Citat:
Ursprungligen postat av
Nico77
Antingen gör man som jag beskrivit i tidigare inlägg. En total "lock down" inte en jävel in eller ut ur landet, spelar ingen roll om du är medborgare, är du inte innan för gränsen när det stängs så skjuts du ihjäl om du försöker ta dig in. De enda som har rätt att lämna sina hem utan att utan varning bli ihjälskjutna ska vara de som levererar mat och förnödenheter samt sjukvårdspersonal och räddningstjänst. De som utför dessa uppgifter ska då inte bo hemma utan på speciella förläggningar som desinficeras varje dag samt att all personal även den testas varje dag. Därefter testar man sig igenom befolkningen och inga restriktioner hävs förrän alla är antingen smittfria eller döda.
Hade man genomfört dessa åtgärder från första dagen det blev känt att ett livsfarligt virus härjade i Kina, då hade jag kunna gå med på restriktioner. Annars kan man lika gärna släppa det fritt.

Jag hade också kunna förespråka att släppa viruset fritt, låta det bränna igenom landet med maximal fart. Om det inte var för att även de utanför riskgrupperna kan bli rejält sjuka under lång tid. Och att risken för elaka komplikationer som nedsatt lungfunktion är så höga.
För att inte tala om att sjukvården snabbt hade kollapsat helt.
Ska det fungera att släppa viruset helt fritt, så måste man även stänga alla sjukhus för alla som söker vård för covid-19. Men då hade vi haft upplopp.
Nej, även om man inte bryr sig om dödsfallen, så är man ändå tvungen att införa restriktioner för ett så lömskt virus som SARS-CoV-2.
Och då hade det varit bättre med en brutal lockdown som du föreslår, använda en slägghammare för att så snabbt som möjligt utrota viruset i landet.
Och samtidigt förbereda för dagen man lättar på restriktionerna igen. Bygga upp testkapaciteten så mycket man hinner, utbilda en liten armé med smittspårare, krav på isolering för varje nytt fall som hittas. Sedan hålla det hela igång tills ett vaccin kommer.