2020-07-02, 09:19
Medlem
https://www.di.se/live/saab-slutfor-miljardforsaljning/

Kassaförstärkning som kom lite oväntat.

Jag läste en intervju med VD och han sade allt jag ville höra. Deras produktprotfölj är lite för yvig och de vill minska andelen produkter de saluför.

Kruxet verkar vara att de olika delarna hänger ihop i en logik. Det blir ett långsamt och tålmodigt arbete.
Citera
2020-07-16, 14:16
Medlem
Många positiva nyheter om ordrar de sista dagarna, nu senast en följdorder gällande Globaleye från UAE.

Q2 imorgon blir väldigt spännande. Aktien är ganska nedtryckt och blankad.

Håll ögonen på marginalerna och cash-flow.

I värsta fall har SAAB hittat något nytt att plöja ner miljardinvestering i...

Men faktum är, man bygger långsiktight för framtiden och har produktionskapacitet och samarbetspartners på många platser i världen. Sakta frikopplar man sig från svenska regeringens exportrestriktioner.

En kul grej som ni kanske inte sett är att man idag kan piffa till Gripen C med senaste radar-tekniken.

https://saabgroup.com/sv/media/news-press/news/2020-04/saab-flyger-med-ny-stridsflygsradar/

Följdorders till användare av Gripen C kan komma... Gripen C är fortfarande konkurrenskraftigt för jakt och spaning. Må vara lite litet och att det saknar den EW-kapacitet som modernare flyg har, t ex Gripen E.

Gripen C har kanske nu en vassare radar än Gripen E.

Så väntar vi på nyheter om T-7 i USA.

Här de senaste ordrarna

https://www.di.se/live/saab-tar-stororder-fran-amerikanska-armen/
https://www.di.se/live/saab-tar-miljardavtal-med-forenade-arabemiraten/
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-07-16 kl. 14:33.
Citera
2020-07-17, 10:19
Medlem
Marginalerna ligger och stampar men kassaflödet är nu positivt.

Det var ju nyemissionen och oro för vidare emissioner som sänkte oss inför 2019. Det borde tillhöra historien nu så har ni en slant kan SAAB vara en grej...

Det som gör marginalerna så låga är framförallt Kockums. Och även den civila flygsidan går ju dåligt nu. Det spretar väldigt... tjänstesidan support and service har finfina marginaler t ex.

SAAB säljer sina produkter åt det billiga hållet men cashar en på eftermarknaden?

Noterbart är att SAABs del av kroppen till T-7 monteras i Linköping nu. Jag trodde Trump krävde Make in America av indiskt snitt. Det är han och Gandhi, haha

Och vad säger vår Trudeau om detta:

Citat:
In March, Saab presented “Gripen for Canada Team”, which also includes the Canadian companiesIMP Aerospace & Defence, CAE, Peraton Canada and GE Aviation. With the support of the Swedish government, Saab is offering Gripen E for Canada’s future fighter requirement of 88 new aircraft to replace the Royal Canadian Air Force’s existing CF-18 Hornet fleet.

Kanada är en väldigt intressant marknad om de släpper taget om USA.

Citat:
In March,the production of the two-seater fighter aircraft Gripen F for Brazil started in Linköping.

Citat:
In July, production of theGripen E/F fighter began at Saab’s new plant in Brazil.

And so it begins...

Tillägg och rättelse samt bot och bättring:

Tydligen är uppskjutna skatter för Corona en stor anledning till det förbättrade kassaflödet. Men jag kan väl tycka att där är tunga leveranser nu i antågande. Fast faktureringen i den branschen sker ju via milstolpar och därmed löpande. Knepigt alltsammans.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-07-17 kl. 10:34.
Citera
2020-07-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Marginalerna ligger och stampar men kassaflödet är nu positivt.

Det var ju nyemissionen och oro för vidare emissioner som sänkte oss inför 2019. Det borde tillhöra historien nu så har ni en slant kan SAAB vara en grej...

Det som gör marginalerna så låga är framförallt Kockums. Och även den civila flygsidan går ju dåligt nu. Det spretar väldigt... tjänstesidan support and service har finfina marginaler t ex.

SAAB säljer sina produkter åt det billiga hållet men cashar en på eftermarknaden?

Noterbart är att SAABs del av kroppen till T-7 monteras i Linköping nu. Jag trodde Trump krävde Make in America av indiskt snitt. Det är han och Gandhi, haha

Och vad säger vår Trudeau om detta:

Kanada är en väldigt intressant marknad om de släpper taget om USA.

And so it begins...

Tillägg och rättelse samt bot och bättring:

Tydligen är uppskjutna skatter för Corona en stor anledning till det förbättrade kassaflödet. Men jag kan väl tycka att där är tunga leveranser nu i antågande. Fast faktureringen i den branschen sker ju via milstolpar och därmed löpande. Knepigt alltsammans.

Varför går just Kockums så dåligt? Är det ingen som vill köpa svenska ubåtar?
Citera
2020-07-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10

Nä, bara Sverige har skrivit på för A26. Och nuvarande ÖB satsar inte så hårt på marinen. Kockums gör ju även ytfartyg och diskussionerna om de nya korvetterna går trögt.

De försöker ju bygga för framtiden med olika samarbeten, t ex i Holland. Men Kockums är en stor skuta att långsamt vända till bättre lönsamhet.

Wallenbergarna ser ju sitt innehav av SAAB som patriotiskt, så jag förväntar mig inga snabba åtgärder. Men något kan nog komma.

