Citat:
Ursprungligen postat av
Martinandersson23
Hej!
Jag har en enskild firma och skulle vilja köpa nytt bord, stol samt ny dator. Jag har även köpt en datorskärm (köpt tidigare iår).
Kan jag dra av det som "kontorsmaterial" på min enskilda firma i deklarationen?
Har hört att det ska finnas ett schablonavdrag om 4000kr per år för enskild firma?
Det bästa vore om jag kan dra av för kontorsmaterial + 4000kr schablon.
Någon som vet om det går?
Dra av kontorsmaterial på företaget:
Nytt bord, ny stol, datorskärm (köpt tidigare i år), kanske ny dator?
Tänkte dra av det som "kontorsmaterial"
Sedan fanns det ett shcabloonavdrag om 4000 kr per år för enskild firma.
Bästa vore om jag kan dra av för kontorsmaterial + 4000 schabloon
Schablonavdraget är för värme, vatten och el och det du skall köpa in inkluderas inte i det så att utnyttja både schablonavdrag och avdrag för kontorsutrustningen blir alltså inte att du försöker göra avdrag får samma sak två gånger och bör alltså vara OK.
Dock kan vara på sin plats att tydligen så är avdraget på 4000kr om du bor i bostadsrätt eller hyresrätt och bara 2000kr om du bor i villa (av någon anledning jag inte kommer på).
Vad gäller bord och stol så har jag hört motstridiga uppgifter om man får lyfta momsen för dessa. SKVs momsavdelning har tydligen kommit fram till att detta är saker som finns i ett normalt hem och skall inte få göras avdrag för. En annan avdeldning på SKV har med avdrag för omkostnader och har inte kommit till samma slutsats. Min redovisningskonsult påstod dock att man fick lyfta moms för kontorsmöbler. Av någon märklig anledning tycker de inte att en dator är något som finns i ett vanligt hem och därmed kan du lyfta momsen för det också.
Förvirringen total med andra ord. Vill du vara försiktig så drar du av kostnaden för allt det där och lyfter bara momsen för datorn. Vill du vara lite mer modig så lyfter du momsen för bord och stol också. Hur det är med skärmen vet jag inte, men jag gissar att du kan dra av den och lyfta momsen.
Sen vet jag inte om "kontorsmatrial" är rätt term här, i mina öron låter det som gem, papper och tejp.