på min fråga. Ska jag uppfatta det som att du inte tycker att det gör nåt att folk dör av covid..?
Citera
2020-07-17, 19:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx

Ska sluta ironisera i denna tråd.

Det du skrev var inte annorlunda än ni alarmister har skrivt sedan tråden startade. Det inlägg jag nu citerar är nog mer ironi än det du skrev tidigare.
Citera
2020-07-17, 19:07
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men borde dom inte göra mer? Komma ut i media eller något? Detta är ju ett massmord.

Detta är inget massmord, herregud.

Jag tycker på det stora hela att Sverige har gjort detta på ett realistiskt och långsiktigt hållbart sätt, som svenskarna skulle palla i längden. Här i Stockholm orkade vi exempelvis inte hålla restriktionerna vägen ut, så hur skulle vi någonsin ha pallat med en total nedstängning? MEN det dribblades med äldrevården som var katastrof redan innan. Man isolerade inte personer i början - det var oerhört synd. Allt är inte svart eller vitt. Det finns en hel del punkter som kunde ha gjorts bättre, absolut. Men vi kan inte kalla det för massmord. Ett virus, en pandemi, ibland får vi också acceptera att mänskligheten inte kan hantera precis alla hot som vi utsätts för. Att köra benhårda lockdowns och svetsa in folk - nja, är det en hållbar lösning? Vad händer sen?
Citera
2020-07-17, 19:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det är extremt komiskt.
Folk har legat så sedan slutet av maj.
Har smittan ökat? Nej- tvärtom.
Har NÅGON blivit smittad på stranden? Nej.
Jag förstår mig inte på folk.

Jag tror inte heller att strandhäng och uteserveringar driver smittan. Folk blir garanterat främst smittade i inomhusmiljöer. Skolor, arbetsplatser, restauranger, kollektivtrafik, gym, köpcentrum, körsång etc etc.

Av någon anledning tycks udden, inte minst från styrande håll kommit att riktats väldigt mycket mot just uteserveringar och strandhäng. Jag tror att man vill projecera problemet dit. Peka åt ett håll och skrika TITTA! Då tittar alla dit utan att förstå sammanhangen, eller the big picture. Det blir mycket symbolik snarare än logik och det är alltid bra att hitta syndabockar att använda som potentiella offer när dödstalen drar iväg pga illa genomtänkt strategi. Det är så genomskinligt och att nästan ingen tycks se det här är märkligt.
Citera
2020-07-17, 19:11
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Antingen gör man som jag beskrivit i tidigare inlägg. En total "lock down" inte en jävel in eller ut ur landet, spelar ingen roll om du är medborgare, är du inte innan för gränsen när det stängs så skjuts du ihjäl om du försöker ta dig in. De enda som har rätt att lämna sina hem utan att utan varning bli ihjälskjutna ska vara de som levererar mat och förnödenheter samt sjukvårdspersonal och räddningstjänst. De som utför dessa uppgifter ska då inte bo hemma utan på speciella förläggningar som desinficeras varje dag samt att all personal även den testas varje dag. Därefter testar man sig igenom befolkningen och inga restriktioner hävs förrän alla är antingen smittfria eller döda.

Hade man genomfört dessa åtgärder från första dagen det blev känt att ett livsfarligt virus härjade i Kina, då hade jag kunna gå med på restriktioner. Annars kan man lika gärna släppa det fritt.

Jag hade också kunna förespråka att släppa viruset fritt, låta det bränna igenom landet med maximal fart. Om det inte var för att även de utanför riskgrupperna kan bli rejält sjuka under lång tid. Och att risken för elaka komplikationer som nedsatt lungfunktion är så höga.

För att inte tala om att sjukvården snabbt hade kollapsat helt.

Ska det fungera att släppa viruset helt fritt, så måste man även stänga alla sjukhus för alla som söker vård för covid-19. Men då hade vi haft upplopp.

Nej, även om man inte bryr sig om dödsfallen, så är man ändå tvungen att införa restriktioner för ett så lömskt virus som SARS-CoV-2.

Och då hade det varit bättre med en brutal lockdown som du föreslår, använda en slägghammare för att så snabbt som möjligt utrota viruset i landet.

Och samtidigt förbereda för dagen man lättar på restriktionerna igen. Bygga upp testkapaciteten så mycket man hinner, utbilda en liten armé med smittspårare, krav på isolering för varje nytt fall som hittas. Sedan hålla det hela igång tills ett vaccin kommer.
Citera
2020-07-17, 19:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Väldigt positivt!

Dwt låter ju väldigt bra men jag hoppas det finns en beredskap för en andra våg under hösten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in