Kockums har blivit lite av ett sänke för SAAB som det ser ut just nu i alla fall. Positiva nyheter där kan få stor inverkan på kursen. Mycket sämre kommer det inte att bli i närtid i alla fall.
Citera
2020-07-17, 12:37
Medlem
Citat:
Nä, bara Sverige har skrivit på för A26. Och nuvarande ÖB satsar inte så hårt på marinen. Kockums gör ju även ytfartyg och diskussionerna om de nya korvetterna går trögt.

De försöker ju bygga för framtiden med olika samarbeten, t ex i Holland. Men Kockums är en stor skuta att långsamt vända till bättre lönsamhet.

Wallenbergarna ser ju sitt innehav av SAAB som patriotiskt, så jag förväntar mig inga snabba åtgärder. Men något kan nog komma.

Kockums har blivit lite av ett sänke för SAAB som det ser ut just nu i alla fall. Positiva nyheter där kan få stor inverkan på kursen. Mycket sämre kommer det inte att bli i närtid i alla fall.

Intressant. Tackar för svar.
Citera
2020-07-17, 15:18
Medlem
Kanske SAAB lyfter igen, vi är upp 7,5% i en hårt blankad aktie.

För oss entusiaster, SAAB är min favoritaktie. Jag kommer nog alltid äga några i alla fall. Saknar man som jag heder och moral så är det en väldigt intressant bransch.

Vad har vi att hoppas på?

- Framförallt hoppas jag på att Holland väljer A26. Den byggs i så fall i Holland. Make in Nederlands... det skulle göra underverk för SAAB Kockums och ge aktien en bra puff uppåt.

- Så kan man nog räkna med uppgraderingar av Gripen C med nya radarn från några länder i alla fall.

- Österrike blir kvitt Eurofightern. De har surnat till rejält på den faktiskt. Det är verkligen inte omöjligt att de i så fall vill hyra Gripen tills de bestämmer sig för nytt flygvapen. Kanske det blir Gripen permanent. Österrike har ju flugit såväl Draken som SK60 förr.

- Finland köper Gripen. Det är tajt där, det är det. Jag gissar på F-18 Super Hornet med några Growlers. Det är en bra lösning för dem... men SAAB offererar två st Globaleye i sitt bud och det borde vara frestande. Finland hade Draken före dessa Hornet de nu har.

- Kanada... det är en högoddsare, men helt omöjligt är det inte. Och skulle de dra till med ett enmotorigt plan (Kanada är nog lite stort för lilla Gripen?) så skall de även byta ut sina sjöpatrullplan inom 10 år. SAAB Swordfish och varför inte i kombo med Globaleye kan bli aktuella. Sedan uppdaterar de sin flotta så lite maritim radar från SAAB är ju inte omöjligt. USA köper Giraff.

- Indien.... ja vad skall man tro... de är nyckfulla och det där med att hålla deadlines är ingen indisk dygd. Det senaste budet är en upphandling där enmotoriga och tvåmotoriga konkurerrar. Ett tag stod det mellan enmotoriga F-16 och Gripen E, men nu är där många hästar i loppet.

- Sverige skall ju köpa nya skolflygplan och nu är tanken en basic trainer och Gripen D i kombo. Basic Trainer kan mycket väl bli från brasilianska samarbetspartnern som har ett högst dugligt plan med turboprop. Eventuell anpassningsorder lär ju hamna i Linköping då.

- Osv... SAABs paradgren är numera radar, man säljer till sjöss och till flyg. Och den nya radarn man kan peta in i Gripen C kan ju passa även andra plan... Varför inte gamla F-16? USA har köpt in radarn för tester redan, så man vet inte vart detta hamnar.

Så man kan tycka att någon god nyhetv trillar in under de närmsta åren??
Citera
2020-07-17, 17:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10

Känns inte ubåtar överlag lite omodernt i en tidsålder med drönare och kryssningsrobotar? Känns som ett vapen med begränsad användning.
Citera
2020-07-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Känns inte ubåtar överlag lite omodernt i en tidsålder med drönare och kryssningsrobotar? Känns som ett vapen med begränsad användning.

De hänger ju inte riktigt ihop förutom att ubåten kan leverera kryssningsrobotar.

Men så länge vi använder världshaven för att transportera varor och militär, så länge har ju ubåten en roll.
Citera
2020-07-17, 18:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
De hänger ju inte riktigt ihop förutom att ubåten kan leverera kryssningsrobotar.

Men så länge vi använder världshaven för att transportera varor och militär, så länge har ju ubåten en roll.

Jag menar mer att varför ska man ha ett gäng ubåtar som jagar fartyg när man bara behöver missiler och satelliter istället.
Citera
2020-07-17, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag menar mer att varför ska man ha ett gäng ubåtar som jagar fartyg när man bara behöver missiler och satelliter istället.

Luftvärn finns mot missiler.

Världshavet är stort dessutom och du ser ju inte ubåtar alls från satellit. De är verkligen stealth fortfarande. De kan avfyra missiler i u-läge.

Så är ubåtar bästa försvar mot ubåtar, så vill du skydda dina robotbåtar mot ubåtar så har du ubåtar som eskort.

Jag ser inte världen gå bort från ubåtar, de är fortfarande aktuella.
Citera
2020-07-17, 21:41
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Luftvärn finns mot missiler.

Världshavet är stort dessutom och du ser ju inte ubåtar alls från satellit. De är verkligen stealth fortfarande. De kan avfyra missiler i u-läge.

Så är ubåtar bästa försvar mot ubåtar, så vill du skydda dina robotbåtar mot ubåtar så har du ubåtar som eskort.

Jag ser inte världen gå bort från ubåtar, de är fortfarande aktuella.

Mjo, jag säger bara att de inte har ett lika brett användningsområde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in